W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Co i gdzie się aktualnie buduje na lubuskiej sieci dróg krajowych

12.06.2024

Na ostatniej prostej jest pierwsza z obwodnic realizowana w naszym województwie w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Dobiegają końca prace przy budowie MOP-ów Niegosławice i Stożne w ciągu drogi S3. Finiszuje Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. To ostatnie pół roku na realizację małych zadań poprawiających bezpieczeństwo na drogach krajowych, szczególnie na przejściach dla pieszych.

Obwodnica Strzelec Krajeńskich budowa

Ostatni sezon budowlany na obwodnicy

W marcu 2023 roku ruszyły prace na obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22, a obecnie ich zaawansowanie sięga blisko 65 proc. Oddanie drogi do użytku, zgodnie z umową, przypada na kwiecień 2025 r. Zadanie jest realizowane w formule Projektuj i buduj. To oznacza, że wykonawca, firma Colas Polska, zanim przystąpił do prac w terenie musiał wykonać projekt i uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).  

Obwodnica będzie jednojezdniową, dwupasową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 7 km. W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonana zostanie także infrastruktura towarzysząca m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

 

Obwodnica od strony północnej

Nowa droga ominie Strzelce Krajeńskie od strony północnej. Początek obwodnicy znajduje się na DK22 w rejonie miejscowości Brzoza, a trasa początkowo biegnie głównie przez tereny rolne. Na wysokości drugiego kilometra obwodnica przecina drogę lokalną i przebiega w pobliżu zabudowań miejscowości Piastowo. Za trzecim kilometrem przecina drogę wojewódzką nr 156, a kawałek dalej drogę lokalną do wsi Bronowice. Następnie biegnie przez dolinę cieku Młynówka, pomiędzy stawem rybnym a kompleksem obszarów podmokłych i Jeziorem Górnym. W dalszej części trasa poprowadzona została w pobliżu zabudowań produkcyjnych miejscowości Strzelce Klasztorne, a następnie zabudowań mieszkalnych Małego Osiedla, za którym łączy się ponownie z DK22. 

Cele zadania

Podstawowym celem budowy obwodnicy Strzelec Krajeńskich jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miejscowość i odciążenie istniejącej sieci dróg, a także uspokojenie ruchu w centrum miasta. Tym samym nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, komfortu jazdy oraz zwiększenie przepustowości dróg w jego granicach. Skróci się także czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza i dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego, a emisja spalin i hałasu znacznie się zmniejszy.  

DK22 jest jedyną trasą przejazdową przez Strzelce Krajeńskie w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego oraz w kierunku województwa pomorskiego i portów Trójmiasta. Ponadto przebiega przez strefę zabytkową wpisaną do rejestru zabytków, co uniemożliwia konieczną rozbudowę układu komunikacyjnego miasta. Co istotne, fragment drogi przebiegający przez miasto posiada nawierzchnię z kostki brukowej, co znacznie utrudnia jej utrzymanie w dobrym stanie technicznym przy obecnym natężeniu ruchu, a częste remonty są uciążliwe dla kierowców i mieszkańców miasta.  

Postęp prac można śledzić na bieżąco na stronie internetowej kontraktu.  

Jest umowa na realizację obwodnicy Krosna Odrzańskiego

Trasę o długości 11,3 km w ciągu DK29 zrealizuje, w systemie Projektuj i buduj, firma Polaqua. W maju br. podpisaliśmy umowę, a oddanie obwodnicy do użytku planowane jest na grudzień 2027 r.  

Obecnie wykonawca realizuje pierwszy etap polegający na opracowaniu projektu i uzyskaniu decyzji ZRID, na co ma siedemnaście miesięcy. Kolejne 22 miesiące zajmie budowa drogi, z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.  

Nowa droga i nowy most na Odrze

Obwodnica o długości 11,3 km będzie biegła po nowym śladzie omijając Krosno Odrzańskie. Jej początek zlokalizowany będzie na DK29 w rejonie Osiecznicy, a koniec na DK32 w rejonie Połupina. Nowa droga będzie omijała Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej - to wariant II (spośród trzech poddanych szczegółowej analizie) zatwierdzony decyzją środowiskową, jako najkorzystniejszy pod kątem techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. W ramach inwestycji wykonawca zbuduje most na Odrze.  

Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim.    

Następne obwodnice na etapie przygotowania

Trwają intensywne prace przygotowawcze dla pozostałych obwodnic z rządowego Programu: 

  • Wschowy w ciągu DK12 i Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31, dla których zostały już wydane decyzje środowiskowe,  
  • Dobiegniewa w ciągu DK22 oraz Przytocznej w ciągu DK24, które są na etapie procedury wydawania decyzji środowiskowej. 
  • Słubic w ciągu DK31. W maju br. ogłosiliśmy przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. 

Most na Bobrze 

Prace przy przebudowie ponad 200-metrowego mostu w ciągu DK32 na rzece Bóbr w okolicach Brzózki zostały zrealizowane już w blisko 80 procentach. Przebudowa polega de facto na rozbiórce starego mostu i budowie w jego miejscu nowego. Było to konieczne ze względu na stan techniczny obiektu oraz parametry, które znacznie odbiegały od obowiązujących aktualnie norm. Nowa konstrukcja będzie szersza i będzie miała większą nośność.  

Wykonawca w ramach zadania musiał wybudować przeprawę tymczasową, po której odbywa się dwukierunkowo ruch pojazdów do czasu oddania do użytku nowego obiektu. Następnie dokonał rozbiórki starego mostu, a obecnie prowadzi prace budowalne przy nowej konstrukcji. Po ich zakończeniu ruch zostanie przerzucony na nowy most, a wykonawcy pozostanie jeszcze rozbiórka obiektu tymczasowego.  

Ponadto zakres planowanej inwestycji obejmuje także m.in.: 

  • rozbudowę odcinka drogi krajowej na długości około 0,315 km, 
  • przebudowę zjazdów indywidualnych, 
  • przebudowę skrzyżowania z drogą gminną  
  • budowę ciągów pieszo-jezdnych lewostronnego i prawostronnego na dojazdach, 
  • budowę pobocza gruntowego (lewostronnego i prawostronnego). 

Zakończenie prac planowane jest w 2026 roku. 

Miejsca Obsługi Podróżnych 

Trwają ostatnie prace budowlane na MOP-ach Niegosławice (między węzłami Nowe Miasteczko i Gaworzyce) i Stożne (pomiędzy Zieloną Górą i Sulechowem) przy drodze S3. Pierwszy z nich docelowo ma mieć dostępne usługi komercyjne (stacja paliw, restauracja), ale po zakończeniu budowy udostępniona zostanie tylko podstawowa infrastruktura. W jej skład wejdzie parking zarówno dla samochodów osobowych, ciężarowych jak i autobusów, toalety, miejsca do wypoczynku, plac zabaw dla dzieci oraz siłownia zewnętrzna. Rozbudową o dodatkowe funkcjonalności zajmie się dzierżawca wyłoniony w przetargu. Drugi zaplanowany został jako MOP o wyposażeniu podstawowym.  

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej   

Spośród niemal 370 zadań przewidzianych do realizacji w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024, blisko sto czterdzieści zadań w woj. lubuskim zostało zakończonych, a ponad sto sześćdziesiąt jest w trakcie realizacji. Na etapie procedury przetargowej jest obecnie pięćdziesiąt sześć zadań i osiem w przygotowaniu.  Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń programu.  

Większość inwestycji ma w swoim zakresie wykonanie specjalnego oświetlenia, które skupia się głównie na samym przejściu. Część z nich została rozszerzona o dodatkowe elementy poprawiające bezpieczeństwo np. fragmenty chodników, azyle czy oświetlenie stref przejściowych na dojazdach do przejść. 

{"register":{"columns":[]}}