W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mamy decyzję na wykorzystania destruktu asfaltowego

06.10.2023

Marszałek Województwa Mazowieckiego wydał nam zezwolenie na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego, powstających podczas prac budowlanych na realizowanych inwestycjach. Zgodnie z kompetencjami Marszałka, decyzja dotyczy 15 zadań realizowanych lub planowanych do realizacji w województwie mazowieckim. Ponowne wbudowanie destruktu asfaltowego, pozyskanego w trakcie prac drogowych jest możliwe na: A2 od w. Kałuszyn do w. Łukowisko, S7 od Płońska do Kiełpina i pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem, S17 w. Drewnica – w. Warszawa Wschód, DK79 pomiędzy Piasecznem a Mniszewem i na dwóch obwodnicach: Pułtuska oraz Kołbieli.

remont

Drugie życie destruktu da oszczędności

Wspólna praca środowiska drogowego, przy czynnym udziale GDDKiA, zaowocowała wejściem w życie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego. Rozporządzenie reguluje warunki, po spełnieniu których destrukt asfaltowy przestaje być odpadem i możliwe jest jego ponowne wykorzystanie jako pełnowartościowego materiału. Podejście takie w zdecydowanym stopniu ułatwia zastosowanie w budownictwie drogowym tego materiału. Należy tylko pamiętać o zapewnieniu odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa, wynikającego z jego wykorzystania. Podjęte działania, usankcjonowane wprowadzeniem uregulowań prawnych, pozwalają na dużo łatwiejsze wykorzystanie destruktu, co z kolei przełoży się na uzyskanie wymiernych korzyści zarówno ekonomicznych, jak i środowiskowych. 

Na początku bieżącego roku Oddziały GDDKiA zwróciły się do marszałków poszczególnych województw z wnioskami o wydanie zezwoleń na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego. Dzięki pozyskanej pozytywnej decyzji, w przypadku, gdy zgodnie z zapisami kontraktowymi GDDKiA jest posiadaczem odpadu destruktu asfaltowego w myśl ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, Oddział ma możliwość przeprowadzenia procedury utraty statusu odpadu dla odpadu destruktu asfaltowego pozyskanego podczas budów, przebudów oraz remontów dróg, w zakresie określonym w decyzji, co jest uzależnione od kompetencji Marszałka, czyli dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko, wskazanych we wniosku.
Wprowadzenie ułatwień w tym obszarze ma dla GDDKiA i podatników kolosalne znaczenie. Nowe przepisy, w założeniu, mają ułatwić korzystanie przy budowie dróg z materiału powstałego w wyniku rozbiórki czy remontów tras. Tym samym stanowić jedną z podstaw realizacji założeń gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej. Zastosowanie destruktu jako substytutu nowego materiału w kilkuletniej perspektywie wygeneruje znaczne oszczędności. W tym celu dążymy do tego aby destrukt asfaltowy w maksymalnym stopniu zagospodarować na inwestycji, na której został pozyskany.
 

{"register":{"columns":[]}}