Budowa A18 oraz inwestycje w bezpieczeństwo
30.12.2021
Poprawa bezpieczeństwa na drogach krajowych to wspólny mianownik wszystkich zadań realizowanych w mijającym roku. W fazę realizacji weszły trzy duże inwestycje drogowe, podpisaliśmy również umowy na kilkadziesiąt mniejszych. Zakończyliśmy przebudowę kilku skrzyżowań, a kilku kolejnych rozpoczęliśmy. W 2021 r. na inwestycje na drogach krajowych woj. lubuskiego i na fragmencie przyszłej A18 w woj. dolnośląskim ponieśliśmy wydatki w wysokości ponad 350 mln zł.
W realizacji
Cały, 70-kilometrowy odcinek przyszłej autostrady A18, od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice, którego budowę zaplanowano w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, jest już na etapie realizacji. W styczniu br. podpisaliśmy umowy na budowę dla dwóch odcinków, od węzła Iłowa do granicy z województwem dolnośląskim i od granicy województw do węzła Golnice (dolnośląskie). Inwestycja generowała największe koszty, które na koniec roku sięgnęły ponad 270 mln zł.
Rozpoczęły się również prace związane z budową obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22, ujętej w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie drogi podpisaliśmy 27 maja br. Obwodnica ma zostać oddana do ruchu w 2024 roku. Obecnie prowadzone są prace projektowe. Koszty poniesione na tą inwestycję w 2021 roku wyniosły ponad 1,6 mln zł.
Następne obwodnice już wkrótce
Trwają intensywne prace przygotowawcze dla kolejnych pięciu obwodnic zaplanowanych do realizacji w ramach Programu budowy 100 obwodnic 2020-2030. Są to obwodnice:
- Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29,
- Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31,
- Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22,
- Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24,
- Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Podpisaliśmy trzynaście umów na zaprojektowanie i budowę sygnalizacji świetlnych oraz oświetlenia drogowego na przejściach dla pieszych. Działania polegające na poprawie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń Programu zaplanowanego do realizacji w latach 2021-2024. Podpisane umowy oznaczają przystąpienie do realizacji projektu i budowy infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w 32 lokalizacjach.
W realizacji są również trzy dokumentacje projektowe mające na celu poprawę bezpieczeństwa w obrębie przejść dla pieszych.
Przebudowy dróg, skrzyżowań i mostów
Wśród kilkudziesięciu zadań realizowanych w bieżącym roku dziewięć dotyczyło przebudowy skrzyżowań, w tym sześć na rondo. Dwa zadania dotyczyły przebudowy obiektów mostowych, a siedem polegało na przebudowie drogi i remoncie nawierzchni. Na dwóch skrzyżowaniach na DK22, w tym na wysokości miejscowości Wałdowice, gdzie klasyczne skrzyżowanie zastąpiono rondem, prace już się zakończyły. Podobnie w Brójcach na DK92 oraz na trzech odcinkach tej drogi o łącznej długości blisko 9 km, gdzie wykonany został remont nawierzchni. Zakończyły się również prace w Marszowie na DK12, gdzie wykonaliśmy przebudowę mostu oraz fragmentu drogi. Na finiszu są prace związane z budową ronda w Wilkanowie na DK27.
Miejsca Obsługi Podróżnych
Na etapie prac projektowych są dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w ciągu drogi ekspresowej S3 na odcinku Sulechów - Zielona Góra oraz Nowe Miasteczko - Gaworzyce. Prace budowlane, zgodnie z planem, maja ruszyć w przyszłym roku.
Na istniejących MOP-ach Popowo w ciągu S3, niedaleko Skwierzyny, uruchomione zostały stacje paliw. Na kolejnych dwóch, niedaleko Sulechowa, budowa stacji jest na ukończeniu. W trakcie przetargu na dzierżawę jest para MOP-ów na wysokości Zielonej Góry Raculi, gdzie docelowo po obu stronach drogi mają funkcjonować stacje paliw, a infrastruktura obiektów ma być dostosowana do obecnych standardów.
W przygotowaniu
Cztery ciągi dróg krajowych na terenie woj. lubuskiego, tj. DK12, DK22, DK24 i DK27, niemal na całej swojej długości zostaną przebudowane. Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze dla tych zadań. Podstawowym celem inwestycji jest doprowadzenie drogi krajowej do standardu drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 tony na oś, a także uzyskanie przekroju jednojezdniowego dwukierunkowego. Jezdnia będzie miała na całej długości pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z obustronnym półmetrowym poboczem utwardzonym. Przebudowy zakładają również uporządkowanie ruchu, przebudowę skrzyżowań, ograniczenie potencjalnych punktów kolizyjnych m. in. poprzez likwidację nadmiernej liczby zjazdów i wiele innych rozwiązań, wynikających z lokalnych uwarunkowań.
Obecnie na etapie przygotowania mamy dwadzieścia cztery odcinki dróg, na których zamierzamy zrealizować powyższe założenia. W podziale na szlaki drogowe:
DK12 - pięć odcinków o łącznej długości 37,8 km i łącznej wartości blisko 275 mln zł,
DK22 - siedem odcinków o łącznej długości 88,6 km i łącznej wartości 796 ml zł (w tym Koncepcja programowa dla mostu granicznego w Kostrzynie nad Odrą),
DK24 - dwa odcinki o łącznej długości 26 km i łącznej wartości 190 mln zł,
DK27 - sześć odcinków o łącznej długości 42,6 km i łącznej wartości 372 mln zł,
DK32 - odcinek o długości 0,5 km i wartości 8 mln zł (poprawa BRD - przebudowa skrzyżowania na rondo),
DK92 - dwa odcinki o łącznej długości 3,7 km i łącznej wartości 53 mln zł,
DK2 - A2 - odcinek o długości 2 km i wartości 43 mln zł.