W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica miejscowości Człopa z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej

22.02.2022

Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22. Decyzja środowiskowa określi wariant przebiegu drogi i środowiskowe uwarunkowania jej realizacji. Dla inwestycji opracowano pięć wariantów przebiegu wraz z dodatkowymi podwariantami. Długość obwodnicy w zależności od wariantu wynosi od 5 do 10,3 km. Dla korytarza określonego w decyzji środowiskowej zostaną wykonane badania podłoża i dokumentacja obejmująca elementy Koncepcji programowej. Realizacja inwestycji w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2024-2028. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Widok na m. Człopa

Parce przygotowawcze

Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Człopy została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała dokumentację studialną wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do przygotowania dokumentacji niezbędna jest inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów. 

Umowa z projektantem obejmuje również dalsze prace. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostaną jeszcze wykonane szczegółowe badania podłoża, w tym wiercenia i sondowania, oraz uszczegółowione rozwiązania projektowe. Zakończenie fazy przygotowawczej inwestycji planowane jest w 2023 roku.  

Pięć wariantów i dodatkowe podwarianty

Dla inwestycji opracowano pięć wariantów przebiegu. Trzy warianty (I, III i IV) omijają Człopę od wschodu, pozostałe dwa (II i V) od zachodu. Każdy wariant ma dodatkowy podwariant oznaczony literą A, który łączy się z istniejącą DK22 za pomocą rond. Najdłuższy jest wariant III (10,3 km), natomiast najkrótszy jest wariant VA (5 km).  

Obwodnica Człopy będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Warianty II, III i V przechodzą przez rzekę Cieszynkę, natomiast warianty I i IV jezioro Młyński Staw. Na przecięciu z rzeką lub jeziorem zaplanowano duży obiekt mostowy o długości od 232 (wariant VA) do aż 728 m (wariant II).  Jako preferowany przez inwestora został wskazany wariant VA. 

Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim

W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic poza obwodnicą Człopy znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20 podpisaliśmy w ubiegłym roku umowy na realizację w formule Projektuj i buduj. 

Dla obu inwestycji wykonawcy prowadzą zaawansowane prace projektowe i w najbliższych miesiącach planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).  

Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 opracowywany jest projekt budowlany. Inwestycja ta miała już wcześniej uzyskaną decyzję środowiskową.  

Dla obwodnic Wałcza i Szwecji na DK22 trwa już uzyskiwane decyzji środowiskowych, dla obwodnicy Rusinowa na DK22 wniosek o wydanie tej decyzji powinien zostać złożony w najbliższych tygodniach.  Z kolei dla obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20 trwa opracowywanie dokumentacji studialnej. 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}