S8 na Dolnym Śląsku
10.07.2024
Cztery odcinki drogi ekspresowej S8 są już na etapie realizacji, dwa następne na etapie przetargu, a dla kolejnych trwają prace przygotowawcze. Realizacja S8 od Wrocławia przez Kłodzko do Boboszowa jest wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.).
Realizację 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzieliliśmy na krótsze odcinki realizacyjne. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. Powstanie w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawcy najpierw opracują dokumentację projektową niezbędną do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się prace w terenie.
Odcinki w realizacji
Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami, o długości 32,5 km, to trzy odcinki realizacyjne. 14 grudnia 2023 r. podpisaliśmy umowy z ich wykonawcami i obecnie trwają prace projektowe. Pierwszy odcinek, pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe, zrealizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę ok. 309,8 mln zł. Drugi, pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski, firma PORR za kwotę ponad 401,1 mln zł, zaś trzeci odcinek Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód firma Budimex za kwotę ok. 355,6 mln zł. W IV kw. tego roku wykonawcy planują złożyć wnioski o decyzje ZRID.
Kolejny fragment przyszłej S8 od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich, o długości ok. 17 km, podzieliliśmy na dwa odcinki realizacyjne. Inwestycja jest na etapie procedury przetargowej. Trwa weryfikacja złożonych ofert. Podpisanie umowy z wykonawcami planowane jest w na przełomie III i IV kw. tego roku.
Dla odcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo, o długości ok. 14 km, 14 czerwca 2024 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą. Jest nim konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, a wartość inwestycji wynosi ponad 378 mln zł.
Odcinki w przygotowaniu
Kolejny fragment trasy S8, od węzła Bardo do Kłodzka, jest na etapie prac przygotowawczych. Obecnie przygotowujemy Program inwestycji (PI), w którym określimy zakres rzeczowy inwestycji, harmonogram czasowy oraz jej wstępne koszty. Opracowany PI musi zostać uzgodniony przez Ministerstwo Infrastruktury. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), w którym zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem analizowanych na wcześniejszych etapach wariantów. W dokumentacji STEŚ planujemy wykorzystać w możliwie jak największym zakresie także opracowane wcześniej materiały. Nowa dokumentacja musi być dostosowana do zmienionych w 2022 r. przepisów techniczno-budowalnych, które dotyczą zasad projektowania dróg publicznych. Warto dodać, że pierwsze PI było wykonywane dla odcinka Wrocław – Kłodzko w 2015 r., podobnie jak dokumentacja STEŚ. W trakcie sporządzania STEŚ doszło jednak do zmian w rządowych programach infrastrukturalnych, m.in. dodano S8 Kłodzko – Boboszów czy obwodnicę Złotego Stoku. W 2020 r. zostało wykonane opracowanie pn. „Koncepcja obsługi transportowej regionu Ziemi Kłodzkiej”, które wskazało na niezbędne działania w obszarze polityki transportowej Ziemi Kłodzkiej na terenie województwa dolnośląskiego, jak i subregionu Sudety 2030. W związku z powyższym w 2021 r. wyodrębniono z prac przygotowawczych odcinek S8 Bardo – Kłodzko, aby w dalszych pracach wziąć pod uwagę rozwój innych dróg krajowych, które mają na siebie wpływ.
Zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko i oddanie trasy do ruchu planowane jest (w zależności od odcinka) w latach 2028-2033.
Dla dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami, jesteśmy na etapie opracowań studialnych.