W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zakończono betonowanie obudowy ostatecznej tunelu TS-26 w ciągu S3

15.05.2023

W ostatni weekend pomyślnie ukończyły się prace konstrukcyjne w najdłuższym pozamiejskim tunelu na odcinku pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Zalany został ostatni blok sklepienia. Zaawansowanie rzeczowe na całym zadaniu sięga niemal 77 proc. Zapraszamy do krótkiego podsumowania prowadzonych prac.

fot. 6.2. S3 - tunel TS-26 - koniec betonowania - fot. Maciej Stec/PORR

Wykonanie dłuższego tunelu, mierzącego 2300 m, składało się z dwóch głównych faz, w których powstaje konstrukcja nośna, a mianowicie z fazy drążenia i z fazy budowy konstrukcji obudowy ostatecznej. 

Prace przy budowie tunelu

Prace nad budową drogowego, dwunawowego tunelu rozpoczęły się 5 grudnia 2020 roku na portalu południowym. W pierwszej fazie, za pomocą drążenia trwa wydobycie urobku i wykonanie tzw. obudowy wstępnej. Obie nawy mają łącznie długość 4420,76 m, a do ich wydrążenia wykorzystano 385 t materiałów wybuchowych. Wyrobisko zabezpieczono 77 400 m3 torkretu. Ostatecznie przebicie nastąpiło 22 lutego 2022 roku. 

Druga faza, z wykonaniem obudowy ostatecznej, rozpoczęła się 8 maja 2022 roku, po sukcesywnym usunięciu instalacji górniczych, wygładzeniu nierówności obudowy wstępnej i ułożeniu drogi technologicznej z betonu wałowanego. Poza drążonym odcinkiem przed portalami, w części wykonywanej metodą odkrywkową (Cut&Cover) wykonano segmenty tunelu o długości 165,6 m, które następnie zostaną odpowiednio zabezpieczone i zasypane. 

Łącznie wykonano 369 szt. segmentów, z czego w nawie wschodniej 185 szt. i nawie zachodniej 184 szt. Pojedynczy segment ma długość 12,5 m i został wykonany z 248 m3 betonu. Wartość ta zmienia się w zależności od rzeczywistej geometrii wyrobiska. Z uwagi na geometrię tunelu, łuki pionowe i poziome, konieczne było wykonanie na odcinkach krańcowych tunelu krótszych segmentów. 

W każdej z naw znajduje się po 23 szt. segmentów, zaopatrzone w nisze utrzymaniowe, umożliwiające konserwację drenażu tunelu, po 10 segmentów z niszami alarmowymi i przeciwpożarowymi oraz osiem segmentów łączących obie nawy za pomocą ewakuacyjnych przejść poprzecznych dla pieszych.  

W połowie długości tunelu znajduje się przejazd awaryjny dla pojazdów służb ratunkowych. Przejścia poprzeczne mają długość od 24,5 m do 32 m i stanowią drogę ewakuacji do sąsiedniej nawy dla użytkowników tunelu w sytuacji zagrożenia. Dodatkowo wykonane zostały dwa segmenty odwadniające (na skrzyżowaniu ze starą sztolnią górniczą, na którą natknięto się podczas drążenia tunelu) odprowadzające wodę ze sztolni do systemu odwodnienia tunelu. 

Pierwsze sklepienie segmentu w obudowie ostatecznej zostało zabetonowane 29 maja 2022 roku, a 356 dni później ukończyliśmy ostatni z 369 segmentów sklepienia. Około 110 wykwalifikowanych pracowników, codziennie podczas zmian dziennych i nocnych, pracowało nad ukończeniem tunelu. 

W procesie tym wylano 15 930 m3 betonu na spągi, 15 450 m3 do wykonania przyczółków i 65 027 m3 na wykonanie sklepienia. W przypadku metody odkrywkowej zużyto dodatkowo 4 837 m3 betonu. Całość, czyli 101 244 m3 betonu, zostało wykonane przez wytwórnie betonu wykonawcy, która znajduje się na placu budowy. Do wykonania całej obudowy ostatecznej wykorzystano 4 310 ton stali zbrojeniowej. 

Dalsze prace

Zakończenie prac przy obudowie ostatecznej tunelu TS-26 nie kończy robót wewnątrz obiektu. Wykonawca rozpoczął właśnie prace związane z jego wyposażeniem w urządzenia i systemy bezpieczeństwa. Prowadzone są także roboty ziemne, które dotyczą wykonania docelowej konstrukcji nawierzchni betonowej, czyli jezdni. Jednocześnie prowadzone są prace na ciągu głównym drogi ekspresowej S3 oraz w krótszym ok. 320-metrowym tunelu TS-32. 

Zaawansowanie rzeczowe robót sięga prawie 77 proc. Zakończenie prac na tym odcinku drogi ekspresowej S3 planowane jest w I połowie 2024 r. 

Dofinansowanie UE

Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja ujęta jest w umowie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.   

Zdjęcia (11)

{"register":{"columns":[]}}