Obwodnica Złocieńca w ciągu DK20 ma decyzję środowiskową
12.05.2023
Spośród sześciu propozycji przebiegu trasy wybrany został wariant 1 o długości 7,89 km, który ominie Złocieniec od południa. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach umożliwi nam rozpoczęcie kolejnego etapu prac przygotowawczych, czyli opracowanie elementów Koncepcji Programowej i wykonanie badań podłoża.
Trasa obwodnicy
Obwodnica Złocieńca, którą zrealizujemy w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W wybranym wariancie obwodnica ominie Złocieniec od południa. Droga rozpocznie się przed początkiem Rzęśnicy, następnie przejdzie wiaduktem nad linią kolejową. Droga dalej będzie przez około 2,8 km biegła terenami polnymi, a następnie przez obszar leśny. Na przecięciu z ul. Żeromskiego zaplanowane jest skrzyżowanie, kolejne będzie na przecięciu z ul. Mirosławiecką. Dalej obwodnica zmieni swój przebieg na północno-wschodni wychodząc z obszaru leśnego. Wiaduktem przejdzie na ul. Piaskową, liniami kolejowymi n 410 oraz 210 i rzeką Wąsawą. Obwodnica dalej będzie przebiegała na zachód od byłego wysypiska śmieci, aby włączyć się w przebieg DK20 w pobliżu istniejącej stacji paliw i skrzyżowania z drogą do Budowa.
Obwodnica wyprowadzi tranzyt ze Złocieńca
Obecnie DK20 przebiega przez centrum miasta, a na trasie znajduje się wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Ściany budynków na ul. Dworcowej są niemal na krawędzi jezdni. Bezpośrednio przy przejeździe kolejowym w Złocieńcu są dwa skrzyżowania drogi krajowej pod bardzo ostrym kątem, co powoduje problemy zarówno w komunikacji pieszej w mieście, ale również jest niekorzystne dla ruchu drogowego. Dlatego niezbędne jest powstanie obwodnicy miasta.
Nowa trasa wyprowadzi ze Złocieńca ruch tranzytowy z DK20. Zmniejszy się hałas i zostaną ograniczone inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego w mieście. Zaplanowane rozwiązania komunikacyjne umożliwią powiązanie obwodnicy z ul. Piaskową, przy której są obiekty magazynowo-przemysłowe, dzięki temu ruch do tego obszaru nie będzie musiał wjeżdżać do miasta. Znaczące korzyści odczują kierowcy, którzy nie będą już musieli przejeżdżać przez miasto jadąc DK20. Obwodnicy w wybranym wariancie omija również wieś Rzęśnica położoną bezpośrednio przed Złocieńcem. Mieszkańcy Rzęśnicy wcześniej wielokrotnie zwracali uwagę na kwestię problemów generowanych przez znaczący ruch na DK20, obwodnica rozwiąże również ten problem.