W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dwa kluczowe mosty na drogach krajowych w przebudowie

19.07.2021

W piątek 16 lipca została podpisana umowa na przebudowę mostu nad Wartą w ciągu drogi krajowej nr 31 w Kostrzynie nad Odrą. W trakcie są również prace związane z podniesieniem mostu nad Odrą w Krośnie Odrzańskim w ciągu drogi krajowej nr 29. Inwestycje realizowane są przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.

Na zdjęciu widać rzekę i biegnący nad nią most, po którym jadą samochody. W górnej części zdjęcia, za mostem, rzeka rozwidla się w dwóch kierunkach. Całość otoczona zielenią.

Realizacja obu inwestycji umożliwi sprawne prowadzenie akcji lodołamania oraz spływ kry wzdłuż rzeki. Celem zadań jest podniesienie klasy żeglowności do piątej, co znaczy, że zwiększony zostanie prześwit między przęsłem żeglownym a najwyższym możliwym stanem wody do poziomu 5,25 m. Jest to istotny element ochrony przeciwpowodziowej. Prace związane z przebudową obiektów mają zakończyć się w 2023 roku. Koszt przebudowy mostu w Kostrzynie nad Odrą to ponad 100 mln zł. Natomiast prace związane z podniesieniem mostu w Krośnie Odrzańskim będą kosztowały ponad 72 mln zł.

Most w Kostrzynie nad Odrą

Obecny stan mostu utrudnia spływ kry w kluczowych momentach lodołamania, a niekiedy zupełnie je wstrzymuje. Przebudowa oznacza de facto rozbiórkę istniejącego i budowę nowego mostu. Nowy obiekt będzie trójprzęsłowy, filary zlokalizowane zostaną na brzegach poza korytem rzeki, a podpory istniejącego mostu zostaną rozebrane do poziomu dwóch metrów poniżej dna, co pozwoli na spływ lodu całą szerokością koryta. Na czas budowy nowej przeprawy wykonany zostanie objazd na moście tymczasowym po stronie południowej obecnego obiektu.

W ramach inwestycji przebudowana zostanie droga krajowa nr 31 na obiekcie oraz na dojazdach, powstanie ciąg pieszo-rowerowy, a modernizację przejdzie m.in. sieć wodno-kanalizacyjna, gazociągowa oraz elektroenergetyczna. Długość planowanego do przebudowy pasa drogowego, włączając odcinek zlokalizowany na moście, wynosi około 585 metrów.

Co ciekawe, nowy obiekt będzie mostem typu exstradosed, który łączy ideę konstrukcji podwieszanej i belkowej sprężonej. Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te znacznie przewyższają mosty belkowe (obecny most), zachowując przy tym ich parametry konstrukcyjne. Będzie to pierwsza taka konstrukcja na sieci dróg krajowych województwa lubuskiego.

Most w Krośnie Odrzańskim

Liczący sobie blisko 120 lat obiekt zostanie zrewitalizowany oraz podniesiony o ok. 2 metry. Taki zabieg pozwoli na zapewnienie pożądanej klasy żeglowności, a także przedłuży żywotność samego obiektu, zachowując jego unikalny, zabytkowy charakter. W ramach zadania przebudowane zostaną również drogi dojazdowe i ciągi piesze. Na czas realizacji zadania wybudowany zostanie most tymczasowy, który pozwoli na zachowanie ciągłości ruchu przez cały czas trwania prac budowlanych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest partnerem obu przedsięwzięć, które są finansowane ze środków międzynarodowych instytucji finansowych, w tym Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) oraz Banku Rozwoju Rady Europy, jak również przy wsparciu środków z Funduszu Spójności oraz budżetu państwa.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}