Budowa A18 i obwodnicy Strzelec Krajeńskich, poprawa bezpieczeństwa – rok 2023 za nami
29.12.2023
Domknęliśmy sieć dróg szybkiego ruchu w województwie lubuskim i rozpoczęliśmy prace budowlane na obwodnicy Strzelec Krajeńskich. Zrealizowaliśmy ponad sto zadań poprawiających bezpieczeństwo. Oto główne i najbardziej widoczne efekty naszej pracy w mijającym roku.
To, co widać
Mamy już kompletną sieć dróg szybkiego ruchu w naszym województwie, na którą składają się drogi A2, A18 i S3. Osiągnęliśmy to dzięki oddaniu do ruchu w drugiej połowie bieżącego roku przebudowanych 50 km dawnej drogi DK18 na odcinkach Olszyna – Żary Zachód i Iłowa – Golnice. Była to część drugiego etapu budowy autostrady A18, polegającego na przebudowie jezdni południowej drogi DK18 i dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Wymieniona została stara nawierzchnia betonowa południowej jezdni (w kierunku Wrocławia), wybudowane zostały dodatkowe górne przejścia dla dużych zwierząt, wiadukty i mosty w ciągu autostrady. Przebudowane zostały także węzły drogowe. Wartość robót budowalnych wykonanych na całym odcinku o długości 70 km to ponad 900 mln zł.
Obwodnica Strzelec Krajeńskich
Wiosną rozpoczęliśmy prace budowalne na obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22. Jest to jedna z sześciu, a jednocześnie o największym zaawansowaniu prac, obwodnica przewidziana do realizacji w województwie lubuskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). O postępie prac informujemy na bieżąco na stronie kontraktu.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Spośród niemal 370 zadań przewidzianych do realizacji w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024, blisko
sto trzydzieści zadań w woj. lubuskim zostało zakończonych, a dwadzieścia siedem jest w trakcie realizacji. Na etapie procedury przetargowej jest obecnie sto sześć zadań i ponad sto kolejnych w przygotowaniu. Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń programu.
Przebudowy dróg, skrzyżowań i mostów
Zakończyły się prace związane z przebudową skrzyżowania na DK32 koło Gubinka, remont nawierzchni DK32 na odcinku o długości 3,5 km
między Gubinkiem i Brzózką oraz na odcinku DK27 o długości 1,5 km pomiędzy Zieloną Górą i Świdnicą. Dobiegła również przebudowa DK22 na odcinku Kostrzyn – Słońsk i budowa ścieżki rowerowej o długości 6 km na odcinku Urad – Cybinka w ciągu DK29, a także przebudowa mostu nad rowem melioracyjnym w ciągu DK29 w Krośnie Odrzańskim. Kontynuujemy prace przy budowie mostu w ciągu DK32 na rzece Bóbr w okolicach Brzózki.
Miejsca Obsługi Podróżnych
Trwają prace budowlane na MOP-ach Niegosławice (między węzłami Nowe Miasteczko i Gaworzyce) i Stożne (pomiędzy Zieloną Górą i Sulechowem) przy drodze S3. Pierwszy z nich docelowo ma mieć dostępne usługi komercyjne (stacja paliw, restauracja), ale po zakończeniu budowy udostępniona zostanie tylko podstawowa infrastruktura. W jej skład wejdzie parking zarówno dla samochodów osobowych, ciężarowych jak i autobusów, toalety, miejsca do wypoczynku, plac zabaw dla dzieci oraz siłownia zewnętrzna. Rozbudową o dodatkowe funkcjonalności zajmie się dzierżawca wyłoniony w przetargu. Drugi zaplanowany został jako MOP o wyposażeniu podstawowym.
I to, czego nie widać, ale się dzieje
Wybraliśmy w przetargu wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje obwodnicę Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. W ocenie komisji oferta firmy POLAQUA okazała się najkorzystniejsza spośród ośmiu złożonych w przetargu. Jeśli nie wpłynie odwołanie od tej decyzji to umowę na realizację planujemy podpisać w pierwszym kwartale przyszłego roku.
We wrześniu uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12. Decyzja ta ostatecznie zatwierdza przebieg obwodnicy i pozwoli na ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj w przyszłym roku.
Dla pozostałych trzech obwodnic zaplanowanych do realizacji w ramach PB100 - Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31, Dobiegniewa w ciągu DK22 oraz Przytocznej w ciągu DK24 trwa procedura wydawania decyzji środowiskowej. Ich uzyskanie planujemy w pierwszej połowie przyszłego roku. Pozwoli to na dokończenie prac przygotowawczych i ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.
Przebudowy w przygotowaniu
Prowadzone są prace przygotowawcze dotyczące przebudowy czterech ciągów dróg krajowych na terenie woj. lubuskiego tj. DK12, DK22, DK24 i DK27, które niemal na całej swojej długości zostaną przebudowane. Podstawowym celem inwestycji jest doprowadzenie dróg do standardu klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 tony na oś, a także uzyskanie przekroju jednojezdniowego dwukierunkowego.
Jezdnie będą miały na całej długości pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z obustronnym, półmetrowym poboczem utwardzonym. Przebudowy zakładają również uporządkowanie ruchu, przebudowę skrzyżowań i ograniczenie potencjalnych punktów kolizyjnych, m.in. poprzez likwidację nadmiernej liczby zjazdów. Inwestycje wpłyną również znacząco na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
Na etapie prac przygotowawczych w woj. lubuskim znajdują się dwadzieścia dwa odcinki dróg:
- DK12 - pięć odcinków o łącznej długości 37,8 km,
- DK22 - siedem odcinków o łącznej długości 88,6 km (w tym Koncepcja programowa dla mostu granicznego w Kostrzynie nad Odrą),
- DK24 - dwa odcinki o łącznej długości 26 km,
- DK27 - pięć odcinków o łącznej długości 40,8 km,
- DK92 - dwa odcinki o łącznej długości 2,8 km (w tym jeden obiekt),
- DK2 – A2 - odcinek o długości 2 km.