Budujemy kolejne kilometry autostrad i dróg ekspresowych
12.06.2024
Mazowiecki oddział GDDKiA odpowiada za realizację ok. 184 km dróg krajowych: autostrad, dróg ekspresowych i dróg klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). To inwestycje z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu budowy 100 obwodnic, o łącznej wartości ok. 9,8 mld zł.
W tym roku planujemy udostępnić kierowcom dwa odcinki autostrady A2, Kałuszyn – Groszki (długość 12,1 km) i Siedlce Zachód – Siedlce Południe (12,5 km). Budowa środkowego odcinka tej trasy, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód (12,9 km), zakończy się w 2025 r. Do tego czasu kontynuacja ruchu pomiędzy wspomnianymi węzłami odbywać się będzie po istniejącej DK2.
W trakcie procedury uzyskania decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) jest obwodnica Kołbieli na DK50. Z kolei dla 9 km S7 pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem na przełomie września i października br. planujemy złożyć do Wojewody Mazowieckiego wniosek o uzyskanie decyzji ZRID.
A2 Mińsk Mazowiecki – Biała Podlaska
Kałuszyn – Siedlce, trzy odcinki o łącznej długości ok. 37,5 km
Na budowanych odcinkach A2 pomiędzy Kałuszynem a Siedlcami wykonawcy realizują prace drogowe związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni jezdni na ciągu głównym. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej kolidujące z przebiegiem drogi, montowana jest siatka ogrodzeniowa, ekrany akustyczne i bariery energochłonne. Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono między innymi z terminu podpisania umów.
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:
Kałuszyn – Groszki - 73 proc.
Groszki – Siedlce Zach. - 62 proc.
Siedlce Zach. – Siedlce Płd. - 91 proc.
Podpisaliśmy aneks wydłużający czas na ukończenie zadania do 30 kwietnia 2024 r. dla odcinka Siedlce Zach. – Siedlce Płd. Dla tej, jak i pozostałych inwestycji, w procedowaniu są kolejne roszczenia wykonawców, którzy oczekują dalszego wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych.
Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Siedlce – Biała Podlaska, cztery odcinki o łącznej długości 63,4 km
Na realizowanych odcinkach A2 pomiędzy Kałuszynem a Siedlcami wykonawcy realizują prace drogowe związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej kolidujące z przebiegiem drogi, montowana jest siatka ogrodzeniowa, ekrany akustyczne i bariery energochłonne. Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono między innymi z terminu podpisania umów.
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:
Siedlce Płd. – Malinowiec - 36 proc.
Malinowiec – Łukowisko - 29 proc.
Łukowisko – Swory - 12 proc.
Swory – Biała Podlaska - 88 proc.
Na żadnym z zadań terminy zakończenia robót wynikające z podpisanych umów nie uległy zmianie. W procedowaniu są jednak roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Terminy wynikające z umowy (dla trzech pierwszych odcinków to kwiecień 2024 r., a dla czwartego to lipiec 2024 r.) mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.
W toku jest umowa na wykonanie projektu budowy 32,3 km autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, wraz z uzyskaniem decyzji ZRID. Zadanie podzielone jest na trzy odcinki:
Biała Podlaska – Kijowiec
Kijowiec – Dobryń
Dobryń – Kukuryki
Dla dwóch pierwszych odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez Wojewodę Lubelskiego. Obecnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie analizuje raporty środowiskowe, w ramach ponownej oceny oddziaływania drogi na środowisko. Planujemy w III kwartale 2024 r. ogłosić przetargi na realizację robót na dwóch odcinkach. Termin jest uzależniony od uzyskania decyzji ZRID.
Prace związane z odcinkiem trzecim zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
S7 Płońsk – Czosnów
Na całym blisko 35-kilometrowym odcinku drogi krajowej nr 7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem, podzielonym na trzy zadania realizacyjne, trwają prace budowlane.
Wraz z ich postępem wprowadzane są kolejne zmiany w organizacji ruchu. Nie ma możliwości uniknięcia utrudnień, ponieważ inwestycje polegają na rozbudowie obecnej DK7 do parametrów trasy ekspresowej.
Roboty są realizowane przy zapewnieniu ciągłej przejezdności pojazdów dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest przebudowywany most na Wiśle i okolice Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Takie rozwiązanie pozwala utrzymać większą przepustowość na mocniej obciążonym ruchem kierunku.
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:
Płońsk Płd. – Załuski - 40 proc.
Załuski – Modlin - 44 proc.
Modlin – Czosnów - 52 proc.
W przypadku odcinka Płońsk Płd. – Załuski termin umowny nie uległ zmianie, natomiast dla dwóch kolejnych zadań podpisane zostały aneksy wydłużające czas na ukończenie do sierpnia 2025 r. W procedowaniu są roszczenia wykonawców wszystkich trzech odcinków, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych.
S7 Czosnów – Kiełpin
W listopadzie 2023 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie oraz dostosowanie do parametrów trasy ekspresowej północnego wlotu DK7 do Warszawy. Tym samym 9 km drogi, pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem, zyska dwujezdniową drogę ekspresową z trzema pasami ruchu na każdej jezdni. Na przełomie września i października planujemy złożyć do Wojewody Mazowieckiego wniosek o uzyskanie decyzji ZRID. Zakończenie wszystkich prac przewidziane jest na wiosnę 2027 r.
S7 Warszawa – Grójec
W marcu 2024 r., za sprawą otrzymania pozwolenia na użytkowanie, odcinek Lesznowola – Tarczyn Płn. zyskał status drogi ekspresowej. Tym samym kierowcy mają do dyspozycji 29 km ekspresowego wylotu trasy S7 ze stolicy w kierunku Krakowa.
W czerwcu rozpocznie się ostatni etap realizacji kontraktu, remont 17 km dotychczasowego przebiegu DK7 od Sękocina Starego do Rembertowa. Zakończenie przewidziane jest w IV kwartale 2024 r.
Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
DK61 Legionowo – Zegrze
W realizacji jest rozbudowa 4,5 km pomiędzy Legionowem a Zegrzem. Realizowane są roboty ziemne takie jak wykopy, nasypy. Przebudowywana jest sieć wodociągowa. Trwają roboty na obiektach: wiadukcie drogowym i przejściu dla zwierząt małych.
Zakończenie wszystkich prac zgodnie z umową przewidywane jest w II kwartale 2024 r.
W procedowaniu są roszczenia wykonawcy. Oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót.
Obwodnice
Trzy obwodnice: Lipska na DK79, Pułtuska w ciągu DK61/57 i Kołbieli na DK50, są w realizacji.
W przypadku tej pierwszej, o długości 6,4 km, prace rozpoczęły się w lipcu 2023 r. Zaawansowanie prac wynosi ponad 34 proc. Zakończenie prac przewidziane zostało w II kwartale 2024 r.
Jeśli chodzi o obwodnicę Pułtuska, o długości 19,8 km, w październiku 2023 r. przekazaliśmy plac budowy Wykonawcy. Obecnie zaawansowanie robót wynosi 17 proc. Zakończenie prac zaplanowane zostało w II kwartale 2025 r.
Dla obwodnicy Kołbieli, o długości 11,3 km, Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale 2025 r.
Na wszystkich kontraktach w procedowaniu są roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin umowny może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.