Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na Pomorzu Zachodnim
29.09.2023
Oprócz dużych inwestycji takich jak drogi ekspresowe i obwodnice nie zapominamy o działaniach poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego na obecnej sieci drogowej. W ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 sukcesywnie doświetlamy przejścia dla pieszych przy drogach krajowych, a także realizujemy szereg zadań związanych z budową chodników, ścieżek rowerowych, czy przebudową skrzyżowań.
Doświetlenia przejść dla pieszych
Największa liczba zadań w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) dotyczy doświetleń przejść dla pieszych. Specjalne lampy zamontowane przy przejściu zwiększają widoczność pieszego po zmroku, co ma wymierny wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Łącznie w całym województwie przewidziano doświetlenie około 660 przejść dla pieszych. 206 zadań już zrealizowano. Między innymi doświetlono 28 przejść na DK10 w Kaliszu Pomorskich, 12 w Suchaniu, ponad 30 na odcinkach DK23 Myślibórz-Sarbinowo oraz DK26 Chojna-Renice. Około 350 jest w realizacji, pozostałe są w przygotowaniu. Do końca 2024 roku pełen zakres doświetleń powinien zostać zrealizowany, co znacząco poprawi bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Będzie to również oznaczało, że niemal wszystkie przejścia na naszej sieci drogowej będą doświetlone.
Skrzyżowania, ścieżki, chodniki
PBID obejmuje również 50 innych zadań – ciągi piesze, rowerowe, skrzyżowania, wyspy spowalniające i azyle oraz znaki aktywne D-6 nad przejściami. W ramach tych prac część zadań już zrealizowaliśmy. Ukończyliśmy budowę ciągów pieszych przy zatokach autobusowych na DK10 i DK20, ścieżki pieszo-rowerowej Darłowo-Rusko przy DK37, ścieżki pieszo-rowerowej w Chojnie przy DK31, a także chodnika w m. Dębogóra przy DK31. Trwa przebudowa skrzyżowania DK23 z drogą Gryżyno-Ściechów. Ponadto przygotowywana jest budowa wysp rozdzielających kierunki ruchu na DK26 w m. Sobienice.