W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Destrukt asfaltowy to nie odpad

10.10.2023

Dzięki decyzjom wydanym przez starostów destrukt asfaltowy, powstały przy remontach dróg DK32 i DK92, dostanie drugie życie. To korzyści dla budżetu i środowiska.

Frezowanie nawierzchni drogi

Ponowne użycie, ale przy określonych warunkach

Przy remontach i przebudowach dróg w wyniku frezowania warstw nawierzchni powstaje destrukt asfaltowy. Zwyczajowo w zapisach kontraktowych umieszczamy obowiązek wykorzystania przez wykonawcę destruktu i ponownego jego wbudowania po stosownej obróbce. Nie każdy jednak destrukt spełnia wymagania, pozwalające na jego wykorzystanie jako składnika nowej nawierzchni. Wówczas staje się odpadem. Dzięki przepisom, które weszły w życie w grudniu 2021 roku destrukt może dostać drugie życie. Musi on jednak spełnić określone warunki. 

Po odpowiednim frezowaniu nawierzchni powstały destrukt jest badany przez certyfikowane laboratorium pod kątem składu. Nie może on być zanieczyszczony substancjami innymi niż te, które są wykorzystywane do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych oraz podczas ich stosowania i normalnego użytkowania. Po spełnieniu warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2468), nie będzie uznawany za odpad.  

Obieg zamknięty przyjazny środowisku

Aby pozbawić destrukt statusu odpadu konieczne jest uzyskanie decyzji właściwego marszałka lub starosty. W związku z planowanymi remontami dróg DK92 na odcinku Stok - Mostki oraz DK32 na odcinku Gubinek - Brzózka, wiosną tego roku złożyliśmy wnioski do Starosty Krośnieńskiego i Świebodzińskiego o wydanie zgody na przetwarzanie odpadów. Takie decyzje zostały wydane, co dało możliwość ponownego wykorzystania destruktu. 

Zmiana podejścia oraz stworzenie możliwości ponownego wykorzystania destruktu, który uznawany był do niedawna za odpad, pozwala na realne stosowanie zasady obiegu zamkniętego przy remontach i przebudowach dróg, co przyczynia się do ochrony środowiska, a także daje realne oszczędności. 

{"register":{"columns":[]}}