W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Znamy oferty na realizację pierwszego zadania z PB100 na Podkarpaciu

12.10.2023

Pięć ofert zostało złożonych w postępowaniu na zaprojektowanie i budowę II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. Jest to pierwsze zadanie z Programu Budowy 100 obwodnic (PB100) na Podkarpaciu, które zostanie skierowane do realizacji.

Widok z lotu ptaka na obwodnicę Sanoka w ciągu DK28

Oferty

Kwota, jaką zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie realizacji tego zadania wynosi 146 406 746,19 zł. Zestawienie ofert:

  1. PORR – 129 769 920 zł;
  2. BUDIMEX – 152 304 424,33 zł;
  3. STRABAG – 181 614 285,93 zł;
  4. Intercor – 200 927 361,67 zł;
  5. Nowak-Mosty – 211 533 037,69 zł. 

Oferty zostaną sprawdzone i ocenione według trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc.).

Zakres prac

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach I etapu z DK28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.

Będzie miała długość ok. 3 km, a na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK84, a następnie odbije na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo - rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.

Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty (wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), trzy przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 39 miesięcy od daty podpisania umowy.  

Charakterystyka terenu

Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki) i zwartej zabudowie mieszkalnej.  Roboty budowlane na pierwszym kilometrze będą realizowane „pod ruchem”.

Cel inwestycji

Oddanie do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etapu obwodnicy Sanoka pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko – Smolnica. Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. 

Program Budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Są to: 

  • obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9 

  • obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9  

  • obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28 

  • obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77 

  • obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap)  

  • obwodnica Jasła w ciągu DK73  

  • obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73  

  • obwodnica Pilzna w ciągu DK73 

Pierwsze zadanie z PB100, II etap obwodnicy Sanoka, jest na etapie przetargu na realizację. Dla pozostałych siedmiu przygotowywane są dokumentacje projektowe. Dla obwodnic Jasła, Pilzna oraz Brzostku i Kołaczyc opracowywane są Koncepcje programowe, a dla pozostałych (obwodnica Nowej Dęby, Kolbuszowej, Miejsca Piastowego i Przemyśla) dokumentacja obejmująca Studium korytarzowe (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). 

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów. Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska i ruchu drogowego oraz budowę oświetlenia drogowego. 

Cel PB100

Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.  

Załącznik do uchwały nr 46/2021 Rady Ministrów z 13 kwietnia 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. Rządowy Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zawiera również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności zadań kierowanych do realizacji z powyższego załącznika do Programu pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia takiej decyzji przez ministra, GDDKiA niezwłocznie opracuje Program Inwestycji (PI) i przystąpi do prac projektowych.  

Więcej informacji z pełną treścią uchwały i załącznik na stronie Ministerstwa Infrastruktury.  

Więcej środków na inwestycje

24 maja 2022 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Rządowego Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie. Pisaliśmy o tym na naszej stronie internetowej

 

{"register":{"columns":[]}}