20 lat w Unii Europejskiej – ponad 8 mld zł z UE na drogi krajowe na Dolnym Śląsku
29.04.2024
Dzięki funduszom pozyskanym z Unii Europejskiej, w ciągu ostatnich dwudziestu lat wybudowaliśmy na Dolnym Śląsku prawie 330 km nowoczesnych i komfortowych dróg krajowych. Ich wartość osiągnęła ok. 14 mld zł, a dofinansowanie unijne ponad 8 mld zł. Rozwinęliśmy sieć dróg ekspresowych, zrealizowaliśmy nowe odcinki autostrad, wyprowadziliśmy ruch tranzytowy z miast. Powstał kręgosłup komunikacyjny Dolnego Śląska, który systematycznie rozbudowujemy.
Od 2004 r. wybudowaliśmy na Dolnym Śląsku prawie 75 km autostrad (A4, A8), ok. 220 km dróg ekspresowych (S3, S5 i S8), a także obwodnice Wrocławia, Kłodzka i Bolkowa. Zadania te realizowaliśmy z trzech unijnych programów: ISPA, Funduszu Spójności oraz Programu Operacyjnego – Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Inwestycje dofinansowane zostały przez Unię Europejską w łącznej kwocie ponad 8,1 mld zł.
Autostrada A4
W ramach Programu ISPA, w latach 2004-2006, zrealizowaliśmy remont nawierzchni na ok. 92-kilometrowym odcinku autostrady A4 od Wrocławia do Krzywej. Nawierzchnię zbudowaną ze starych betonowych płyt zastąpiliśmy nową betonową nawierzchnią. Wzmocnione zostały obiekty, a w pasie rozdziału zamontowano bariery energochłonne. Dzięki temu w sposób znaczący poprawiliśmy bezpieczeństwo i komfort jazdy. W latach 2007-2009 zrealizowaliśmy zupełnie nowy odcinek autostrady A4 od Krzyżowej do Zgorzelca. Ten ponad 51-kilometrowy fragment betonowej autostrady połączył istniejącą A4 ze Zgorzelcem i stał się częścią transeuropejskiego korytarza nr III Berlin - Wrocław - Katowice - Lwów - Kijów, który usprawnił międzynarodowe połączenie między Polską, Niemcami, Czechami, Słowacją i Ukrainą. Całkowity koszt prac związanych z tym projektem to około 1,2 mld złotych, z czego dofinansowanie unijne z Funduszu Spójności wyniosło ponad 830 mln zł.
Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8
W latach 2008-2011 zrealizowaliśmy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 wraz z najwyższym w Polsce mostem podwieszonym do jednego pylonu. Łączna długość obwodnicy to prawie 36 km, z czego ok. 23 km to trzypasmowa autostrada. W ramach tej inwestycji powstało siedem węzłów, w tym jeden z największych w kraju – węzeł Wrocław Południe, który połączył obwodnicę z autostradą A4, a także m.in. węzeł Wrocław Północ, łączący trasę z drogą ekspresową S5 na Poznań oraz węzeł Psie Pole – z trasą S8 na Warszawę. Most Rędziński podwieszony na 160 wantach do 122 metrowego pylonu stał się wizytówką Wrocławia i symboliczną bramą wjazdową do miasta. Budowa AOW wyprowadziła ruch tranzytowy z miasta, skomunikowała A4 z Portem Lotniczym i drogami ekspresowymi S5 i S8. Wartość inwestycji wyniosła ponad 4 mld zł, z czego ponad 2,6 mld zostało sfinansowane z funduszy unijnych w ramach programu POIiŚ.
Droga ekspresowa S8
Drogę ekspresową S8 na odcinku od Wrocławia do Sycowa realizowaliśmy w latach 2009-2012. Był to pierwszy, tak długi fragment drogi ekspresowej na Dolnym Śląsku. Ta dwujezdniowa trasa o dwóch pasach w każdym kierunku liczy ponad 47 km, a łącznie z istniejącą już wówczas obwodnicą Oleśnicy prawie 55 km. W ramach zadania wybudowano sześć węzłów drogowych, a węzeł Psie Pole (połączenie S8 z AOW) został rozbudowany. S8 skróciła czas podróży między Wrocławiem i Warszawą, poprawiła bezpieczeństwo ruchu oraz zmniejszyła oddziaływanie transportu na środowisko. Wartość całej inwestycji wyniosła ok. 1,1 mld zł, a uzyskane dofinansowanie w ramach POIiŚ – ponad 750 mln zł.
Droga ekspresowa S5
48 kilometrów drogi ekspresowej S5 od Korzeńska do Wrocławia realizowaliśmy w latach 2014-2017. W ramach inwestycji powstało siedem węzłów drogowych (Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Widawa), 46 obiektów mostowych, cztery Miejsca Obsługi Podróżnych Morzęcino (MOP): Morzęcino Zachód II i Wschód III, Wisznia Mała Zachód III i Wschód II, a także Obwód Utrzymania Drogowego przy w. Krościna.Dzięki S5 kierowcy zyskali dwujezdniową, nowoczesną trasę, która zapewnia szybkie i bezpieczne połączenie drogowe na trasie Wrocław - Poznań. Droga wyprowadziła ruch samochodowy z terenów zabudowanych, co przełożyło się na zmniejszenie hałasu, ilości spalin i zużycia dróg lokalnych przebiegających przez poszczególne miejscowości. Ułatwiła także komunikację przyległych terenów gminnych. Wartość inwestycji wyniosła ponad 1,8 mld zł, z czego ponad 910 mln zł pochodziło ze środków unijnych w ramach POIiŚ.
Droga ekspresowa S3 Gaworzyce - Legnica
Drogę ekspresową od Gaworzyc do Legnicy, o długości ponad 65 km realizowaliśmy w latach 2014-2021. W ramach inwestycji powstało jedenaście węzłów drogowych: Gaworzyce, Głogów Zachód, Głogów Południe, Polkowice Północ, Polkowice, Lubin Północ, Lubin Zachód, Lubin Południe, Legnica Północ, Legnica Zachód i Legnica Południe. Nowa ekspresowa trasa wyprowadziła ruch tranzytowy z Legnicy i Lubina oraz ułatwiła połączenie z autostradą A4, a przez to także poprawiła poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfort podróży. Wartość inwestycji to ponad 2 mld zł (dot. odcinka od Kaźmierzowa do Legnicy), z czego ponad 1,3 mld zł zostało dofinansowane ze środków unijnych w ramach Programu POIiŚ.
Droga ekspresowa S3 Legnica - Lubawka
Realizacja drogi ekspresowej S3 na południe od Legnicy, o długości ponad 67 km, rozpoczęła się w 2015 r. Ostatni fragment tej trasy, od Bolkowa do Kamiennej Góry jest na ukończeniu i zostanie oddany do ruchu w wakacje br. Na tym odcinku S3 powstają m.in. dwa tunele drogowe, w tym najdłuższy w kraju pozamiejski tunel drążony w skale o długości ok. 2300 m i krótszy o długości 320 m. W ramach inwestycji wybudowaliśmy siedem węzłów drogowych: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe, Bolków, Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe, Lubawka.
Wraz z zakończeniem budowy tunelowego odcinka S3 oraz fragmentu S3 z woj. zachodniopomorskim, powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikujemy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Ułatwimy międzynarodowy transport drogowy, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej trasy D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą. Wartość inwestycji to ponad 3,6 mld zł. Dofinansowanie w ramach POIiŚ wyniosło ok. 1,4 mld zł.
Obwodnica Bolkowa w ciągu DK3 i DK5
Budowę obwodnicy Bolkowa realizowaliśmy w latach 2016-2019. W ramach zadania wybudowaliśmy obwodnicę o długości 5,7 km oraz rozbudowaliśmy drogę krajową nr 5 na długości nieco ponad 2 km. Inwestycja pozwoliła na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Bolkowa, co wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa w mieście i komfort życia mieszkańców. Dzięki temu stworzyliśmy kolejny bezpieczny odcinek trasy drogowej, zapewniający wysoki komfort lokalnego i dalekobieżnego ruchu drogowego. Obwodnica znacząco skraca czas podróży, usprawnia ruch turystyczny w rejonie, a także pozwala szybciej i bardziej komfortowo dotrzeć do pięknych zakątów regionu. Wartość tej inwestycji wyniosła ok 86 mln zł, a wysokość dofinansowania z POIiŚ ok. 65 mln zł.
Budowa obwodnicy Kłodzka w ciągu DK33 i DK46
Obwodnicę Kłodzka, o długości ponad 6,5 km realizowaliśmy w latach 2016-2018. Jest to odcinek drogi od węzła na drodze krajowej nr 8 do połączenia z drogą krajową nr 33 w rejonie miejscowości Żelazno. Obwodnica Kłodzka jest inwestycją o znaczeniu dla całego regionu. Korzyści wynikające z funkcjonowania obwodnicy to przede wszystkim wyeliminowanie ruchu tranzytowego na terenie miasta Kłodzko, a tym samym poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, skrócenie czasu przejazdu dla podróżujących, zmniejszenie ryzyka wypadków, zapewnienie komfortu jazdy, przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów i skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi. Wartość inwestycji to ponad 237 mln zł, z czego ponad 186 mln zł pochodzi ze środków europejskich w ramach POIiŚ.