Rozpoczynamy konsultacje rynkowe przed rozbudową A2 Warszawa - Łódź
03.02.2022
Równo za tydzień, 10 lutego, odbędzie się pierwsze z pięciu spotkań z podmiotami, które zgłosiły chęć udziału w konsultacjach rynkowych przed rozbudową A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią. Naszym celem jest wspólny dialog z firmami i uczelniami, z którymi wymienimy wiedzę i doświadczenia oraz uzyskamy informacje do przygotowania dokumentacji przetargowej dla planowanych zamówień.
Dobudowa dodatkowych pasów, przy utrzymaniu ruchu na 89 km najbardziej obciążonej autostrady w Polsce, jest olbrzymim wyzwaniem - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Nie tylko pod względem finansowym, ale przede wszystkim organizacyjnym. Rozpoczynając przygotowania do tej inwestycji, podkreślaliśmy, że chcemy się do niej dobrze przygotować, konsultując planowane działania z branżą. Tak, by wszystkie strony przedsięwzięcia wiedziały czego i w jakim zakresie oczekujemy.
Jedenaście chętnych podmiotów
Do 17 stycznia br. czekaliśmy na zgłoszenia podmiotów chętnych do udziału w konsultacjach. Od jedenastu podmiotów otrzymaliśmy w sumie 27 zgłoszeń do udziału w panelach dyskusyjnych. Dzięki temu mamy od trzech do ośmiu podmiotów w każdym z paneli. Wszystkie wnioski przeszły formalną weryfikację. Kolejnym krokiem było zorganizowanie zespołów dla poszczególnych bloków tematycznych, zgodnie ze wskazaną w zgłoszeniu wiedzę ekspercką.
Pięć paneli tematycznych
Pomiędzy 10 a 21 lutego odbędą się spotkania eksperckie. W ramach konsultacji omówionych zostanie pięć obszarów:
Odnawialne źródła energii - 10 lutego 2022 r.
W ramach wymiany wiedzy i doświadczeń chcemy uzyskać i wdrożyć rozwiązania związane z technologią odnawialnych źródeł energii. Mają one zapewnić jak największą samowystarczalność energetyczną autostrady A2 oraz Obwodów Utrzymania Autostrady (OUA) i Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Efektem finalnym ma być zapewnienie maksymalnego obniżenia kosztów zużywanej energii.
Kanały technologiczne po Punktach Poboru Opłat (PPO) - 14 lutego 2022 r.
W ramach budowy autostrady A2 wykonane zostały kanały technologiczne w miejscach lokalizacji PPO. Chcemy pozyskać wiedzę o sposobie wykorzystania wolnych przestrzeni pod drogą.
Wykorzystanie destruktu - 16 lutego 2022 r.
Autostrada A2 ma nawierzchnię bitumiczną, która składa się z dobrej jakości kruszywa i asfaltu. W ramach prowadzonych prac wierzchnia warstwa nawierzchni będzie sfrezowana. Chcemy wiedzieć, w jaki sposób będzie można ją wykorzystać ponownie. Taką możliwość w większym stopniu dają nam od niedawna nowe przepisy, które w szerszy pozwalają ponownie wykorzystać destrukt.
Weryfikacja w zakresie uzyskania niezbędnych odstępstw od przepisów - 18 lutego 2022 r.
Przeanalizujemy obecne przepisy i warunki techniczne oraz ewentualną konieczność wystąpienia o zmiany zapisów uzyskanej decyzji środowiskowej (DŚU). Wypracowane w ramach dialogu rozwiązania ułatwią realizację inwestycji.
Czasowa organizacja ruchu i organizacja robót - 21 lutego 2022 r.
Jak najbardziej efektywnie zorganizować ruch podczas prac? Nie przewidujemy zamknięcia autostrady i oczekujemy rozwiązań zapewniających utrzymanie jak największej przepustowości bez wpływu na tempo prowadzonych prac oraz bezpieczeństwo pracowników i użytkowników drogi. Jednym z nich może być zamontowanie odcinkowego pomiary prędkości, tak jak miało to miejsce na A1. Oczekujemy od uczestników informacji o możliwości prowadzenia prac 24 godziny na dobę i ich zakresie.
Podsumowanie konsultacji
Podczas każdego panelu tematycznego odbędzie się dyskusja na dany temat. Podmioty mogą przekazywać opinie czy opracowania, które mogą stanowić wkład do przygotowania dokumentów do planowanych zamówień. Efektem końcowym będzie protokół podsumowujący działalność zespołu ds. konsultacji. W dokumencie tym zawrzemy wszystkie innowacyjne rozwiązania zaproponowane przez uczestników spotkań.
Zakończenie konsultacji planowane jest wstępnie na połowę marca 2022 r. O finansowanie inwestycji wystąpimy po oszacowaniu ostatecznych kosztów realizacji zadania, z uwzględnieniem wniosków z konsultacji. Po zapewnieniu środków, najszybciej jak to będzie możliwe, ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy.
Pierwsze, na taką skalę, przedsięwzięcie
Nie można porównywać zakresu robót pomiędzy Łodzią i Warszawą do poszerzenia o dodatkowy pas ruchu autostradowej obwodnicy Poznania. Mamy kilkakrotnie dłuższy odcinek, większą liczbę węzłów i MOP-ów, na których musimy utrzymać obsługę komunikacyjną. Ponadto w przeciwieństwie do koncesjonariusza działamy w oparciu o Prawo zamówień publicznych. Chcemy ponownie wykorzystać destrukt i wyposażyć otoczenie drogi w innowacyjne rozwiązania obniżające koszt jej utrzymania. Zdobyte teraz doświadczenie i wiedzę wykorzystamy przy kolejnych planowanych poszerzeniach funkcjonujących autostrad o dodatkowy pas ruchu, A1 od Torunia do Włocławka oraz A4 od Wrocławia do Tarnowa.
A2 Warszawa - Łódź
Inwestycja polega na dobudowie dodatkowych pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2 na długości ok. 89 km. Do wykorzystania jest szeroki pas dzielący, który został wybudowany podczas realizacji autostrady.
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.
Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma w przyszłości ułatwić szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.