Proces przygotowawczy dla realizacji dróg na Pomorzu Zachodnim postępuje
22.04.2022
Dobrze przygotowane inwestycje to podstawa dla ich późniejszej sprawnej budowy i eksploatacji. Na terenie województwa zachodniopomorskiego w przygotowaniu jest około 300 km dróg. Są to zarówno drogi ekspresowe, jak i obwodnice. Szacunkowa łączna wartość tych inwestycji to około 16 mld zł. Kolejne inwestycje sukcesywnie wchodzą też w dalsze etapy prac przygotowawczych. Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowych (DŚU) dla czterech spośród dziewięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic, a także dla drogi ekspresowej S10 Kijewo - Zdunowo. Uzyskiwana jest również decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla S11 Bobolice -Szczecinek.
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 (o długości około 50 km) w przyszłości omijać będzie miasto od strony zachodniej i północnej. Inwestycja, wraz z planowanym tunelem pod Odrą, poprawi sytuacją komunikacyjną stolicy województwa i terenów położonych wokół.
Trasa ta przez wiele lat pozostawała jedynie w sferze planów. Mimo uzyskanej decyzji środowiskowej, wciąż potrzebna była dalsza dokumentacja. W roku 2018 decyzją Ministra Infrastruktury przyznano finansowanie na opracowanie badań podłoża wraz z elementami Koncepcji programowej. Łączny koszt dokumentacji i badań w terenie wyniósł 24,5 mln zł. Na trasie będzie zlokalizowany tunel pod Odrą w rejonie Polic o długości około 5 km. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce.
Dokumentacja koncepcyjna wraz z badaniami podłoża została zakończona i zatwierdzona w ubiegłym roku. Pod koniec listopada 2021 r. otrzymaliśmy finansowanie w kwocie 411 mln zł na opracowanie projektu budowlanego oraz wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod inwestycję, które będziemy wypłacać po uzyskaniu decyzji ZRID. 23 grudnia ubiegłego roku ogłosiliśmy przetarg na opracowanie dokumentacji, a na początku lutego br. poznaliśmy oferty potencjalnych wykonawców. Zainteresowanie biur projektowych było duże, wpłynęło łącznie 13 ofert. Obecnie trwa ich weryfikacja i sprawdzanie.
Droga ekspresowa S10 Szczecin - Piła
Przez wiele lat nie wyznaczono przebiegu drogi ekspresowej S10 na terenie województwa zachodniopomorskiego. Sytuacja zmieniła się w roku 2017, gdy zostało przyznane finansowanie na prace przygotowawcze obejmujące dokumentację niezbędną do wydania DŚU oraz Koncepcję programową z badaniami podłoża na odcinku Szczecin - Piła.
Prace nad dokumentacją ruszyły w roku 2018, uwzględniając odcinek Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo (o długości 6 km), gdzie zleciliśmy rozszerzone Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, oraz odcinek Stargard - Piła (o długości 108 km). Dla tego drugiego odcinka podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji niezbędnej do wydania DŚU.
Prace nad raportami o oddziaływaniu na środowisko były szczególnie pracochłonne na odcinku Stargard - Piła, który przechodzi przez wiele obszarów leśnych. Dla tego odcinka decyzja środowiskowa została uzyskana w lipcu ubiegłego roku i jest już ostateczna. W sierpniu 2021 r. ogłosiliśmy przetargi na wykonanie badań podłoża wraz z elementami Koncepcji programowej. Było to łącznie pięć zadań. W połowie stycznia tego roku podpisaliśmy umowy na opracowanie dokumentacji. Łączna wartość podpisanych kontraktów to ok. 31 mln zł. Wykonawcy mają 13 miesięcy na opracowanie dokumentacji i wykonanie badań podłoża. Dla odcinka Kijewo - Zdunowo trwa obecnie uzyskiwanie DŚU.
Droga ekspresowa S11 Bobolice - Szczecinek
Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S11, który pozostał do realizacji w województwie zachodniopomorskim, jest odcinek Bobolice - Szczecinek o długości 24,5 km. Fragment ten znajduje się pomiędzy realizowanymi obecnie w systemie Projektuj i buduj odcinkami Koszalin - Bobolice i (oddaną do ruchu w 2019 r.) obwodnicą Szczecinka.
Przygotowanie dokumentacji obejmującej zarówno Koncepcję programową, jak również szczegółową dokumentację techniczną, było możliwe dzięki decyzjom Ministra Infrastruktury z roku 2017. Pod koniec września ubiegłego roku został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Obecnie trwa jej uzyskiwanie.
Drugi etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13
Po odstąpieniu od kontraktu z wykonawcą, który nie przystąpił do robót, realizacja obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 została podzielona na dwa etapy.
Dla pierwszego etapu, o długości 4,2 km, od ronda Hakena do przecięcia z DK13 na południe od miejscowości Przecław, pod koniec marca ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na realizację i prowadzone są roboty budowlane. Natomiast dla odcinka, o długości 2,3 km, od końca etapu pierwszego do przecięcia z autostradą A6 (nowy węzeł Szczecin Zachód) aktualizowana jest dokumentacja projektowa.
Konieczność wprowadzenia zmian projektowych na etapie drugim wynikała z planów budowy obwodnicy Kołbaskowa, która realizowana będzie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Obwodnica Kołbaskowa będzie kontynuacją obwodnicy Przecławia i Warzymic. Konieczna była również aktualizacja rozwiązań projektowych w zakresie połączenia DK13 z Zachodnią Obwodnicą Szczecina w ciągu S6.
DK31 Radziszewo - Gryfino
Fragment DK31 od autostrady A6 (węzeł Radziszewo) do Gryfina, o długości 9,6 km, przebiega niemal w całości w obszarze zabudowanym. Droga jest więc wąska i kręta. Dodatkowo węzeł drogowy Radziszewo na przecięciu A6 i DK31 nie posiada pasów włączeń i wyłączeń, co powoduje konieczność ograniczenia w jego obszarze prędkości na autostradzie do 90 km/h. W związku z tym od 2019 r. opracowywana jest dokumentacja dla nowego przebiegu DK31 od Radziszewa do Gryfina wraz z przebudową węzła drogowego.
Obecnie na ukończeniu jest dokumentacja obejmująca raport o oddziaływaniu na środowisko. W bieżącym roku powinna rozpocząć się procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej. W kolejnych latach będzie przygotowywana dalsza dokumentacja dla tej inwestycji.
Obwodnica Mierzyna w ciągu DK10
Na początku lutego tego roku ogłosiliśmy przetarg na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji ZRID. Inwestycja o długości 4,8 km ma połączyć DK10 na terenie miasta Szczecin z przyszłym węzłem Dołuje na Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6. Nowa droga będzie częściowo przebiegała na terenie miasta Szczecin, dlatego inwestycja jest przygotowywana wspólnie przez GDDKiA i samorząd. W połowie marca poznaliśmy oferty wykonawców, które obecnie sprawdzamy.
Odcinki szlakowe DK22
Od wiosny 2020 r. w przygotowaniu jest również około 40 km odcinków DK22 w województwie zachodniopomorskim. Odcinki Szwecja - Ostrowiec, Człopa - Wałcz i Człopa - granica woj. wielkopolskiego i lubuskiego planowane są do dostosowania do nacisku 11,5 t/oś. W ramach przygotowywanej dokumentacji droga będzie wymagała kompleksowej przebudowy, tak aby uzyskać właściwe parametry dla drogi klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego). Dotyczy to m. in. szerokości nawierzchni, gdyż obecnie na wielu odcinkach nie jest to wymagane 7 metrów. Przebudowywane będą również skrzyżowania i korygowane łuki.
Inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic znajduje się dziewięć inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 pod koniec kwietnia ubiegłego roku podpisaliśmy umowę na realizację. Dla obwodnicy Szczecinka na DK20 umowa na realizację została podpisana w lipcu 2021 r.
Dla pozostałych siedmiu obwodnic trwają prace przygotowawcze. Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 opracowywany jest projekt budowlany. Inwestycja ta miała już wcześniej uzyskaną decyzję środowiskową.
Dla obwodnic Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22 oraz Stargardu i Złocieńca na DK20 prace przygotowawcze musiały rozpocząć się od podstaw. Inwestycje te nie miały wyznaczonych przebiegów.
Dla obwodnic Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy w ostatnich miesiącach zostały złożone wnioski o wydanie DŚU. Dla obwodnic na DK20 - Stargardu i Złocieńca - zakończenie prac nad częścią studialno-środowiskową i złożenie wniosków o wydanie DŚU planowane jest w ciągu najbliższych 3 miesięcy. Umowy na prace przygotowawcze dla obwodnic na DK20 i DK22 obejmują również wykonanie badań podłoża i elementów Koncepcji programowej. Prace te będą wykonywane po uzyskaniu decyzji środowiskowych.