Jesteśmy przygotowani do zimowego utrzymania mazowieckich dróg krajowych
14.10.2021
Od połowy października każdego roku, GDDKiA jest gotowa do okresu zimowego. W obwodach utrzymania magazyny są zapełnione solą drogową.
Monitorujemy drogi 24 h/dobę, 7 dni w tygodniu
GDDKiA monitoruje stan dróg krajowych 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, co pozwala na szybką reakcję służb drogowych. Działaniami na drogach Mazowsza kieruje 14 Rejonów oraz 39 Obwodów Drogowych.
Sezon 2021/2022 na Mazowszu
Długość sieci drogowej na Mazowszu wynosi 2 313 km (w rozwinięciu na jedną jezdnię 2 875 km). Drogi krajowe będą utrzymywane w następujących standardach opisanych w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad:
-
I - 670 km (tj. 29 proc. sieci) - w tym 386 km dróg klasy S (S2, S7, S8, S17, S79) i 79 km A2
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
-
II - 1622 km (tj. 71 proc. sieci)
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.
-
III - 21 km (tj. 0,01 proc. sieci)
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.
Podczas akcji zimowego utrzymania dróg krajowych pracować będzie 667 pojazdów, w tym 218 jednostek sprzętu do zwalczania gołoledzi oraz ok. 449 do odśnieżania. Szacujemy, że w sezonie zimowym może zostać zużyte około 66 tys. ton soli oraz 226 ton chlorku wapnia. Średnio na zimowe utrzymanie dróg wydatkowane jest ok. 58 mln zł rocznie.
Nowe drogi ekspresowe - nowe obwody utrzymania
W ramach budowy dróg ekspresowych powstają również nowoczesne obwody utrzymania. Te najnowsze funkcjonują w:
-
Sławnie (S7 obwodnicy Radomia),
-
Górznie (S17 Garwolin - gr. woj. mazowieckiego),
-
Nadarzynie (S8 Radziejowice - Paszków),
-
Kobyłce (S8 Marki - Radzymin),
-
Halinowie (A2 węzeł Lubelska - początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego).
W budowie są już kolejne:
-
Zamieniu (S7 Warszawa - Grójec),
-
Glinojecku (S7 Płońsk - Czosnów).
Informacja o warunkach ruchu na drogach krajowych
W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA https://drogi.gddkia.gov.pl/. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.
GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg. Po pozyskaniu informacji o godzinie, w której rozpocznie się opad śniegu, w newralgicznych miejscach, czyli na przykład takich, w których występują szczególnie duże natężenia ruchu, służby drogowe wcześniej czekają na drodze gotowe do działania.
W celu zapewnienia realizacji zadań związanych z zimowym utrzymaniem na najwyższym poziomie, rozbudowywany jest system monitoringu stanu dróg. Działa ponad 225 kamer, co daje 1 kamerę na około 10 km. Kamery przesyłają obraz z dróg. Mamy również 70 drogowych stacji pogodowych oraz 104 punkty z laserowym pomiarem temperatury nawierzchni oraz temperatury powietrza.
Z tych urządzeń otrzymujemy, oprócz obrazu dróg, dane dotyczące pomiaru: temperatury i wilgotności powietrza, temperatury nawierzchni i siły i kierunku wiatru.
Kierowco przepuść pługi
Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi, oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i umożliwiają płynny ruch. Dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno operatorów, jak i innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg.
Utrzymujemy 17 800 km dróg krajowych w Polsce
Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji będzie około 2500 pojazdów, m.in. pługi, pługosolarki czy pługi wirnikowe, a także 292 magazyny soli.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje ponad 17 800 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
Przewidujemy, że w sezonie zimowym 2021/2022 do zimowego utrzymania zużytych może zostać około:
-
500 tys. ton soli drogowej,
-
3,4 tys. ton chlorku wapnia,
-
31 tys. ton materiałów uszorstniających.