20 lat w Unii Europejskiej – 18 mld złotych zyskaliśmy dofinansowania
29.04.2024
Z wykorzystaniem funduszy Unii Europejskiej w ciągu ostatnich 20 lat na Mazowszu wybudowaliśmy ponad 770 km dróg, w tym 36 km autostrad i 504 km dróg ekspresowych. Cztery miasta zyskały obwodnice i przebudowaliśmy ponad 156 km dróg krajowych. Wartość inwestycji przekroczyła 35 mld zł, z czego 18 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Bezpieczne i nowoczesne drogi
Kierowcy mają obecnie do dyspozycji 68 kilometrów trasy wchodzącej w skład Warszawskiego Węzła Drogowego. Nie tylko ułatwia przejazd tranzytem przez stolicę, ale także pomiędzy jej dzielnicami. Jego realizację rozpoczęliśmy w 2008 roku od odcinka o długości 10,4 km pomiędzy węzłami Konotopa i Powązkowska w ciągu S8. W 2013 r. zakończyła się budowa 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) oraz 7 km odcinka S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki. Odcinek S8 Powązkowska – Modlińska, czyli tzw. Trasę Armii Krajowej, oddaliśmy do ruchu w 2015 r.
Północna część Warszawskiego Węzła Drogowego, którą tworzy trasa S8, została uzupełniona w 2017 r. o 2-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Marki i Drewnica, czyli część ekspresowej obwodnicy Marek. Od grudnia 2020 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 15 km S2 POW wraz z nowym mostem na Wiśle. Rok później oddaliśmy do ruchu ostatnie 4,6 km trasy S2 Puławska – Warszawa Wilanów z tunelem pod Ursynowem o długości 2,3 km. Wiosną 2021 r. otwarty został węzeł Lubelska, spinający autostradę A2 i dwie drogi ekspresowe: S2 oraz S17. Zwieńczeniem 2022 r. było oddanie do ruchu trasy głównej S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód (Zakręt).
Do Warszawskiego Węzła Drogowego podłączona jest autostrada A2 prowadząca od zachodniej granicy przez Poznań i Łódź, którą obecnie można dojechać do Mińska Mazowieckiego. Do dyspozycji jest ponad cały południowy wylot S7 z Warszawy w kierunku Krakowa, którym obecnie dotrzemy do Miechowa w Małopolsce. Ekspresową trasą S8 wygodnie dojedziemy ze stolicy w kierunku Wrocławia jak i Białegostoku. Korzystając z ekspresowej S17 dojedziemy do Lublina, a wjeżdżając na S19 także do Rzeszowa. Budowa tych wszystkich dróg znacząco skróciła czas dojazdu do tych miast z Warszawy.
Dobrze, że jesteśmy razem
Zrealizowane inwestycje przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa, podniesienia komfortu jazdy. Stanowią połączenie regionalne i krajowe. Dzięki lepszej komunikacji i dostępności poprawia się poziom życia mieszkańców. Obwodnice wyprowadziły ruch tranzytowy z miast. Poprawiło się bezpieczeństwo mieszkańców, ale i odciążony został układ komunikacyjny oraz zwiększyła się przepustowość w miastach. Przy budowie dróg zachowane są najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców jak i użytkowników dróg. Powstanie nowej drogi jest również impulsem do rozwoju gospodarczego regionu.
226 km w realizacji
Trwają prace budowlane jak i projektowe autostrady A2 na wschód od Mińska Mazowieckiego do granicy państwa z Białorusią. Plan jest taki, by w tym roku udostępnić kierowcom dwa odcinki Kałuszyn – Groszki i Siedlce Zachód – Siedlce Południe. Do czasu oddania do ruchu odcinka pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód kontynuacja ruchu odbywać się będzie po istniejącej DK2. Pozostałe odcinki do Białej Podlaski, będziemy oddawać do ruchu w 2025 i 2026 r.
Jadąc nad morze, od Płońska korzystamy już z drogi ekspresowej S7, a w realizacji są kolejne odcinki pomiędzy Płońskiem i Warszawą. W 2025 r. będziemy mieli do dyspozycji 44 km pomiędzy Płońskiem a Kiełpinem.
Dodajmy, że w ciągu kolejnych lat od uciążliwego ruchu odetchną mieszkańcy Pułtuska, Lipska i Kołbieli. W trakcie realizacji są obwodnice tych miejscowości. Wybudowanie