Sukcesywnie rozbudowujemy drogi poprawiając bezpieczeństwo – DK 61
05.08.2021
Rozbudowa drogi krajowej, to poprawa bezpieczeństwa dla kierowców jak i mieszkańców. Realizacja zadania polega na rozbudowie drogi, czyli poszerzeniu jej, wybudowaniu nowej konstrukcji jezdni, elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Ponadto powstają również drogi dojazdowe do obsługi terenu bezpośrednio przyległego do drogi. Piesi i rowerzyści mogą korzystać z nowo wybudowanych ciągów pieszo – rowerowych. Na skrzyżowaniach wybudowane zostają sygnalizacje świetlne lub też w ich miejsce powstają węzły drogowe.
DK 61 od granicy z Warszawą w kierunku Mazur
W 2008 roku oddana została do ruchu prawie 4 km obwodnica Jabłonny a także rozbudowany został prawie 3 km odcinek pomiędzy Zegrzem a Serockiem. Kolejnym krokiem była rozbudowa drogi na przejściu przez Legionowo. Podzielona została na trzy etapy. Pierwszy został przebudowany odcinek z wiaduktem poprowadzonym nad linią PKP o długości prawie 1 km (2010 r.). Dalej 1,6 km od końca obwodnicy Jabłonny do wiaduktu (2011 r.) a w tym roku zakończyły się prace na ostatnim 1,8 km odcinku kończącym się na ul. Polnej w Legionowie. Od 2011 r. kierowcy omijają Serock 7-kilometrową obwodnicą. Dzięki niej miasto odetchnęło od ruchu tranzytowego, który odbywał się drogą otoczoną gęstą zabudową. W sumie przebudowano wraz z obejściem Serocka około 18 km DK61. Dla 11–kilometrowego odcinka pomiędzy końcem obwodnicy Serocka a początkiem obwodnicy Pułtuska dokonana została analiza rozbudowy drogi. Po uzgodnieniu Programów Inwestycyjnych i pozyskaniu środków finansowych, przystąpimy do przygotowania materiałów celem ogłoszenia przetargów.
Kolejne 24,5 km DK61 w realizacji
Odcinek Legionowo - Zegrze
W grudniu 2020 r. podpisaliśmy umowę na projekt i budowę odcinka pomiędzy Legionowem a Zegrzem.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki (lider) i TORPOL (partner). Umowa o wartości prawie 195 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 36 miesięcy od daty jej zawarcia. Obecnie wykonawca przygotowuje dokumentację, która jest niezbędna do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W ramach wypracowania jak najkorzystniejszych rozwiązań w czerwcu br. zostało przeprowadzone spotkanie z mieszkańcami. Miało ono dwie formy: zdalną oraz możliwość osobistego spotkania. Do końca sierpnia br. można jeszcze zgłaszać wnioski do rozwiązań projektowych. Pozyskaliśmy pozytywne opinię Gminy Wieliszew, Zarządu Powiatu w Legionowie, Zarządu Województwa Mazowieckiego oraz Konserwatora Zabytków w zakresie rozwiązań projektowych. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o uzyskanie ZRID, co zaplanowane zostało na październik 2021 r. Szacujemy, że roboty w terenie po pozyskaniu decyzji ZRID, rozpoczną się w maju 2022 i zakończą w IV kwartale 2024 r.
Wykonawca rozbuduje 4,5 km istniejącej DK61 do przekroju dwujezdniowego z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Zrealizowane zostaną również drogi dojazdowe do obsługi terenu bezpośrednio przyległego do drogi. Na skrzyżowaniach wybudowane zostaną sygnalizacje świetlne, a w miejscu obecnego ronda w Zegrzu, na skrzyżowaniu z DW631, powstanie węzeł. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z chodnika i ścieżki pieszo-rowerowej. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica Pułtuska
W czerwcu br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę około 20-kilometrowej obwodnicy Pułtuska w ciągu drogi krajowej nr 61 (DK61). To jedna z dziewięciu mazowieckich obwodnic realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Wykonawcą inwestycji jest firma Strabag. Umowa o wartości prawie 442 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 36 miesięcy od daty jej zawarcia. Obecnie wykonawca przygotowuje dokumentację, która jest niezbędna do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Planowany termin złożenia tego wniosku to kwiecień 2022 r. Szacujemy, że roboty w terenie po pozyskaniu decyzji ZRID, rozpoczną się w marcu 2023 i zakończą w II kwartale 2025 r.
Nowa trasa o łącznej długości ok. 20 km będzie omijać Pułtusk od zachodu. Wybudowany zostanie węzeł drogowy na rozwidleniu DK61 i DK57 wraz z korektą przebiegu DK57 na odcinku ok. 3 km (budowa obwodnicy m. Kleszewo i m. Przemiarowo). Obwodnica na całej długości będzie posiadała parametry drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, chodniki, drogi do obsługi terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.