W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Realizacja Programu budowy 100 obwodnic w województwie dolnośląskim

15.09.2023

Ogłosiliśmy przetarg na realizację obwodnicy Głogowa, a dla pozostałych sześciu obwodnic dolnośląskich miast, ujętych w rządowym Programie 100 obwodnic, prowadzone są prace przygotowawcze. Obwodnice Milicza, Międzyborza i Legnicy oczekują na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a obejścia Kaczorowa, Oławy i Złotego Stoku, są na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

Obwodnica Wałbrzycha w ciągu DK35 - październik 2022 - fot. Michał Soroko/GDDKiA

Obwodnica Głogowa w ciągu DK12

22 sierpnia 2018 r. podpisaliśmy umowę z firmą Transprojekt Gdański na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Od 26 listopada do 4 grudnia 2019 r. odbywały się spotkania informacyjne w powiatach głogowskim i polkowickim. Przedstawiliśmy rozwiązania projektowe dla obwodnicy Głogowa, a każda zainteresowana osoba miała możliwość zapoznania się ze szczegółami dotyczącymi przyszłej inwestycji i wyrażenia opinii dotyczących tego przedsięwzięcia. 14 października 2022 r. uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). 21 sierpnia br. wysłaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy, które cztery dni później pojawiło się na Platformie zakupowej GDDKiA. Na oferty czekamy do 29 września br.  

Obwodnica o długości ok. 18 km będzie drogą dwujezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Zostanie poprowadzona nowym śladem omijając Głogów po zachodniej stronie i przebiegać będzie przez tereny gmin: Radwanice, Żukowice, Kotla, Głogów oraz miasto Głogów. Trasa rozpocznie swój bieg w gminie Radwanice (powiat polkowicki) na istniejącym północnym rondzie węzła Głogów Zachód (węzeł na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 12), a zakończy w miejscowości Stare Serby, poprzez włączenie do istniejącej drogi krajowej nr 12.  
W ramach zadania zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych, będących dwupoziomowymi skrzyżowaniami:    

  • Nielubia, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 298 w kierunku Kłobuczyna i drogą krajową nr 12 w kierunku Głogowa,   

  • Słone, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 292 Nowa Sól - Głogów,   

  • Głogów Lotnisko, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 321 Przyborów - Grodziec Mały,   

  • Serby, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 319 Stare Strącze - Głogów,   

  • oraz przebudowę ronda na węźle Głogów Zachód. 

 
Powstanie także przeprawa przez Odrę, wyczekiwana przez mieszkańców i użytkowników drogi. Wyprowadzi ona ruch z centrum miasta. Dodatkowo wybudowane zostaną inne obiekty inżynierskie: wiadukty w ciągu i nad drogą główną (w tym pełniące funkcję przejść dla zwierząt średnich i dużych) oraz przepusty (również z funkcją przejść dla zwierząt małych).   

Realizacja obwodnicy Głogowa planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2024-2027.   

 

Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości układu komunikacyjnego i stanowić będzie fragment połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Obwodnica Głogowa pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Tym samym wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców. Głogów zyska nową przeprawę przez Odrę, co znacząco powinno skrócić czas potrzebny na przejazd przez miasto. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Obwodnica Kaczorowa w ciągu DK3 

Umowa na prace projektowe została podpisana 19 lipca 2019 r. W ramach realizacji projektu wykonawca, Databout (dawniej WYG International), przygotuje STEŚ oraz materiały wymagane do wniosku o wydanie DŚU. Wykonawca w ramach realizowanego projektu zobowiązany jest także do przygotowania projektu budowlanego wraz z kompletem materiałów do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a także projektu wykonawczego oraz dokumentacji przetargowej.  

Obecnie trwa procedura związana z wyborem wariantu obwodnicy Kaczorowa do dalszej realizacji, tj. zakończenia etapu STEŚ. Trwają także prace związane z opracowaniami środowiskowymi stanowiącymi załącznik do wniosku o wydanie DŚU, które umożliwią dokonanie wyboru optymalnego przebiegu trasy. W I kw. 2025 r. planowane jest uzyskanie DŚU.  

Głównym celem budowy obwodnicy Kaczorowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się na kierunku Bolków - Jelenia Góra. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Kaczorowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego - aż do granicy polsko-czeskiej, oraz dla ruchu regionalnego, ponieważ poprawie ulegnie połączenie Jeleniej Góry z węzłem S3 w Bolkowie. 

Obwodnica Legnicy w ciągu DK94

Inwestycja, o długości ok. 8,7 km realizowana przy współpracy z Miastem Legnica. GDDKiA odpowiada za odcinek o długości ok. 5,06 km na terenie pozamiejskim. 3 grudnia 2020 r. podpisana została umowa z firmą IVIA na realizację Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (STEŚ-R). W maju 2022 r. przeprowadzone zostały pomiary ruchu. Wykonano dokumentację STEŚ-R etap I, odebraną po posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) 19 grudnia 2022 r. Wniosek o wydanie DŚU złożono 14 kwietnia 2023 r., a decyzji spodziewamy się w I kw. 2024 r. Aktualnie trwają pracę nad Koncepcją programową. 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Legnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze ścisłego centrum miasta. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i zwiększenie przepustowości układu komunikacyjnego w samej Legnicy. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, biegnącego zarówno w układzie wschód-zachód wzdłuż DK94, jak i od północy (od Lubina), w tym usprawni połączenie tego kierunku z autostradą A4. 

Obwodnica Międzyborza w ciągu DK25 

7 czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Multiconsult Polska na prace przygotowawcze. Trasa powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość ok. 8 km. W ramach inwestycji zostanie zaprojektowana, a następnie wybudowana droga klasy GP ze skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i dojazdowymi. Wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie, elementy ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). KOPI dla tej inwestycji odbyło się 4 kwietnia br. Natomiast 21 sierpnia br. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU, którą planujemy uzyskać w II kw. 2024 r.  

Celem inwestycji jest budowa obwodnicy Międzyborza wraz z obejściem sąsiadujących miejscowości Ose, Górzyca i Oska Piła w ciągu DK25, która pozwoli na poprawę przepustowości układu komunikacyjnego łączącego drogę ekspresową S8 z nowo wybudowaną obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego, będącą jednym z pierwszych fragmentów drogi ekspresowej S11. Obwodnica Międzyborza pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta, charakteryzującego się ścisłą zabudową mieszkaniową oraz poza tereny zabudowane w miejscowościach Ose, Górzyca i Oska Piła. Dzięki temu wpłynie na poprawę warunków ruchu, bezpieczeństwa użytkowników dróg i mieszkańców Międzyborza oraz sąsiadujących miejscowości.   

Obwodnica Milicza w ciągu DK15 

19 lutego 2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą IVIA na opracowanie dokumentacji STEŚ-R. Trasa powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość ok. 12 km. W ramach inwestycji zostanie zaprojektowana, a następnie wybudowana droga klasy GP ze skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i dojazdowymi. Wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie, elementy ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). KOPI dla tej inwestycji odbyło się 14 grudnia 2022 r. Natomiast 14 kwietnia br. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU, którą planujemy uzyskać w I kw. 2024 r.  

 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Milicza jest wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w mieście z uwagi na przebieg DK15 przez centrum Milicza. Ruch odbywa się na osi północ-południe pomiędzy Jarocinem, w ciągu DK11, a Trzebnicą w ciągu DK5. Oba korytarze są ważnymi arteriami drogowymi, które są stopniowo przebudowywane do standardu drogi ekspresowej. Natomiast patrząc szerzej, jest to również jeden z ważnych korytarzy pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem.      

Obwodnica Oławy w ciągu DK94

14 września 2020 r.  podpisaliśmy umowę z firmą SWECO Polska na stworzenie dokumentacji dla obwodnicy Oławy w ciągu DK94. W ramach zdania przeprowadzone zostały pomiary ruchu na podstawie których opracowana została analiza i prognoza ruchu. 10 i 20 września 2022 r. obyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami. Posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) dla tej inwestycji odbyło się 16 grudnia 2022 r. Obecnie trwa weryfikacja opracowań geologicznych i środowiskowych. KOPI zaplanowane jest na październik 2023 r., a złożenie wniosku o DŚU na I kw. 2024 r. 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Oławy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście z DK94, która jest drogą alternatywną dla autostrady A4. W sytuacji występowania utrudnień na A4 koncentruje duży ruch w Oławie. Ponadto budowa obwodnicy upłynni ruch do Oławskiej Podstrefy Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej. Nowo wybudowana obwodnica pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z Oławy, a tym samym wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców miasta.

Obwodnica Złotego Stoku w ciągu DK46 

 28 lipca 2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Biuro Projektów Dróg i Mostów BBKS-PROJEKT na prace przygotowawcze dla obwodnicy Złotego Stoku. Na przełomie roku 2021/2022 w ramach pierwszej akcji informacyjnej, w każdej z gmin, prze które przechodzą warianty planowanej obwodnicy, odbyły się spotkania z mieszkańcami i przedstawicielami samorządów. W 2022 r. przeprowadzono drugi etap spotkań informacyjnych.  

W dniu 10 lipca br. odbyła się ostatnia rada techniczna dla Etapu STEŚ-R. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja na posiedzenia ZOPI, które zaplanowano na początku IV kw. br.  

Głównym celem budowy obwodnicy Złotego Stoku jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który generuje DK46. Jest to ruch kierujący się od Opola i autostrady A4 w kierunku Kotliny Kłodzkiej i dalej do przejścia w Kudowie Zdroju. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększy się dostępność do bazy turystycznej w regionie.    

Rządowy Program budowy 100 obwodnic

Do 2030 r. w ramach programu powstanie w Polsce 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ponad 800 km. Będą to trasy o wysokich parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.  

Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.   Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}