A18 na ostatniej prostej, obwodnice nabierają tempa - kolejny rok intensywnej pracy za nami
29.12.2022
Kierowcy korzystają już z ponad dwudziestokilometrowego odcinka A18. Dla obwodnic Strzelec Krajeńskich i Krosna Odrzańskiego uzyskaliśmy kluczowe decyzje administracyjne. W tym roku ruszyły prace budowlane na kolejnych MOP-ach przy drodze ekspresowej S3. Poprawiliśmy bezpieczeństwo na kilku skrzyżowaniach oraz kilkudziesięciu przejściach dla pieszych. Z efektów pracy wykonanej w mijającym roku korzystają już użytkownicy dróg.
Gotowy pierwszy z czterech odcinków A18
W połowie września otrzymaliśmy decyzję o pozwoleniu na użytkowanie rozbudowanego do parametrów autostrady odcinka DK18 między węzłami Żary Zachód i Iłowa. Droga została udostępniona kierowcom w pełnym przekroju 2+2. Koszt wykonanych prac to ponad 260 mln zł. Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Wymieniona została nawierzchnia betonowa południowej jezdni drogi (w kierunku Legnicy), wybudowane zostały również trzy górne przejścia dla dużych zwierząt, trzy wiadukty i most w ciągu autostrady. Przebudowany został także węzeł autostradowy Żary Południe.
Prace budowalne na pozostałych odcinkach, o łącznej długości blisko 50 km, zakończą się w przyszłym roku. Postęp prac można śledzić na stronach internetowych kontraktów:
Obwodnice nabierają tempa
Obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 jest zadaniem o największym stopniu zaawansowania prac spośród sześciu przewidzianych do realizacji w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie lubuskim. 18 listopada br. uzyskaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Tym samym dobiegł końca etap projektowania drogi i wykonawca mógł przystąpić do robót budowlanych. O postępie prac informujemy na bieżąco na stronie kontraktu.
W kwietniu br. otrzymaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. To jedna z kluczowych decyzji w procesie przygotowania inwestycji. Zatwierdza m.in. najkorzystniejszy wariant przebiegu drogi, który zostanie skierowany do dalszych prac projektowych, a następnie realizacji.
W połowie grudnia złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12.
Dla pozostałych trzech obwodnic: Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31, Dobiegniewa w ciągu DK22 i Przytocznej w ciągu DK24 trwa opracowywanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Blisko sto zadań poprawiających bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w woj. lubuskim jest w realizacji, niemal trzydzieści zostało zakończonych, dla dwunastu trwa postępowanie przetargowe, a ponad dwieście jest na etapie przygotowania. To zadania ujęte w Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych jego założeń.
Przebudowy dróg, skrzyżowań i mostów
Zakończyły się prace związane z przebudową skrzyżowań na DK27 w Wilkanowie i Nowogrodzie Bobrzańskim oraz na DK32 w Gubinku i Okuninie. W miejscu typowych skrzyżowań z drogą podporządkowaną powstały skrzyżowania o ruchu okrężnym, czyli ronda.
Nową nawierzchnię zyskała DK92 na odcinku Boczów - Torzym o długości 2,5 km. Trwają przebudowy DK22 na odcinku Kostrzyn - Słońsk i DK27 na odcinku Świdnica - Zielona Góra. W sierpniu br. rozpoczęliśmy prace przy budowie mostu w ciągu DK32 na rzece Bóbr w okolicach Brzózki.
Miejsca Obsługi Podróżnych
Pod koniec października ogłosiliśmy przetarg na dzierżawę MOP Wymiarki w ciągu A18 pomiędzy węzłami Żary Południe i Iłowa. Zadaniem przyszłego dzierżawcy będzie budowa pełnej infrastruktury MOP ze stacją paliw i restauracją, a następnie jego utrzymanie i obsługa podróżnych. Umowa zostanie zawarta na okres dwudziestu lat.
Trwają prace budowlane na MOP-ach Niegosławice (między węzłami Nowe Miasteczko i Gaworzyce) i Stożne (pomiędzy Zieloną Górą i Sulechowem) przy drodze S3. Pierwszy z nich docelowo ma mieć dostępne usługi komercyjne (stacja paliw, restauracja), ale po zakończeniu budowy udostępniona zostanie tylko podstawowa infrastruktura. W jej skład wejdzie parking zarówno dla samochodów osobowych, ciężarowych jak i autobusów, toalety, miejsca do wypoczynku, plac zabaw dla dzieci oraz siłownia zewnętrzna. Rozbudową o dodatkowe funkcjonalności zajmie się dzierżawca wyłoniony w przetargu. Drugi zaplanowany został jako MOP o wyposażeniu podstawowym. Prace powinny zostać zakończone w drugiej połowie przyszłego roku.
W przygotowaniu
Prowadzone są prace przygotowawcze dotyczące przebudowy czterech ciągów dróg krajowych na terenie woj. lubuskiego tj. DK12, DK22, DK24 i DK27, które niemal na całej swojej długości zostaną przebudowane. Podstawowym celem inwestycji jest doprowadzenie dróg do standardu klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 tony na oś, a także uzyskanie przekroju jednojezdniowego dwukierunkowego.
Jezdnie będą miały na całej długości pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z obustronnym, półmetrowym poboczem utwardzonym. Przebudowy zakładają również uporządkowanie ruchu, przebudowę skrzyżowań i ograniczenie potencjalnych punktów kolizyjnych, m.in. poprzez likwidację nadmiernej liczby zjazdów. Inwestycje wpłyną również znacząco na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
Na etapie prac przygotowawczych w woj. lubuskim znajdują się dwadzieścia dwa odcinki dróg. Na pięciu zadaniach trwa przygotowanie do ogłoszenia przetargu na dokumentację, a dla siedemnastu zadań jej opracowanie już trwa.
Prace przygotowawcze dotyczą następujących dróg:
- DK12 - pięć odcinków o łącznej długości 37,8 km,
- DK22 - siedem odcinków o łącznej długości 88,6 km (w tym Koncepcja programowa dla mostu granicznego w Kostrzynie nad Odrą),
- DK24 - dwa odcinki o łącznej długości 26 km,
- DK27 - pięć odcinków o łącznej długości 40,8 km,
- DK92 - dwa odcinki o łącznej długości 2,8 km (w tym jeden obiekt),
- DK2 - A2 - odcinek o długości 2 km.