Program budowy 100 obwodnic w woj. zachodniopomorskim postępuje
15.04.2022
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) zrealizowanych zostanie dziewięć inwestycji. Dla dwóch, obwodnicy Szczecinka (DK20) i obwodnicy Gryfina (DK31), trwa realizacja w formule Projektuj i buduj. Siedem pozostałych obwodnic jest na etapie prac przygotowawczych. Dla obwodnic Wałcza, Szwecji, Rusinowa i Człopy w ciągu DK22 zostały w ostatnich miesiącach złożone wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla obwodnic Złocieńca i Stargardu w ciągu DK20 trwa końcowy etap prac nad dokumentacją środowiskową, natomiast dla Kołbaskowa (DK13) opracowywany jest projekt budowlany. Wszystkie zachodniopomorskie obwodnice realizowane w ramach PB100 będą miały łączną długość około 50 km i szacowaną wartość około 1,35 mld zł.
Obwodnica Gryfina w ciągu DK31
Ominie miasto od wschodu i pozwoli wyprowadzić z centrum Gryfina ruch w ciągu DK31. Na przebiegu obwodnicy o długości 5,6 km powstaną ronda łączące drogę z obecną DK31 i drogą wojewódzką nr 120.
Inwestycja jest realizowana zgodnie z podpisaną 27 kwietnia 2021 r. umową na zaprojektowanie i budowę z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wartość umowy to 74,8 mln zł.
Wykonawca opracował projekt budowlany i 28 lutego 2022 r. złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Pod koniec 2022 r. powinny ruszyć roboty budowlane, a zakończenie inwestycji planowane jest w IV kwartale 2024 r.
Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20
Pod koniec 2019 r. oddaliśmy do ruchu obwodnicę Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11. Teraz zmierzamy do rozpoczęcia budowy ponad czterokilometrowego odcinka obwodnicy w ciągu DK20. Pozwoli to wyprowadzić z centrum Szczecinka cały ruch tranzytowy korzystający z obecnego przebiegu DK20. W ramach inwestycji, na S11 powstanie nowy węzeł drogowy.
14 lipca 2021 r. została podpisana umowa na realizację inwestycji z wyłonioną w przetargu firmą Budimex. Wartość zawartego kontraktu to 106,6 mln zł. Obecnie kończą się prace nad projektem budowlanym, a w maju tego roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Pierwsze roboty na inwestycji powinny ruszyć na przełomie 2022 i 2023 r. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2025 r.
Obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13
Sześciokilometrowa trasa ominie od wschodu Kołbaskowo, wyprowadzając z miejscowości ruch tranzytowy w kierunku granicy z Niemcami w Rosówku. Inwestycja posiada decyzję środowiskową. Obwodnica będzie się łączyła z autostradą A6 na nowym węźle drogowym Szczecin Zachód, który powstanie w ramach budowy drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, dla którego obecnie aktualizowana jest dokumentacja projektowa.
Dla obwodnicy Kołbaskowa obecnie opracowywany jest projekt budowlany zgodnie z umową podpisaną w grudniu 2020 r. Realizację inwestycji w systemie tradycyjnym zaplanowano w latach 2024-2026.
Obwodnica Człopy w ciągu DK22
Dla inwestycji o szacowanej długości 5 km trzeba było wykonać całość procesu przygotowawczego. Zgodnie z podpisaną w czerwcu 2020 r. umową, opracowana została dokumentacja niezbędna do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Opracowano pięć wariantów przebiegu, każdy w dwóch podwariantach. 21 lutego 2022 r. został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Po uzyskaniu tej decyzji, czyli wyborze wariantu realizacyjnego, zostaną wykonane badania podłoża i dalsza dokumentacja. Następnie będzie mógł ruszyć przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2028.
Obwodnica Rusinowa w ciągu DK22
Przez położone na południe od Wałcza Rusinowo przebiega ruch tranzytowy w ciągu DK22. Obecnie trwa już uzyskiwanie decyzji środowiskowej zgodnie z wnioskiem złożonym 22 lutego 2022 r. Opracowano trzy warianty przebiegu. Długość obwodnicy to około 4,5 km.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostaną wykonane badania podłoża i dalsza dokumentacja. Następnie będzie mógł ruszyć przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2028.
Obwodnica Szwecji w ciągu DK22
Podstawowym celem budowy obwodnicy Szwecji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na DK22. Umowa na opracowanie dokumentacji została podpisana w czerwcu 2020 r. Opracowano trzy warianty przebiegu inwestycji - dwa po stronie południowej i jeden od północy. Długość inwestycji to w zależności od wariantu od 3,6 do 4,2 km. 7 grudnia 2021 r. został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a po jej uzyskaniu zostaną wykonane badania podłoża i dalsza dokumentacja. Następnie będzie mógł ruszyć przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2028.
Obwodnica Wałcza (Strączna) w ciągu DK22
Przez Wałcz przebiegają dwie drogi krajowe - DK10 i DK22. Z obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S10 możemy już korzystać od grudnia 2020 r. Do wyprowadzenia całości ruchu tranzytowego potrzeba jednak również obwodnicy w ciągu DK22. Obwodnica będzie omijała Wałcz, jak również położoną na południowy zachód od Wałcza miejscowość Strączno. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowego węzła drogowego na obwodnicy w ciągu S10 między Wałczem a Witankowem.
Umowa na opracowanie dokumentacji została podpisana w czerwcu 2020 r. Opracowano łącznie trzy warianty przebiegu, każdy dodatkowo w czterech lub pięciu podwariantach. Długość obwodnicy wynosi około 12 km. 20 grudnia 2021 r. został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Następnie, po wykonaniu badań podłoża i dalszej dokumentacji, będzie mógł się rozpocząć przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2028.
Obwodnica Złocieńca w ciągu DK20
Budowa obwodnicy Złocieńca pozwoli na wyprowadzenie z miejscowości ruchu tranzytowego w ciągu DK20. Obecnie przejazd przez miasto jest utrudniony za sprawą położonego w centrum przejazdu kolejowego, przy którym są dwa skrzyżowania pod ostrym kątem. Przebieg obwodnicy planowany jest po południowej stronie miasta.
Pod koniec października 2020 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji. Dla inwestycji opracowano sześć wariantów przebiegu, a w czerwcu tego roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Realizacja inwestycji w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2024-2028.
Obwodnica Stargardu w ciągu DK20
Obecnie, pomimo wyprowadzenia ruchu w ciągu drogi ekspresowej S10 ze Stargardu, jeśli kierowca chce pojechać w kierunku Czaplinka czy Złocieńca, musi wjechać do miasta. Realizacja obwodnicy w ciągu DK20 pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych ze Stargardu.
Droga będzie omijała Stargard od wschodu, włączając się w istniejącą obwodnicę w ciągu S10 na węźle Stargard Wschód. Pod koniec października 2020 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji. Zostało opracowanych pięć wariantów przebiegu drogi, a w maju tego roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Realizacja obwodnicy w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2024-2028.
Inwestycje skonsultowane ze społeczeństwem
Dla obwodnic, które nie miały jeszcze uzyskanej decyzji środowiskowej, czyli obwodnic na DK22 - Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy oraz na DK20 - Złocieńca i Stargardu, przygotowane warianty przebiegu zostały przedstawione lokalnej społeczności. Na specjalnych stronach internetowych były dostępne mapy przebiegu i ankiety, w których można było wypowiedzieć się na temat inwestycji. Materiały te były również do wglądu w gminach. Przy niektórych inwestycjach zainteresowanie było duże i liczba wyrażonych opinii była liczona w setkach. Opinie te zostały wzięte pod uwagę przy sporządzaniu analiz wielokryterialnych, które są podstawą do wskazania wariantu preferowanego dla danej inwestycji. Warianty realizacyjne będą wskazane ostatecznie w decyzjach środowiskowych. Na tym etapie również będą brane pod uwagę głosy społeczeństwa wyrażone w procedurach uzyskiwania tych decyzji.