W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa dróg ekspresowych i obwodnic na Pomorzu Zachodnim

11.10.2024

Realizujemy obecnie 16 zadań o łącznej długości 221 km obejmujących 10 odcinków dróg ekspresowych S3, S6, S10 i S11 i sześć obwodnic. W przetargu mamy kolejne sześć inwestycji, w tym dwa odcinki S10, dla których powinniśmy w ciągu najbliższych 3 miesięcy podpisać umowy. Inwestycje te pozwolą m.in. na zakończenie budowy drogi ekspresowej S3 w Polsce, dojazd drogą ekspresową S6 w kierunku Gdańska, a także ekspresowe połączenie S10 do Piły i S11 od Szczecinka do Koszalina.

Droga S3 w Wolinie

Droga S3 – ostatni odcinek na północy Polski

Droga ekspresowa S3 jest niemal w całości gotowa. Na koniec lipca został oddany ostatni brakujący odcinek w województwie dolnośląskim. Natomiast na Pomorzu Zachodnim trwa budowa dwóch fragmentów tej trasy: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. To łącznie 33 km drogi ekspresowej, która połączy istniejącą już S3 w rejonie węzła Parłówko ze Świnoujściem.   

Realizacja drogi ekspresowej S3 Świnoujście-Troszyn jest dofinansowana ze środków UE w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wsparcie unijne wynosi ponad 757 mln zł.

Na odcinku Dargobądz - Troszyn w ostatnich dniach ruch został przekierowany na nową, północną jezdnię S3 od Wolina do Sułomina i na niemal całym odcinku kierowcy jadą po jednej z nowych jezdni. Jest to ciągle przejazd przez plac budowy, ale utrudnienia w miarę postępu prac będą zmniejszane. Całość nowego mostu w Wolinie wraz z przęsłem łukowym i estakadami najazdowymi jest już zabetonowana. Trwa wykonywanie izolacji i pozostałych prac, tak aby w ciągu najbliższych tygodni wykonać nawierzchnię. Na sąsiednim odcinku Świnoujście - Dargobądz najbardziej zaawansowane są prace od węzła Łunowo do Świnoujścia, gdzie już do ronda łączącego S3 z tunelem pod Świną kierowcy dojeżdżają nowymi jezdniami. Prace związane ze stopniowym wykańczaniem jezdni S3 trwają również na obszarze Wolińskiego Parku Narodowego. Najwięcej prac wykonawcy pozostało jeszcze na odcinku węzeł Łunowo - węzeł Międzyzdroje, który został poprowadzony po północnej stronie linii kolejowej. 

Sukcesywnie, w miarę postępu robót, będziemy udostępniać kierowcom dwie jezdnie tej trasy.  

S6 – połączenie Koszalina ze Słupskiem

W ubiegłym roku ruszyła budowa drogi ekspresowej S6 od Sianowa do Słupska. Trasa podzielona jest na dwa odcinki: Sianów – Sławno i Sławno – Słupsk. Obecnie prowadzone są intensywne roboty budowlane na całej trasie, wykonano już większość prac ziemnych, zaawansowane są również roboty mostowe. Na wielu odcinkach nowej S6 zostały już wykonane pierwsze warstwy podbudów i nawierzchni bitumicznych. Trasa, na której znajduje się osiem węzłów drogowych, obwód utrzymania drogi ekspresowej oraz para miejsc obsługi podróżnych, jest planowana do zakończenia w drugiej połowie przyszłego roku. 

S11 – ostatni fragment tej trasy na Pomorzu Zachodnim

Wiosną tego roku ruszyła budowa ponad 24-kilometrowego odcinka Bobolice – Szczecinek. Połączy się on z oddanymi wcześniej odcinkami S11 od strony Koszalina (w ubiegłym roku) oraz obwodnicą Szczecinka (w 2019 r.). Tym samym będzie to ostatni zachodniopomorski fragment S11.  

Obecnie trwają prace ziemne – powstają wykopy i nasypy, prowadzone są wzmocnienia podłoża. Trwają też również roboty mostowe. Na trasie będą dwa węzły drogowe (Wierzchowo i Szczecinek Północ) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Wierzchowo. Trasa budowana jest w zbliżeniu do obecnej DK11, co będzie wymagało wprowadzenia w wielu miejscach tymczasowych organizacji ruchu. Obecnie kierowcy muszą liczyć się z występowaniem wielu zjazdów na plac budowy oraz ruchem pojazdów związanych z budową po obecnej DK11 oraz utrudnieniami w rejonie budowanego węzła Szczecinek Północ. Prace mają się zakończyć w lipcu 2026 roku.  

S10 na Pomorzu Zachodnim

Od maja tego roku podpisaliśmy już umowy na realizację pięciu odcinków drogi ekspresowej S10. W maju podpisaliśmy umowy dla odcinków Suchań - Recz i Piecnik - Wałcz, w czerwcu dla odcinków Cybowo - Łowicz Wałecki i Stargard - Suchań, natomiast w lipcu dla odcinka Recz - Cybowo. Łącznie to 82 km nowej drogi ekspresowej. Dla dwóch pozostałych odcinków (Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo i Łowicz Wałecki - Piecnik) trwają jeszcze formalności przetargowe związane z odwołanymi oferentów od rozstrzygnięć przetargowych. Umowy powinny tu zostać zawarte w ciągu najbliższych 3 miesięcy.  

Realizacja odcinków S10 Szczecin - Wałcz odbędzie się w formule Projektuj i buduj. Wykonawcy będą w pierwszej kolejności opracowywali projekty budowlane (mają 10 miesięcy od podpisania umowy), a następnie muszą uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Także łącznie po 17 miesiącach od podpisania umowy powinny ruszyć roboty budowlane, na które wykonawcy będą mieli 22 miesiące z wyłączeniem okresów zimowych. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 roku. 

Budowa obwodnic – sześć inwestycji w realizacji

W ramach Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim przewidziana jest budowa dziewięciu tras. Dwie obwodnice (Gryfina i Szczecinka) są w budowie i zostaną oddane do ruchu w ciągu najbliższych kilku miesięcy. W tym roku podpisaliśmy umowy na realizację kolejnych czterech zadań (Szwecji, Rusinowa, Wałcza i Stargardu). We wrześniu ogłosiliśmy przetarg na budowę obwodnicy Kołbaskowa. Natomiast obwodnice Człopy i Złocieńca są jeszcze w fazie przygotowania. 

Obwodnica Gryfina DK31

Droga o długości 5,6 km od wschodu ominie miasto i wyprowadzi z niego ruch tranzytowy. Obecnie prace są już bardzo zaawansowane. Wykonywane są ostatni elementy nawierzchni drogowych i prace wykończeniowe. Ronda łączące obwodnicę z DK31 są już niemal gotowe. Ruch wahadłowy obowiązuje jeszcze na rondzie z DW120 i rondzie z drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Do końca tego roku, po zakończeniu procedur odbiorowych, droga powinna zostać oddana do ruchu.  

Obwodnica Szczecinka DK20

Nowa trasa od południa ominie miasto i poprzez nowy węzeł drogowy Szczecinek Południe połączy się obwodnicą w ciągu S11. Dzięki tej drodze cały ruch tranzytowy z DK20 nie będzie musiał wjeżdżać do Szczecinka. Obecnie roboty w zakresie obiektów mostowych zostały niemal ukończone. Wykonana została nawierzchnia na jezdni głównej. Trwają też prace wykończeniowe. Zgodnie z kontraktem roboty powinny zakończyć się w kwietniu przyszłego roku, ale ze względu na duże zaawansowanie prac jest szansa, że kierowcy pojadą obwodnicą jeszcze przed tą datą. 

Budowa obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Obwodnica Szwecji w ciągu DK22

Umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szwecji podpisaliśmy w lutym tego roku. Nowa trasa o długości 4,2 km ominie miejscowość od południa. Obecnie wykonawca prowadzi prace projektowe. W grudniu tego roku powinien złożyć wniosek o wydanie decyzji ZRID. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2025 roku, a ich zakończenie w II kwartale 2027 roku.   

Obwodnica Rusinowa w ciągu DK22

W czerwcu podpisaliśmy umowę z wykonawcą obwodnicy Rusinowa w ciągu DK22 o długości 4,5 km. Nowy przebieg DK22 ominie miejscowość od wschodu. Inwestycja będzie realizowana w formule Projektuj i buduj. Roboty budowlane powinny się rozpocząć na koniec przyszłego roku, po opracowaniu projektu budowlanego i uzyskaniu decyzji ZRID. Oddanie obwodnicy do ruchu przewidziano w 2027 roku. Za realizację inwestycji odpowiada zielonogórski Oddział GDDKiA. 

Obwodnica Wałcza w ciągu DK22

Kontrakt na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Wałcza w ciągu DK22 podpisaliśmy w połowie lipca tego roku. Miasto od wschodu ominie nowa obwodnica o długości 13,3 km, która połączy się z istniejącą już obwodnicą Wałcza w ciągu S10 na nowym węźle drogowym. Prace budowlane powinny ruszyć na koniec przyszłego roku. Zakończenie inwestycji przewidziano w 2028 roku. 

Obwodnica Stargardu w ciągu DK20

Jako ostatnia do realizacji weszła obwodnica Stargardu, dla której umowę podpisaliśmy na koniec lipca tego roku. Nowa droga o długości 4,5 km od wschodu ominie Stargard, łącząc się z S10 na węźle Stargard Wschód. Roboty budowlane powinny się rozpocząć na koniec przyszłego roku, po opracowaniu projektu budowlanego i uzyskaniu decyzji ZRID. Oddanie obwodnicy do ruchu przewidziano w 2027 roku. 

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}