W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Co słychać na dolnośląskich budowach dróg ekspresowych?

12.06.2024

W realizacji obecnie jest ok. 50 km nowoczesnych, dwujezdniowych dróg ekspresowych, które powstają w południowej części województwa. Ostatni odcinek drogi ekspresowej S3 planujemy udostępnić kierowcom jeszcze w te wakacje. Natomiast trasa S8 pomiędzy Kobierzycami a Łagiewnikami jest na etapie prac projektowych, których zwieńczeniem będzie uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i rozpoczęcie prac w terenie.

S3 tunel TS-26 fot. M.Soroko/GDDKiA

S3 Bolków – Kamienna Góra Północ

Dwujezdniowa droga ekspresowa, z jezdniami o dwóch pasach ruchu i z pasem awaryjnym będzie miała długość ok. 16,1 km. Na tym odcinku są również dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau. Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.   

Nowy odcinek trasy dosłownie przebija się przez malownicze krajobrazy Sudetów, obejmując aż 69 obiektów inżynierskich, w tym dwa wspomniane wcześniej tunele. Zaawansowanie prac i robót wynosi już ponad 95 proc. Na drogach i mostach trwają intensywne prace związane z układaniem mas bitumicznych, humusowaniem, montażem znaków, ogrodzenia i barier ochronnych, a w tunelu TS-26 i TS-32 prowadzone są testy systemów bezpieczeństwa.  

Na początku czerwca odbyły się wojewódzkie ćwiczenia ratownicze z udziałem wszystkich służb ratowniczych, które miały wielowątkowy scenariusz obejmujący m.in. pożar lasu, wypadek w tunelu i kolizję przed nim. W ćwiczeniach brały udział grupy chemiczne oraz śmigłowiec ratunkowy.  

Udostępnienie trasy do ruchu planowane jest jeszcze w te wakacje.  

S8 Wrocław – Bardo

Realizację 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzieliliśmy na sześć krótszych odcinków. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym. W maju ubiegłego roku Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji, który umożliwił nam rozpoczęcie procedury przetargowej na zaprojektowanie i budowę S8.   

14 grudnia 2023 r. podpisaliśmy umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik na pierwszych trzech odcinkach o długości 32,5 km. O pozostałych odcinkach, które są jeszcze na etapie przygotowania do realizacji, pisaliśmy TUTAJ.  

S8 Wrocław (Magnice) – Łagiewniki  

Prawie 33-kilometrowy odcinek został podzielony na trzy odcinki realizacyjne: 

Od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe, o długości ok. 7,5 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ – połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe – połączenie z drogą wojewódzką nr 346. Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty także o funkcji przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej z też funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.     

 
Od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski – połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.        

 
Od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ – połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód – połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących także funkcję przejść dla zwierząt.   

  Obecnie odbywają się spotkania informacyjne, podczas których omawiamy wstępne rozwiązania projektowe oraz procedurę przejmowania nieruchomości pod budowę drogi ekspresowej S8. Szczegóły znajdują się TUTAJ. 

Zakończenie całej inwestycji (S8 Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.   

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}