W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jesteśmy gotowi do zimowego utrzymania dróg krajowych na Mazowszu

15.10.2024

Już w październiku każdego roku, jesteśmy przygotowani do okresu zimowego. W obwodach utrzymania magazyny są zapełnione solą drogową a na placach stoi gotowy do działania sprzęt. Mamy w dyspozycji 430 pojazdów do zimowego utrzymania. Kierowcy przepuszczając nasz sprzęt i nie utrudniając pracy jego kierowcom zyskają odśnieżoną i bezpieczną drogę.

Jesteśmy przygotowani do zimowego utrzymania dróg krajowych na Mazowszu

Monitorujemy drogi 24 h/dobę, 7 dni w tygodniu

Długość sieci drogowej na Mazowszu wynosi 2 358 km (w rozwinięciu na jedną jezdnię 3 054 km). 

Drogi krajowe będą utrzymywane w następujących standardach: 
•    I - 721 km (to ok. 30 proc. sieci)
W tym 516 km dróg klasy S (S2, S7, S8, S17, S61, S79) i 104 km A2 
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.  
•    II – 1 616 km (to ok. 69 proc. sieci) 
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.  
•    III - 21 km (to ok. 1 proc. sieci) 
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu. 

Podczas akcji zimowego utrzymania dróg krajowych pracować będzie 430 pojazdów, w tym 249 jednostek sprzętu do zwalczania gołoledzi oraz ok. 181 do odśnieżania. Szacujemy, że w sezonie zimowym może zostać zużyte około 50 tys. ton soli oraz 280 ton chlorku wapnia. 
Średnio na zimowe utrzymanie dróg wydatkowane jest ok. 60 mln zł rocznie. 

Informacja o warunkach ruchu na drogach krajowych

W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111. 

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg. Po pozyskaniu informacji o godzinie, w której rozpocznie się opad śniegu, w newralgicznych miejscach, czyli na przykład takich, w których występują szczególnie duże natężenia ruchu, służby drogowe wcześniej czekają na drodze gotowe do działania. 

W celu zapewnienia realizacji zadań związanych z zimowym utrzymaniem na najwyższym poziomie, gromadzimy informacje z 70 drogowych stacji pogodowych i 104 punktów z laserowym pomiarem temperatury nawierzchni oraz temperatury powietrza. 
Z tych urządzeń otrzymujemy dane dotyczące: temperatury, wilgotności powietrza, temperatury nawierzchni oraz siły i kierunku wiatru.

Kierowco przepuść pługi

Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i umożliwiają płynny ruch. Dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym. 

Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno operatorów, jak i innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg. 

{"register":{"columns":[]}}