W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

20 lat w Unii Europejskiej – ponad 8 mld zł z UE na drogi krajowe na Dolnym Śląsku

29.04.2024

Dzięki funduszom pozyskanym z Unii Europejskiej, w ciągu ostatnich dwudziestu lat wybudowaliśmy na Dolnym Śląsku prawie 330 km nowoczesnych i komfortowych dróg krajowych. Ich wartość osiągnęła ok. 14 mld zł, a dofinansowanie unijne ponad 8 mld zł. Rozwinęliśmy sieć dróg ekspresowych, zrealizowaliśmy nowe odcinki autostrad, wyprowadziliśmy ruch tranzytowy z miast. Powstał kręgosłup komunikacyjny Dolnego Śląska, który systematycznie rozbudowujemy.

na zdjęciu widoczny węzeł Wrocław Poludnie

Od 2004 r. wybudowaliśmy na Dolnym Śląsku prawie 75 km autostrad (A4, A8), ok. 220 km dróg ekspresowych (S3, S5 i S8), a także obwodnice Wrocławia, Kłodzka i Bolkowa. Zadania te realizowaliśmy z trzech unijnych programów: ISPA, Funduszu Spójności oraz Programu Operacyjnego – Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Inwestycje dofinansowane zostały przez Unię Europejską w łącznej kwocie ponad 8,1 mld zł.   

Autostrada A4

W ramach Programu ISPA, w latach 2004-2006, zrealizowaliśmy remont nawierzchni na ok. 92-kilometrowym odcinku autostrady A4 od Wrocławia do Krzywej. Nawierzchnię zbudowaną ze starych betonowych płyt zastąpiliśmy nową betonową nawierzchnią. Wzmocnione zostały obiekty, a w pasie rozdziału zamontowano bariery energochłonne. Dzięki temu w sposób znaczący poprawiliśmy bezpieczeństwo i komfort jazdy. W latach 2007-2009 zrealizowaliśmy zupełnie nowy odcinek autostrady A4 od Krzyżowej do Zgorzelca. Ten ponad 51-kilometrowy fragment betonowej autostrady połączył istniejącą A4 ze Zgorzelcem i stał się częścią transeuropejskiego korytarza nr III Berlin - Wrocław - Katowice - Lwów - Kijów, który usprawnił międzynarodowe połączenie między Polską, Niemcami, Czechami, Słowacją i Ukrainą. Całkowity koszt prac związanych z tym projektem to około 1,2 mld złotych, z czego dofinansowanie unijne z Funduszu Spójności wyniosło ponad 830 mln zł.  

Autostradowa Obwodnica Wrocławia A8

W latach 2008-2011 zrealizowaliśmy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 wraz z najwyższym w Polsce mostem podwieszonym do jednego pylonu. Łączna długość obwodnicy to prawie 36 km, z czego ok. 23 km to trzypasmowa autostrada. W ramach tej inwestycji powstało siedem węzłów, w tym jeden z największych w kraju – węzeł Wrocław Południe, który połączył obwodnicę z autostradą A4, a także m.in. węzeł Wrocław Północ, łączący trasę z drogą ekspresową S5 na Poznań oraz węzeł Psie Pole – z trasą S8 na Warszawę. Most Rędziński podwieszony na 160 wantach do 122 metrowego pylonu stał się wizytówką Wrocławia i symboliczną bramą wjazdową do miasta. Budowa AOW wyprowadziła ruch tranzytowy z miasta, skomunikowała A4 z Portem Lotniczym i drogami ekspresowymi S5 i S8. Wartość inwestycji wyniosła ponad 4 mld zł, z czego ponad 2,6 mld zostało sfinansowane z funduszy unijnych w ramach programu POIiŚ.  

Droga ekspresowa S8

Drogę ekspresową S8 na odcinku od Wrocławia do Sycowa realizowaliśmy w latach 2009-2012. Był to pierwszy, tak długi fragment drogi ekspresowej na Dolnym Śląsku. Ta dwujezdniowa trasa o dwóch pasach w każdym kierunku liczy ponad 47 km, a łącznie z istniejącą już wówczas obwodnicą Oleśnicy prawie 55 km. W ramach zadania wybudowano sześć węzłów drogowych, a węzeł Psie Pole (połączenie S8 z AOW) został rozbudowany. S8 skróciła czas podróży między Wrocławiem i Warszawą, poprawiła bezpieczeństwo ruchu oraz zmniejszyła oddziaływanie transportu na środowisko. Wartość całej inwestycji wyniosła ok. 1,1 mld zł, a uzyskane dofinansowanie w ramach POIiŚ – ponad 750 mln zł. 

Droga ekspresowa S5

48 kilometrów drogi ekspresowej S5 od Korzeńska do Wrocławia realizowaliśmy w latach 2014-2017. W ramach inwestycji powstało siedem węzłów drogowych (Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Widawa), 46 obiektów mostowych, cztery Miejsca Obsługi Podróżnych Morzęcino (MOP): Morzęcino Zachód II i Wschód III, Wisznia Mała Zachód III i Wschód II, a także Obwód Utrzymania Drogowego przy w. Krościna.Dzięki S5 kierowcy zyskali dwujezdniową, nowoczesną trasę, która zapewnia szybkie i bezpieczne połączenie drogowe na trasie Wrocław - Poznań. Droga wyprowadziła ruch samochodowy z terenów zabudowanych, co przełożyło się na zmniejszenie hałasu, ilości spalin i zużycia dróg lokalnych przebiegających przez poszczególne miejscowości. Ułatwiła także komunikację przyległych terenów gminnych. Wartość inwestycji wyniosła ponad 1,8 mld zł, z czego ponad 910 mln zł pochodziło ze środków unijnych w ramach POIiŚ. 

Droga ekspresowa S3 Gaworzyce - Legnica

Drogę ekspresową od Gaworzyc do Legnicy, o długości ponad 65 km realizowaliśmy w latach 2014-2021. W ramach inwestycji powstało jedenaście węzłów drogowych: Gaworzyce, Głogów Zachód, Głogów Południe, Polkowice Północ, Polkowice, Lubin Północ, Lubin Zachód, Lubin Południe, Legnica Północ, Legnica Zachód i Legnica Południe. Nowa ekspresowa trasa wyprowadziła ruch tranzytowy z Legnicy i Lubina oraz ułatwiła połączenie z autostradą A4, a przez to także poprawiła poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfort podróży. Wartość inwestycji to ponad 2 mld zł (dot. odcinka od Kaźmierzowa do Legnicy), z czego ponad 1,3 mld zł zostało dofinansowane ze środków unijnych w ramach Programu POIiŚ. 

Droga ekspresowa S3 Legnica - Lubawka

Realizacja drogi ekspresowej S3 na południe od Legnicy, o długości ponad 67 km, rozpoczęła się w 2015 r. Ostatni fragment tej trasy, od Bolkowa do Kamiennej Góry jest na ukończeniu i zostanie oddany do ruchu w wakacje br. Na tym odcinku S3 powstają m.in. dwa tunele drogowe, w tym najdłuższy w kraju pozamiejski tunel drążony w skale o długości ok. 2300 m i krótszy o długości 320 m. W ramach inwestycji wybudowaliśmy siedem węzłów drogowych: Jawor Północ, Jawor Wschód, Jawor Południe, Bolków, Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe, Lubawka.

Wraz z zakończeniem budowy tunelowego odcinka S3 oraz fragmentu S3 z woj. zachodniopomorskim, powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikujemy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Ułatwimy międzynarodowy transport drogowy, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej trasy D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą. Wartość inwestycji to ponad 3,6 mld zł. Dofinansowanie w ramach POIiŚ wyniosło ok. 1,4 mld zł.   

Obwodnica Bolkowa w ciągu DK3 i DK5

Budowę obwodnicy Bolkowa realizowaliśmy w latach 2016-2019. W ramach zadania wybudowaliśmy obwodnicę o długości 5,7 km oraz rozbudowaliśmy drogę krajową nr 5 na długości nieco ponad 2 km. Inwestycja pozwoliła na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Bolkowa, co wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa w mieście i komfort życia mieszkańców. Dzięki temu stworzyliśmy kolejny bezpieczny odcinek trasy drogowej, zapewniający wysoki komfort lokalnego i dalekobieżnego ruchu drogowego. Obwodnica znacząco skraca czas podróży, usprawnia ruch turystyczny w rejonie, a także pozwala szybciej i bardziej komfortowo dotrzeć do pięknych zakątów regionu. Wartość tej inwestycji wyniosła ok 86 mln zł, a wysokość dofinansowania z POIiŚ ok. 65 mln zł. 

Budowa obwodnicy Kłodzka w ciągu DK33 i DK46

Obwodnicę Kłodzka, o długości ponad 6,5 km realizowaliśmy w latach 2016-2018. Jest to odcinek drogi od węzła na drodze krajowej nr 8 do połączenia z drogą krajową nr 33 w rejonie miejscowości Żelazno. Obwodnica Kłodzka jest inwestycją o znaczeniu dla całego regionu. Korzyści wynikające z funkcjonowania obwodnicy to przede wszystkim wyeliminowanie ruchu tranzytowego na terenie miasta Kłodzko, a tym samym poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, skrócenie czasu przejazdu dla podróżujących, zmniejszenie ryzyka wypadków, zapewnienie komfortu jazdy, przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów i skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi.  Wartość inwestycji to ponad 237 mln zł, z czego ponad 186 mln zł pochodzi ze środków europejskich w ramach POIiŚ. 

Zdjęcia (23)

{"register":{"columns":[]}}