Mamy decyzję na wykorzystania destruktu asfaltowego
06.10.2023
Marszałek Województwa Mazowieckiego wydał nam zezwolenie na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego, powstających podczas prac budowlanych na realizowanych inwestycjach. Zgodnie z kompetencjami Marszałka, decyzja dotyczy 15 zadań realizowanych lub planowanych do realizacji w województwie mazowieckim. Ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego, pozyskanego w trakcie prac drogowych jest możliwe na: A2 od w. Kałuszyn do w. Łukowisko, S7 od Płońska do Kiełpina i pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem, S17 w. Drewnica – w. Warszawa Wschód, DK79 pomiędzy Piasecznem a Mniszewem i na dwóch obwodnicach: Pułtuska oraz Kołbieli.
Drugie życie destruktu da oszczędności
Wspólna praca środowiska drogowego, przy czynnym udziale GDDKiA, zaowocowała wejściem w życie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Rozporządzenie reguluje warunki, po spełnieniu których destrukt asfaltowy przestaje być odpadem i możliwe jest jego ponowne wykorzystanie jako pełnowartościowego materiału. Podejście takie w zdecydowanym stopniu ułatwia zastosowanie w budownictwie drogowym tego materiału. Należy tylko pamiętać o zapewnieniu odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa, wynikającego z jego wykorzystania. Podjęte działania, usankcjonowane wprowadzeniem uregulowań prawnych, pozwalają na dużo łatwiejsze wykorzystanie destruktu, co z kolei przełoży się na uzyskanie wymiernych korzyści zarówno ekonomicznych, jak i środowiskowych.
Na początku bieżącego roku Oddziały GDDKiA zwróciły się do marszałków poszczególnych województw z wnioskami o wydanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego. Dzięki pozyskanej pozytywnej decyzji, w przypadku, gdy zgodnie z zapisami kontraktowymi GDDKiA jest posiadaczem odpadu destruktu asfaltowego w myśl ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, Oddział ma możliwość przeprowadzenia procedury utraty statusu odpadu dla odpadu destruktu asfaltowego pozyskanego podczas budów, przebudów oraz remontów dróg, w zakresie określonym w decyzji, co jest uzależnione od kompetencji Marszałka, czyli dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko, wskazanych we wniosku.
Wprowadzenie ułatwień w tym obszarze ma dla GDDKiA i podatników kolosalne znaczenie. Nowe przepisy, w założeniu, mają ułatwić korzystanie przy budowie dróg z materiału powstałego w wyniku rozbiórki czy remontów tras. Tym samym stanowić jedną z podstaw realizacji założeń gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej. Zastosowanie destruktu jako substytutu nowego materiału w kilkuletniej perspektywie wygeneruje znaczne oszczędności. W tym celu dążymy do tego aby destrukt asfaltowy w maksymalnym stopniu zagospodarować na inwestycji, na której został pozyskany.