W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stale monitorujemy i testujemy systemy bezpieczeństwa w tunelu S2 POW

03.03.2023

W przyszłym tygodniu będziemy sprawdzać poprawność działania dźwiękowego systemu ostrzegawczego (DSO) w tunelu. Testy przeprowadzimy w nocy i będą wymagały kilkukrotnego wstrzymania ruchu na ok. kwadrans. To element rutynowych działań zapewniających bezpieczeństwo użytkownikom obiektu. Przeprowadziliśmy już przeglądy i testy m. in. takich urządzeń jak czujniki dymu, oświetlenie ewakuacyjne, wentylacja. Regularnie czyściliśmy kamery wykrywające zdarzenia na pasach ruchu. Większość prac, które wykonaliśmy w tunelu ograniczyły się do zajęcia najwyżej dwóch pasów ruchu. Teraz, będziemy musieli na chwilę wyłączyć tunel z użytku.

S2_POW_tunel

Testy dźwiękowego systemu ostrzegawczego

Prace zaplanowano na dwie noce, 7/8 i 8/9 marca. Sprawdzenie poprawności natężenia dźwięku i prawidłowość jego rozchodzenia się w tunelu wymaga chwilowego wstrzymania ruchu. 

Aby jak najbardziej zminimalizować utrudnienia, testy przeprowadzimy pomiędzy północą a 4 nad ranem, gdy natężenie ruchu w tunelu stanowi kilka procent tego, które ma miejsce w ciągu dnia. Tunel będziemy zamykać kilkakrotnie na 10 – 15 min i po przeprowadzeniu pomiarów otwierać.

Poprawne funkcjonowanie DSO, które musimy testować raz na pół roku, jest niezwykle ważne w przypadku wykrycia nieprawidłowości lub zagrożenia w tunelu. To właśnie poprzez ten system, w razie pożaru, będziemy nadawać komunikat o tym, że należy udać się do przejść awaryjnych i opuścić tunel pieszo. Dodatkowo, strażacy mają możliwość nadawać komunikaty głosowe przez DSO, jeżeli zajdzie taka potrzeba podczas działań ratowniczych. Komunikaty muszą być dobrze słyszalne w całym tunelu.
 

Bezpieczeństwo i rozwaga pożądane

Przypomnijmy, podczas jazdy tunelem należy przestrzegać ograniczeń prędkości. Dozwolona prędkość to 80 km/h. Należy także trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się zatrzymywać! Ponadto działa odcinkowy pomiar prędkości. To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby przestrzegali ograniczenia prędkości i jechali bezpiecznie. Do dziś nie odnotowaliśmy w tunelu żadnego wypadku.

Systemy czuwają, przetwarzają i na bieżąco reagują

W zależności od sytuacji i zbieranych przez kamery oraz inne czujniki informacji, użytkownicy tunelu mogą spotkać się ze zmianą dopuszczalnej prędkości, wyłączeniem pasa ruchu lub nawet całej jezdni (na skutek kolizji, wypadku lub prac drogowych).  Systemy wykrywają też przejazd pojazdów przewożących materiały niebezpieczne i w przypadku unieruchomienia ich w tunelu, zostanie on zamknięty dla ruchu.

Na znakach zmiennej treści przed wjazdem do tunelu mogą pojawić się ostrzeżenia o warunkach atmosferycznych, o zatorze w tunelu, a jeśli cały tunel zostanie zablokowany, kierowcy zobaczą na nich informację o objazdach. Te ostatnie informacje pojawią się nie tylko w najbliższym sąsiedztwie tunelu, ale również kilkadziesiąt kilometrów wcześniej - na A2, S8, S7, S17, DK79 i DK92 przed skrzyżowaniami z DK50. 

W razie potrzeby kierowcy znajdujący się w tunelu usłyszą komunikaty Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) nadawane przez system nagłośnienia, a także przez radio w samochodzie - na jednej z czterech częstotliwości publicznego radia (92,4 oraz 102,4 MHz - Jedynka; 99,1 MHz - Trójka lub 104,9 MHz - Dwójka). 
 

Non stop monitorujemy sytuację w tunelu

24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu pracownicy CZT kontrolują sytuację w tunelu. Do dyspozycji mają podgląd z 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Dostęp do monitoringu, oprócz naszego CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

{"register":{"columns":[]}}