W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Blisko 120 jednostek sprzętu i ponad 20 tysięcy ton soli przygotowanych na lubuskie drogi

25.11.2021

Listopadowa aura przyniosła w lubuskim spadki temperatury poniżej zera i na drogach krajowych pojawił się już pierwszy sprzęt do zimowego utrzymania. Prowadzone były działania profilaktyczne polegające na posypaniu drogi środkami do zwalczania śliskości w celu uniknięcia zjawiska gołoledzi. Pomimo na bieżąco prowadzonych działań prosimy kierowców o zachowanie ostrożności.

Pięć pojazdów ciężarowych z zamontowanymi pługami odśnieżnymi na tle magazynu soli.

Na utrzymanie zimowe ponad 900 km dróg krajowych w województwie lubuskim zgromadziliśmy w magazynach ponad 20 tysięcy ton soli i utrzymujemy w gotowości blisko 120 jednostek sprzętowych (pług, pługo-solarka, równiarka, ładowarka) służących do usuwania skutków zimy.

Najwyższe standardy

Większość dróg krajowych na terenie województwa lubuskiego utrzymywana jest w dwóch najwyższych standardach I i II, a tylko 3 % w III. Zaliczenie drogi do określonego standardu oznacza, że:

  • w standardzie I (ponad 450 km)
    Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
     
  • w standardzie II – (ponad 500 km) 
    Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.
     
  • w standardzie III – (około 30 km)
    Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.

Czym posypujemy drogi

W 16 magazynach i 8 składowiskach rozlokowanych na terenie całego województwa zgromadziliśmy:

  • ponad 20 tysięcy ton soli (jest skuteczna do temperatury -6 stopni C),
  • ok 1,3 tys.  ton materiałów uszorstniających,
  • 20  ton chlorku wapnia (jest skuteczny do temperatury -20 stopni C).

System wspomagający - stacje wczesnego ostrzegania

Przy drogach krajowych na terenie lubuskiego w 41 lokalizacjach ustawione są stacje wczesnego ostrzegania przed gołoledzią, które oprócz otrzymywanych komunikatów z Instytutu Meteorologii są dodatkowym źródłem informacji dla służby drogowej. Są one wyposażone w tablice, na których wyświetlana jest informacja o aktualnej temperaturze, a w przypadku wystąpienia śliskości dodatkowe ostrzeżenia. Przy większości stacji zostały zainstalowane kamery,  co umożliwia sprawdzenie aktualnych warunków na drodze.

PAMIĘTAJMY!

Działania służb utrzymaniowych mają na celu łagodzenie skutków zimy, a nie ich całkowite i natychmiastowe usuwanie.

O przygotowaniu do sezonu zimowego pisaliśmy wcześniej

Materiały

Mapa ZUD
Mapa​_ZUD.jpg 0.14MB
{"register":{"columns":[]}}