Wykonawca kończy naprawę gwarancyjną na moście w ciągu S2
06.08.2021
Dobiegają końca roboty związane z wymianą wierzchniej warstwy nawierzchni, o grubości 4 cm, na jednym pasie ruchu na fragmencie mostu w ciągu S2. Ułożona jest już warstwa ścieralna. Pozostało jej oczyszczenie, regulacja dysków systemu odladzania, odtworzenie oznakowania i demontaż oznakowania czasowej organizacji ruchu. Z uwagi na dzisiejsze obfite opady deszczu, prace zostaną wykonane jutro. Po ich zakończeniu, w godzinach popołudniowych przywrócona zostanie stała organizacja ruchu.
Kolejne, sprawdzające badania GDDKiA
Po wykonaniu robót sprawdziliśmy jakość tych prac. Wyniki wykazały znaczącą poprawę, w stosunku do poprzednich, parametru równości podłużnej nawierzchni. Uzyskany wynik jest aż dwukrotnie lepszy niż dopuszczalny, co z pewnością będzie odczuwalne dla kierowców.
Koszt ponosi wykonawca w ramach gwarancji
Prace są realizowane w ramach gwarancji należytego wykonania, co oznacza, że wszelkie koszty ponosi wykonawca tego zadania. Został do nich zobowiązany, ponieważ wyniki wykonanych przez GDDKiA badań równości podłużnej nie spełniały wymogów wskazanych w warunkach kontraktu. Należy zaznaczyć, że badania takie powtarzaliśmy wielokrotnie wiosną, przy wymaganych dla pomiarów warunkach pogodowych.
Przed rozpoczęciem robót naprawczych w terenie, wykonawca miał za zadanie przygotować program naprawczy, następnie projekt wykonawczy oraz projekt czasowej organizacji ruchu. Dopiero po zatwierdzeniu kolejno poszczególnych dokumentów i przygotowaniu harmonogramu robót, mógł rozpocząć etap realizacji.
Nieprawdziwa jest informacja, która pojawiła się w przestrzeni publicznej, że poprawki będą kosztować 758 mln zł. Kwota ta, to wartość robót dla całego odcinka S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów i Wał Miedzeszyński. Wartość wymiany fragmentu warstwy ścieralnej jest ułamkiem tej kwoty, a za prace gwarancyjne płaci wykonawca inwestycji.
Co to jest badanie równości podłużnej
Badanie równości nawierzchni IRI (International Roughness Index - międzynarodowy wskaźnik chropowatości) jest niezbędne do oceny czy jezdnia została prawidłowo wykonana. Może również posłużyć do oceny stanu dróg będących w użytkowaniu. Parametr IRI charakteryzuje komfort jazdy poprzez symulację pracy zawieszenia pojazdu. Badanie to wykonuje się przy pomocy profilografu laserowego RSP (Road Surface Profiler ‒ profilometr nawierzchni drogowej), wyposażonego w czujniki laserowe. Ze względu na rozbudowaną elektronikę urządzenia oraz specyfikę pomiaru, można je wykorzystywać do badań wyłącznie przy odpowiednich warunkach atmosferycznych. Bardzo istotne jest również prawidłowe oczyszczenie nawierzchni przed badaniem, ponieważ każde zabrudzenie może zafałszować wynik.
Wszystkie inwestycje badamy pod względem uzyskania odpowiedniej równości przed dopuszczeniem do ruchu. Warto dodać, że dotyczy to zarówno nawierzchni bitumicznej jak i betonowej.
Rola laboratoriów GDDKiA, a pilnowanie jakości w trakcie budowy oraz w okresie jej eksploatacji
W każdym Oddziale GDDKiA funkcjonuje specjalistyczne akredytowane laboratorium, którego rolą jest m.in. weryfikacja jakości wbudowywanych materiałów i realizowanych robót. Sprawdzamy, czy przeznaczone do użycia materiały spełniają wymagania kontraktowe, opisane we właściwych dokumentach, takich jak normy, specyfikacje czy akty prawne. Na tej podstawie materiały są zatwierdzane lub odrzucane. Badamy również cechy fizyczne nawierzchni po ich wykonaniu, np. prawidłowość zagęszczenia warstw, ich wytrzymałość czy mrozoodporność. Sprawdzeniom podlegają także cechy eksploatacyjne nawierzchni dotyczące ich równości czy szorstkości. W przypadku uzyskania negatywnych wyników badań wykonawca ma obowiązek wykonać stosowne naprawy, po których ponownie oceniamy stan nawierzchni. Na każdej naszej inwestycji egzekwujemy jakość wykonywanych robót. Czasem jedynym skutecznym sposobem wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości jest usunięcie i ponowne ułożenie danej warstwy i takie sytuacje mają miejsce na wielu budowach. Rolą naszych laboratoriów nie kończy się jednak wraz z oddaniem inwestycji do użytkowania.
Konsekwentnie egzekwujemy jakość prac
Wykonawcy udzielają stosownej gwarancji na wszystkie prace, dzięki czemu wszelkie usterki wykryte w trakcie jej trwania wykonawcy usuwają na własny koszt. Nie chcemy mieć sytuacji, że czas żywotności drogi liczy się do czasu ukończenia gwarancji należytego wykonania umowy, a późniejsze problemy spadają na budżet Państwa i w efekcie na podatników.
Pewne wady ujawniają się dopiero w trakcie eksploatacji, dlatego nieustannie monitorujemy stan sieci naszych dróg. Naszym obowiązkiem jest egzekwowanie zapisów kontraktowych i wymagań, jakie stawiane są wykonawcom. Ważne jest, abyśmy mieli tego świadomość i bez względu na rodzaj inwestycji, jej skalę i zakres potrafili rzeczowo i skutecznie egzekwować jakość, a okres gwarancji do tego służy. Udostepnienie drogi kierowcom, nie oznacza, że o niej zapominamy i wszystko to, czego nie zauważono, nie zostanie już poprawione.