W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kolejny krok w realizacji Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym

23.07.2021

Rozpoczęła się budowa elementów Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym (KSZRD) na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA, wchodzących w układ transeuropejskich korytarzy drogowych (TEN-T). Prowadzone prace dotyczą Centralnego Projektu Wdrożeniowego (CPW) jak i Regionalnego Projektu Wdrożeniowego (RPW) we Wrocławiu i Opolu.

Na zdjęciu widać budynek OUA Widawa, który będzie przebudowany oraz miasteczko kontenerowe.

CPW stanowi serce KSZRD, w ramach którego powstanie Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem wraz z zaawansowanym systemem informatycznym. RPW we Wrocławiu i Opolu stanowi natomiast pierwszy z czterech regionalnych projektów wdrożeniowych. W ramach podpisanej w 2020 r. umowy na RPW najbardziej obciążone odcinki dróg w woj. dolnośląskim i opolskim (A4 od węzła Wrocław Południe aż do granicy z województwem śląskim oraz Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8) zostaną wyposażone w nowoczesne urządzenia monitorujące na bieżąco warunki ruchu drogowego i jego zmiany. Pozwoli to na bieżące przekazywanie istotnych komunikatów kierowcom. 

1 września 2020 r. podpisaliśmy Umowę na Regionalny Projekt Wdrożeniowy w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I z konsorcjum firm Wasko (lider) i Trax Elektronik (partner).  O czym pisaliśy TUTAJ. 

We Wrocławiu przebudowany zostanie budynek Centrum Zarządzania Ruchem na OUA Wrocław-Widawa, gdzie nastąpi m.in. dostosowanie pomieszczeń budynku na potrzeby KSZR w województwach dolnośląskim i opolskim. W związku z tą przebudową, cały budynek (wraz z pracownikami został przeniesiony do siedziby zastępczej - "miasteczko kontenerowe" na terenie OUA Widawa. Na terenie województw opolskiego i dolnośląskiego będą realizowane prace na MOP-ach w ciągu autostrady A4, a ich zakres obejmie wykonanie przyłączy elektrycznych pod urządzenia z zakresu sterowania ruchem drogowym. Na terenie woj. dolnośląskiego oprócz przebudowy CZR OUA Widawa, prace obejmą m.in. wymianę znaków zmiennej treści, montaż nowych znaków zmiennej treści na węzłach, montaż dodatkowych kamer, instalacja stacji zliczania pojazdów czy wymianę stacji pogodowych.

Po przebudowie CZR na Widawie będzie ono odpowiedzialne za zarządzanie ruchem na drogach A4 oraz A8 na terenie województw dolnośląskiego oraz opolskiego, gdzie będą gromadzone dane wizyjne z dróg A4 oraz A8. CZR będzie połączone z KSZRD w Warszawie i Łodzi, gdzie będzie zaimplementowane oprogramowanie centralne - umożliwiające zarządzanie ruchem na terenie całej Polski. W przypadku awarii systemu zarządzania ruchem na terenie województwa śląskiego, Widawa przejmie zarządzanie ruchem również na terenie województwa śląskiego.

Kierowcy i inni użytkownicy dróg z udogodnień, jakie zapewni im powstający system zarządzania i sterowania ruchem drogowym skorzystają w 2022 roku. Projekt Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T Etap I uzyskał dofinansowanie w kwocie ponad 123 mln euro ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Jest on prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskiej poprzez agencję wykonawczą CINEA. Na poziomie krajowym nadzór sprawuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. 

Więcej o wszystkich RPW i CPW  -> TUTAJ

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}