W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

GPR 2020/21 na drogach woj. mazowieckiego. Największy ruch na warszawskiej S8

22.11.2021

Zakończyły się badania natężenia ruchu na drogach krajowych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu. Wyniki będą wykorzystane m.in. przy planowaniu rozbudowy dróg czy analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dwujezdniowa trasa szybkiego ruchu, każda jezdnia składa się z 4 pasów w tym po 1 awaryjnym. Jezdnie rozdzielone są pasem zieleni z wygrodzeniem barierami i latarniami. Po obu jezdniach poruszają się samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe. Wzdłuż prawej jezdni ustawione są tablice informacyjne o odległości do najbliższego zjazdu oraz o najbliższych możliwych zjazdach z trasy. Na zdjęciu widoczna jest panorama Warszawy (PKiN, istniejące wieżowce i budowane wraz z dźwigami).

Pomiary co 5 lat

GPR przeprowadzany jest co 5 lat. Poprzedni miał miejsce w 2015 r. Ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 i trwało ok. 2 lata. Wydłużyliśmy je z uwagi na pandemię.

Ruch samochodów osobowych i ciężarowych z naczepami wzrósł w skali kraju o ponad 20 proc. i aż o ponad 40 proc., jeśli chodzi o ruch pojazdów dostawczych. Może to wynikać m.in. ze zmian zachodzących od 2015 r. w strukturze handlu (w tym wzrostu popularności e-zakupów z powodu z pandemii COVID-19).

Ponad 2300 km dróg

GDDKiA zarządza w woj. mazowieckim siecią dróg krajowych o długości ok. 2310 km, z czego autostrad jest prawie 80 km, a dróg ekspresowych 384 km. Badaniem objętych było 324 punkty pomiarowe, z czego 97 punktów umieszczono na autostradach i ekspresówkach, a pozostałe na drogach niższych kategorii.

Akcja pomiarowa trwała od 2020 roku, ale nie oznacza to, że przez ten czasy na każdej drodze były zliczane pojazdy. W każdym punkcie przewidzianych było dziewięć pomiarów dziennych oraz sześć nocnych. Ruch na mazowieckich drogach krajowych, w porównaniu z poprzednim badaniem, wzrósł o ok. 25 proc. Średni ruch to 16 447 pojazdów na dobę.

Największe natężenie ruchu jest na wlotach do stolicy od strony Białegostoku (droga S8 - ok. 80,5 tys. pojazdów na dobę) oraz Wrocławia i Krakowa (drogi S7/S8 - ok. 96 tys. pojazdów na dobę). Na A2 od strony Poznania to ok. 93 tys. pojazdów na dobę. W Warszawskim Węźle Drogowym średnie dobowe natężenie ruchu na S2 od w. Konotopa do w. Lubelska wynosi ok. 66 tys. pojazdów a na S8 pomiędzy Markami a Konotopą to ok. 145 tys. pojazdów. W ciągu tego drugiego odcinka wyróżnia się fragment od węzła Prymasa Tysiąclecia do Powązkowskiej, gdzie natężenie zbliża się do 200 tys. pojazdów.

Pomiary ruchu zostały wykonane również na nowo oddanej A2 od węzła Lubelska w kierunku Siedlec. Natężenie wynosi ok. 21 tys. pojazdów na dobę. W tym przypadku część kierowców wybrało trasę A2, a niektórzy korzystają z DK92.

Rozwijamy sieć dróg i uwzględniamy wyniki GPR

Jesienią 2022 roku udostępnimy do ruchu dwa odcinki S7 od węzła Warszawa Lotnisko do Tarczyna. Oznacza to, że zmieni się istniejące natężenie ruchu na DK7 (ok. 61 tys. pojazdów na dobę), bo nowa trasa przejmie większość ruchu.

W przyszłym roku zmieni się również rozłożenie ruchu na skrzyżowaniu DK2 z DK17 w Zakręcie, a to za sprawą oddania do użytku trzypoziomowego skrzyżowania.

Wyniki badania będą teraz szczegółowo analizowane. Zostaną one wykorzystane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg, oceny potrzeb modernizacji istniejącej sieci dróg krajowych, zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych i środowiskowych oraz analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Szczegółowe wyniki dotyczące Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 opublikowaliśmy w naszym serwisie.
 

Materiały

średni dobowy ruchu roczny pojazdów silnikowych na drogach krajowych
Mapa​_SDRR​_2020​_dk​_14​_WARSZAWA.pdf 2.31MB
{"register":{"columns":[]}}