Mamy decyzję środowiskową dla budowy obwodnicy Zwolenia
16.01.2025
Burmistrz Zwolenia wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Zwolenia w ciągu DK79. To kolejny krok przybliżający do realizacji 10 km nowej drogi, która wyprowadzi ruch tranzytowy z miejscowości.
W wydanej decyzji zapisano szereg warunków, które w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia musi spełnić GDDKiA. To, m.in.: objęcie stałym nadzorem przyrodniczym całego przedsięwzięcia oraz konieczność wykonania urządzeń ochrony środowiska, czyli przejść dla zwierząt, ogrodzeń ochronno-naprowadzających.
Po wschodniej stronie Zwolenia
Nowa trasa o długość ok. 10 km przebiegać będzie przez obszar gminy Zwoleń po wschodniej stronie miasta. Powstanie jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Będzie posiadała jedną jezdnię po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a dostępność do niej będzie możliwa poprzez węzeł z drogą S12 oraz 4 skrzyżowania: dwa z istniejącym przebiegiem DK79, jedno z istniejącym przebiegiem DK12 oraz jedno z drogą powiatową nr 4528W.
Obwodnica Zwolenia wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 12 i 79. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Zwoleniu. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Obwodnica będzie stanowiła uzupełnienie oraz element rozprowadzający ruch z planowanej drogi ekspresowej S12 pomiędzy Radomiem a Puławami. Prace nad tym ciągiem również trwają.
Na Mazowszu powstanie dziewięć obwodnic
Dzięki rządowemu Programowi budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, z dziewięciu miast w województwie mazowieckim wyprowadzimy ruch tranzytowy.
Dwie obwodnice, Lipska (DK79) i Pułtuska (DK61/57), są już w realizacji. W przypadku tej pierwszej, zaawansowanie prac przekroczyło 70 proc. Zakończenie prac przewidziane zostało w II kwartale 2025 r.
Jeśli chodzi o obwodnicę Pułtuska, zaawansowanie robót przekroczyło 50 proc. Termin umowny przewiduje zakończenie prac w wiosną 2025 r. W obu przypadkach w procedowaniu są roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin wynikający z umowy może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.
Kolejnych siedem jest w fazie przygotowania dokumentacji projektowej, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej. W sierpniu 2022r. otrzymaliśmy decyzję środowiskową dla obwodnicy Skaryszewa. Obecnie prowadzimy postępowanie przetargowe na projekt i realizację inwestycji.