Realizujemy nowe odcinki dróg ekspresowych na Dolnym Śląsku
11.10.2024
W tym roku zakończyliśmy budowę drogi ekspresowej S3 w województwie dolnośląskim. W lipcu oddaliśmy 16-kilometrową nową, bezpieczną trasę. To ostatni odcinek S3, który pozwolił połączyć Polskę z północy na południe. W realizacji pozostaje ponad 46-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8, który jest jeszcze na etapie prac projektowych.
Realizację 87 km drogi ekspresowej S8 pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzieliliśmy na sześć krótszych odcinków. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.
S8 Wrocław (Magnice) – Łagiewniki
Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami, o długości 32,5 km, to trzy odcinki realizacyjne. W grudniu 2023 r. podpisaliśmy umowy z ich wykonawcami i obecnie trwają prace projektowe. Wykonawcy zakończyli uzupełniającą inwentaryzację przyrodniczą oraz sporządzili audyty BRD. W październiku br. planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Pierwsze zadanie, od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe, o długości 7,5 km, zrealizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę ok. 309,8 mln zł. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów: Kobierzyce Północ (połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8) oraz Kobierzyce Południe (połączenie z drogą wojewódzką nr 346). Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na tym odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty także o funkcji przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej z funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty, w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
Drugie zadanie od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości 13,8 km zrealizuje firma PORR za kwotę ponad 401,1 mln zł. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła Jordanów Śląski połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
Trzecie zadanie od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości 11,2 km zrealizuje firma Budimex za kwotę ok. 355,6 mln zł. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów: Łagiewniki Północ (połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39) oraz Łagiewniki Zachód (połączenie z drogą wojewódzką nr 384). Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt.
W czerwcu br. odbyły się spotkania informacyjne, podczas których omawiano wstępne rozwiązania projektowe oraz procedurę przejmowania nieruchomości pod budowę drogi ekspresowej S8 na odcinkach pomiędzy Wrocławiem a Łagiewnikami. Szczegóły znajdują się TUTAJ.
S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo
Droga pomiędzy Ząbkowicami a Bardem będzie miała długość ok. 14 km. W czerwcu 2024 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą, konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, który zrealizuje zadania za ponad 378 mln zł.
Obecnie jesteśmy na etapie uzgadniania projektu budowlanego, który jest niezbędny do uzyskania decyzji ZRID. Wykonawca jest na etapie uzgodnień z PKP PLK dotyczących kolizji kolejowych.
Odcinek między węzłami Ząbkowice Śląskie Północ i Bardo będzie dwujezdniową drogą ekspresową wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 w minimalnym stopniu będzie wykorzystywać przebieg obecnej DK8, w przeważającej części na przecięciach z nią. W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie dziewięć mostów (w tym siedem pełniących również funkcję przejść dla zwierząt), osiem wiaduktów nad drogą ekspresową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt oraz 16 przepustów, z czego 14 będzie pełniło również funkcję przejść dla zwierząt.
Inwestycja z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych
Budowa drogi ekspresowej jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).