Jest przetarg na realizację obwodnicy Szwecji w ciągu DK22
11.08.2023
Wysłaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dokumenty przetargowe dla zaprojektowania i budowy obwodnicy Szwecji w ciągu DK22. Za kilka dni wraz z publikacją na stronach UE ogłoszenie wraz z dokumentacją przetargową pojawi się na platformie zakupowej GDDKiA. Inwestycja o długości 4,2 km powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Zakończenie realizacji zadania planowane jest w 2028 roku.
Prace przygotowawcze
Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Szwecji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do przygotowania dokumentacji niezbędna była inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów.
W grudniu ubiegłego roku w decyzji środowiskowej został wybrany przebieg obwodnicy. Spośród trzech wariantów wskazany został wariant C w podwariancie 2 omijający Szwecję od południa.
Wydanie decyzji środowiskowej umożliwiło wykonanie szczegółowych badań podłoża, w tym wierceń i sondowań. Dokumentacja koncepcyjna uszczegółowiła też rozwiązania projektowe. Zakończenie fazy przygotowawczej umożliwiło opracowanie Programu Funkcjonalno Użytkowego (PFU), który jest podstawą do realizacji inwestycji w formule projektuj i buduj.
Przebieg obwodnicy
Obwodnica Szwecji będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Droga będzie przecinać rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 metrów. Będzie on również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą. Połączenie z obecną DK22 od strony Wałcza planowane jest w formie skrzyżowania, natomiast od strony Jastrowia będzie to rondo.
Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic poza obwodnicą Szwecji znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20 podpisaliśmy w 2021 roku umowy na realizację w formule Projektuj i Buduj. W drugiej połowie ubiegłego roku na tych inwestycjach ruszyły roboty budowlane.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany i w tym roku uzyskana decyzja ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).
Dla obwodnic na DK22 Wałcza i Rusinowa decyzje środowiskowe zostały uzyskane już w ubiegłym roku. W maju tego roku zostały uzyskane decyzje dla obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20. Jako ostatnia ze wszystkich zachodniopomorskich inwestycji z Programu 100 obwodnic na początku sierpnia decyzję środowiskową uzyskała obwodnica Człopy w ciągu DK22.