W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Może ruszać budowa obwodnicy Lipska

03.07.2023

Mamy komplet decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy pierwszej z dziewięciu obwodnic na Mazowszu. Dziś Wojewoda Mazowiecki podpisał ostatnią, czwartą decyzję ZRID. Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

ZRID obwodnica Lipska

Przebieg obwodnicy

Trasa o długości 6,4 km poprowadzona będzie w układzie północ-południe, po zachodniej stronie miejscowości Lipsko. Początek obwodnicy planowany jest około 350 m na północ od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754, koniec około 500 m od nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Saperzy i archeolodzy w terenie

Zadanie realizowane w systemie Projektuj i buduj zostało podzielone na cztery części. Niezwłocznie przekażemy wykonawcy plac budowy i będzie można ruszać z pełnym frontem robót. Prace rozpoczną się od wytyczenia granic pasa drogowego, zgodnie z uzyskanymi decyzjami ZRID.  Następnie teren zostanie rozpoznany przez saperów i archeologów. Kolejnym krokiem będzie wycinka drzew i krzewów oraz zdjęcie humusu, czyli pierwszej warstwy ziemi. Dalej rozpoczną się roboty ziemne (wykopy i nasypy) jak i przebudowa kolizji z urządzeniami obcymi.

Kontrakt

Wykonawcą inwestycji jest Budimex. Umowa o wartości prawie 110 mln zł została zawarta w grudniu 2020 r. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale 2024 r. Do czasu realizacji nie wlicza się przerw zimowych od 16 grudnia do 15 marca. 
Przygotowanie i realizacja inwestycji jest finansowane z budżetu państwa oraz Krajowego Funduszu Drogowego.

W procedowaniu są roszczenia wykonawcy. Oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych (m.in. z powodu długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID). Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. Warunki każdego kontraktu przewidują kary za przekroczenie terminu umownego i uzasadnionych przypadkach zostają naliczone i wyegzekwowane od wykonawcy.
 

Cel realizacji inwestycji

Obwodnica Lipska, po zbudowaniu i oddaniu do ruchu, wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 79. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Lipsku. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu.

Na Mazowszu powstanie dziewięć obwodnic

Dzięki rządowemu Programowi budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, z dziewięciu miast w województwie mazowieckim wyprowadzimy ruch tranzytowy. 

Dwie obwodnice, Lipska (DK79) i Pułtuska (DK61/57), są już w realizacji. W przypadku tej drugiej, w kwietniu 2022 r. złożony został wniosek o wydanie decyzji ZRID. Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne. Do 27 lipca br. trwa udział społeczeństwa i można się zapoznać z dokumentacją w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim. Szacujemy, że roboty w terenie po pozyskaniu decyzji ZRID, rozpoczną się w II połowie 2023 r. i zakończą w I kwartale 2025 r.  

Kolejnych siedem jest w fazie przygotowania dokumentacji projektowej, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.  

Na początku listopada 2022 r. uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla obwodnicy Skaryszewa. Dla obwodnic Ostrołęki, Zwolenia, Łącka i Sokołowa Podlaskiego prowadzone są postępowania administracyjne w sprawie wydania tego dokumentu. 

{"register":{"columns":[]}}