Najdłuższy i najbezpieczniejszy tunel drogowy w Polsce
20.01.2022
Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy kierowców, zarówno mieszkańców Stolicy, jak i kierowców przemieszczających się tranzytem. Właśnie minął miesiąc od oddania do ruchu ostatniego odcinka S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, który połączył funkcjonujące już odcinki autostrady A2.
4,6 km trzypasowej trasy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, której połowę długości stanowi najdłuższy drogowy tunel w Polsce, pozwala zaoszczędzić cenny czas. Wraz z dalszymi odcinkami S2 łączy południowe dzielnice Warszawy, wyprowadzając dotychczasowy ruch tranzytowy z Dolinki Służewieckiej i Trasy Siekierkowskiej.
1,2 miliona pojazdów
Od 20 grudnia 2021 r. przez tunel przejechało ponad 1,2 mln pojazdów. Więcej kierowców jeździ w kierunku Terespola - to ponad 660 tysięcy. W kierunku Poznania to nieco ponad 580 tysięcy.
Po okresie świąteczno-noworocznym ruch na Południowej Obwodnicy Warszawy jeszcze się nie ustabilizował. Po upływie kolejnych kilku miesięcy, będziemy mogli wskazać bardziej miarodajne wynik natężenia ruchu.
Z chwilą otwarcia tunelu uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości. To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby ci przestrzegali ograniczenia prędkości. Do dziś nie odnotowaliśmy żadnej kolizji ani wypadku.
Bezpieczeństwo zależy w głównej mierze od kierowców
Przypomnijmy, podczas jazdy tunelem przestrzegajmy ograniczeń prędkości. Dozwolona prędkość to 80 km/h. Ponadto należy trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się zatrzymywać! Najważniejsze zasady w naszym videoporadniku na dole komunikatu.
Monitoring w tunelu non stop
Sytuacja w tunelu jest monitorowana przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) mają podgląd z 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu.
Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Przekonali się o tym nieodpowiedzialni kierowcy, których niebezpieczne zachowania pokazaliśmy na filmie.
Dostęp do monitoringu, oprócz naszego CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.
Systemy bezpieczeństwa
Obiekt jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne.
W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar.
Obiekt pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.
Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.
Dofinansowanie ze środków UE
Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 1,7 mld zł.