W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Na Mazowszu realizujemy 235 km dróg w systemie Projektuj i buduj

08.11.2021

To 18 kontraktów, odcinków autostrad oraz dróg ekspresowych, realizowanych w systemie Projektuj i buduj. Zadaniem wykonawców jest przygotowanie projektów budowlanych, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie wybudowanie drogi. Na odcinkach o łącznej długości 100 km prowadzone są roboty w terenie, a dla pozostałych ok. 135 km trwa projektowanie lub też oczekujemy na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Brak ostateczności decyzji środowiskowych lub zapewnionego finansowania odsuwa nam w czasie kontynuację pięciu inwestycji.

S7 Tarczyn Południe - Grójec

S17 Warszawa Wschód (Zakręt) - Lubelska

W budowie jest trzypoziomowy węzeł u zbiegu DK2 i DK17 w Zakręcie. Łączna długość realizowanego odcinka to ok. 2,5 km. Węzeł Warszawa Wschód będzie umożliwiał relacje we wszystkich kierunkach. Na północ, w kierunku Marek (WOW), kierowcy będą mieli do dyspozycji odcinek drogi ekspresowej przebiegającej na poziomie +1. Kierunek Warszawa - Mińsk Mazowiecki - Warszawa będzie przebiegał na poziomie -1 jako droga dwukierunkowa jednopasowa w każdą stronę. Na poziomie 0 budowane jest rondo, umożliwiające zjazd i wjazd na S17. Tam też ulokowane są przejścia podziemne dla pieszych oraz rowerzystów.

Realizowane są roboty mostowe związane z budową estakad, tunelu w ciągu DK2 oraz konstrukcji obiektów i murów oporowych w ciągu S17. W zakresie robót drogowych budowana jest konstrukcja jezdni głównej, układana nawierzchnia asfaltowa na drogach lokalnych. Wzdłuż trasy powstają ekrany dźwiękochłonne. Prowadzone są prace branżowe związane z budową kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia, urządzeń melioracyjnych. Zaawansowanie rzeczowe to ok. 69 proc.

W procedowaniu są roszczenia wykonawcy, w których oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Dotyczą one np. długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID oraz procesu uzgadniania i przebudowy kolizji uzbrojenia terenu. Po ich rozpatrzeniu będzie można określić termin zakończenia umowy. 

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
 

S17 Drewnica - Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt)

W lutym br. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) uchylił w całości decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinkach S17 Drewnica - Ząbki (18 lutego 2021 r.) oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt) (15 lutego 2021 r.). Ponadto umorzone zostały postępowania przed Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć.
25 sierpnia odbyło się niejawne posiedzenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie w sprawie rozpatrzenia skarg na decyzję GDOŚ uchylającą decyzję środowiskową dla S17 Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Zaskarżona decyzja GDOŚ została uchylona. WSA uznał, że GDOŚ jest związany swoim postanowieniem z 2018 r. o przekazaniu sprawy do RDOŚ w Białymstoku i nie może teraz tego postanowienia zmieniać w decyzji. Poza tym WSA uznał, że przekazanie sprawy do rozpatrzenia przez RDOŚ Białystok było jak najbardziej prawidłowe i zgodne z prawem. 

Obecnie czekamy na uprawomocnienie się wyroku WSA w Warszawie (z 25 sierpnia br.), uchylającego decyzję GDOŚ na odcinku Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt), a następnie na merytoryczne rozpoznanie przez GDOŚ. Do czasu uzyskania ostatecznej DŚU, nie mamy podstaw do podejmowania dalszych działań w sprawie budowy S17 WOW Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt). Dla odcinka Drewnica - Ząbki oczekujemy na posiedzenie WSA w Warszawie w sprawie rozpatrzenia skarg na decyzję GDOŚ uchylającą decyzję środowiskową dla tego fragmentu S17.
 

S7 Napierki - Płońsk

Na czterech odcinkach realizacyjnych S7 trwają zaawansowane roboty budowlane. Szacujemy, że do końca tego roku kierowcy będą korzystali z jednej bądź dwóch jezdni trasy głównej, w zależności od odcinka realizacyjnego.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
 

S7 Płońsk - Czosnów

Budowa 35 kilometrów S7 została podzielona na trzy zadania, a umowy na realizację podpisaliśmy w 2020 r. Dla odcinka pomiędzy Modlinem a Czosnowem - 12 maja, dla zadania Załuski - Modlin - 9 lipca, a dla trzeciego odcinka Siedlin - Załuski - 30 września. Dla wszystkich odcinków Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. Spodziewamy się otrzymania decyzji w pierwszym kwartale 2022 r., co umożliwi rozpoczęcie prac w terenie. Zakończenie robót dla odcinka najbliżej Warszawy przewidziane zostało na początku 2024 r., a dwa kolejne zakończą się wiosną 2025 r.

S7 Warszawa - Czosnów

W przygotowaniu jest dokumentacja do ogłoszenia przetargu w systemie Projektuj i buduj. Po pozyskaniu finansowania będziemy mogli ogłosić postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy.

S7 Warszawa - Grójec

Realizację ponad 29 km trasy podzielono na trzy zadania. Kierowcy korzystają już z odcinka od Tarczyna do początku obwodnicy Grójca. Na dwóch pozostałych odcinkach, Warszawa Lotnisko - Lesznowola i Lesznowola - Tarczyn Północ, GDDKiA odstąpiła od umów z poprzednimi, nierzetelnymi wykonawcami. Dla pierwszego odcinka nowy kontrakt został zawarty w lutym 2020 r., a zakończenie robót przewidziane jest w październiku 2022 r. Dla drugiego odcinka umowę podpisaliśmy w czerwcu br. z zapewnieniem przejezdności ciągu głównego w październiku 2022 r.
Na pierwszym odcinku od węzła na trasie S2 do Lesznowoli trwa układanie nawierzchni betonowej na trasie głównej, a także odcinkowo nawierzchni asfaltowej na drogach lokalnych. Trwają intensywne roboty na obiektach związane np. z wykonaniem schodów skarpowych, zbrojenia kapy chodnikowej, barier, a wiadukt nad trasą główną w węźle Zamienie przeszedł próbne obciążenie. Realizowane są także roboty branżowe, takie jak budowa kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, oświetlenia, kanału technologicznego czy ekranów akustycznych. Zaawansowanie prac przekroczyło 72 proc.
Na środkowym zadaniu pomiędzy Lesznowolą a Tarczynem prowadzone są prace ziemne związane m.in. z osuszaniem i formowaniem nasypów, wzmocnieniem podłoża czy wykonaniem wykopów. Na obiektach wykonywane są m.in. fundamenty podpór, kolumny betonowe czy prace związane z ułożeniem betonu podkładowego pod fundamenty. Ponadto realizowane są roboty melioracyjne i trwa przebudowa sieci elektro-energetycznej i teletechnicznej.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
 

S2 Puławska - Warszawa Wilanów

W trakcie kontroli tunelu przez Straż Pożarną, awarii uległ rezerwowy wentylator. Wykonawca usuwa już usterkę, a po zamontowaniu wentylatora ponownie wystąpimy do Straży Pożarnej o przeprowadzenie kontroli. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie (WINB) o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkownie. Pracownicy WINB muszą sprawdzić obszerną dokumentację powykonawczą, następnie przeprowadzić kontrolę w terenie i wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. 
Ostatnim etapem procesu odbiorowego jest kontrola Wojewody Mazowieckiego. Po sprawdzeniu dokumentacji w zakresie bezpieczeństwa oraz otrzymaniu opinii urzędnika bezpieczeństwa wyda zgodę na otwarcie tunelu. Ta decyzja da nam zielone światło na dopuszczenie do ruchu S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem. Zakładamy, że stanie się to jesienią tego roku.

Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
 

A2 poszerzenie o dodatkowy pas ruchu

W kwietniu 2021 r. uzyskaliśmy DŚU dla rozbudowy Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP), a w lipcu 2021 r. dla poszerzenia A2 o jeden pas ruchu. Obecnie jesteśmy na końcowym etapie uzgadniania Koncepcji programowej. Po jej zatwierdzeniu, uzyskaniu ostateczności DŚU, pozyskaniu finansowania i przygotowaniu dokumentacji przetargowej będziemy mogli ogłosić postępowanie na realizację w systemie Projektuj i buduj.

Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.
 

A2 Warszawa - granica państwa w Kukurykach

W sierpniu 2020 r. oddaliśmy do ruchu autostradę A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Kierowcy zyskali kolejne 15 km autostrady i połączenie z funkcjonującą obwodnicą Mińska Mazowieckiego.  Odcinek powstał przy współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. 

Wiosną ubiegłego roku podpisaliśmy umowy na dwa kolejne odcinki A2, pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. W przypadku środkowego odcinka pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów umowę podpisaliśmy w styczniu 2021 r. z terminem zakończenia latem 2024 r. Dla wszystkich odcinków Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. Spodziewamy się otrzymania decyzji dla odcinków Kałuszyn - Groszki oraz Gręzów - Siedlce Zachód jeszcze w bieżącym roku.

Dla kolejnych czterech odcinków A2 od obwodnicy Siedlec do Białej Podlaskiej kontrakty na realizacje zawarliśmy w kwietniu tego roku. Zakładamy, że do końca tego roku dla wszystkich odcinków złożymy do właściwego wojewody wnioski o uzyskanie decyzji ZRID. Zakończenie robót dla ponad 63 km przewidziane zostało z końcem 2024 r.

W przypadku ostatniego 32-kilometrowego odcinka autostrady A2 od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią, we wrześniu br. podpisaliśmy umowę z firmą projektową, która przygotuje projekt budowlany i uzyska niezbędne decyzje umożliwiające realizacje robót w terenie. Zakończenie prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej przewidywane jest na II kw. 2024 r.
 

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}