W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inwestycje w budowie

22.07.2022

Trwają ostatnie prace przy budowie A18 pomiędzy Żarami i Iłową. 22-kilometrowy odcinek planujemy oddać do ruchu we wrześniu br. Pozostałe odcinki tej drogi zostaną ukończone w przyszłym roku. W 2024 r. planujemy oddać do ruchu obwodnicę Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22.

Układanie górnych warstw nawierzchni betonowej. Widoczna pracująca maszyna rozkładająca masę na rozłożoną agrowłókninę, stanowiącą jedną z warstw.

A18 - największa inwestycja drogowa w woj. lubuskim

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 realizowany jest drugi etap budowy autostrady A18 - przebudowa jezdni południowej na odcinku Olszyna - Golnice (dolnośląskie). Cały fragment ma długość ponad 70 km. Pierwsze 22 km są na ukończeniu.

Granica państwa w Olszynie - Żary

Odcinek zaczyna się na granicy państwa a kończy ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. To jedyny z odcinków, który jest realizowany w formule Projektuj i buduj. 24 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa na projekt i przebudowę. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r. Długość odcinka to 11,6 km. Wartość umowy na roboty opiewa na kwotę 185,9 mln zł. Zaawansowanie prac wynosi obecnie 55 proc. W ramach zadania przebudowane zostaną także węzły drogowe: Olszyna - przy granicy z Niemcami oraz Żary Zachód - na przecięciu z drogą krajową nr 12.

Żary - Iłowa

Dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia zaczyna się drugi odcinek, który kończy się około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. 14 listopada 2019 r. podpisaliśmy umowę na realizację zadania. Długość odcinka wynosi 21,9 km. Wartość umowy na roboty to 254,1 mln zł. Jest on realizowany w systemie tradycyjnym - Buduj. To najbardziej zaawansowany fragment przebudowywanej drogi. Postęp prac budowlanych to blisko 99 proc. Zostanie oddany do użytku jako pierwszy, już we wrześniu tego roku. W zakres prac wchodzi również przebudowa węzła drogowego Żary Południe na przecięciu z drogą krajową nr 27.

Iłowa - granica województw

Trzeci kontrakt ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. 21 stycznia 2021 r. podpisaliśmy umowę na realizację odcinka w systemie tradycyjnym - Buduj. Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r. Wartość umowy na roboty wynosi 175,1 mln zł. Zaawansowanie procentowe prac wynosi ok. 55 proc. W ramach zadania przebudowany zostanie także węzeł Iłowa na przecięciu z drogą wojewódzką nr 296.

Granica województw - Golnice

Ostatni kontrakt w całości zlokalizowany jest na obszarze województwa dolnośląskiego. Swój początek ma bowiem na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a koniec na węźle Golnice. Umowa na realizację tego odcinka została podpisana 27 stycznia 2021 r. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r. Długość odcinka to 21,5 km. Wartość umowy na roboty wynosi 258,7 mln zł. Tutaj prace budowlane są najmniej zaawansowane. Wykonano 53 proc. robót.

Cel przedsięwzięcia

Głównym zadaniem wykonawców jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegają głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana i zastąpiona nową betonową, z jezdnią poszerzoną do 11 m. Powstanie m.in. kilkanaście nowych górnych przejść dla dużych zwierząt, nowe wiadukty i mosty, a część istniejących zostanie przebudowana.

Obwodnica Strzelec Krajeńskich jako pierwsza z Programu budowy 100 obwodnic

Dobiega końca etap projektowania obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22, przewidzianej do realizacji w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. 22 lipca wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zadanie jest realizowane w formule Projektuj i buduj. 

Umowa z wykonawcą opiewa na kwotę 78 mln zł. Zakończenie robót planowane jest w 2024 r. 

Zadania wykonawcy

Wykonawca musi wykonać projekt, uzyskać decyzję ZRID i zbudować ponad siedmiokilometrową obwodnicę Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22.

Będzie to jednojezdniowa, dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonana zostanie także infrastruktura towarzysząca m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Obwodnica od strony północnej

Do realizacji przyjęty został wariant omijający Strzelce Krajeńskie od strony północnej. Początek obwodnicy znajduje się na DK22 w rejonie miejscowości Brzoza, a trasa początkowo biegnie głównie przez tereny rolne. Na wysokości drugiego kilometra planowana obwodnica przecina drogę lokalną i przebiega w pobliżu zabudowań miejscowości Piastowo. Za trzecim kilometrem przecina drogę wojewódzką nr 156, a kawałek dalej drogę lokalną do wsi Bronowice. Następnie biegnie przez dolinę cieku Młynówka, pomiędzy stawem rybnym a kompleksem obszarów podmokłych i Jeziorem Górnym. W dalszej części trasa poprowadzona została w pobliżu zabudowań produkcyjnych miejscowości Strzelce Klasztorne, a następnie zabudowań mieszkalnych Małego Osiedla, za którym łączy się ponownie z DK22.

Cele zadania

Podstawowym celem budowy obwodnicy Strzelec Krajeńskich jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miejscowość i odciążenie istniejącej sieci dróg, a także uspokojenie ruchu w centrum miasta. Tym samym nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, komfortu jazdy oraz zwiększenie przepustowości dróg w jego granicach. Skróci się także czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza i dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego, a emisja spalin i hałasu znacznie się zmniejszy. 

DK22 jest jedyną trasą przejazdową przez Strzelce Krajeńskie w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego oraz w kierunku województwa pomorskiego i portów Trójmiasta. Ponadto przebiega przez strefę zabytkową wpisaną do rejestru zabytków, co uniemożliwia konieczną rozbudowę układu komunikacyjnego miasta. Co istotne, fragment drogi przebiegający przez miasto posiada nawierzchnię z kostki brukowej, co znacznie utrudnia jej utrzymanie w dobrym stanie technicznym przy obecnym natężeniu ruchu, a częste remonty są uciążliwe dla kierowców i mieszkańców miasta. 

Następne obwodnice na etapie przygotowania

Trwają intensywne prace przygotowawcze dla kolejnych pięciu obwodnic zaplanowanych do realizacji w ramach Programu budowy 100 obwodnic:

  • Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29,
  • Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31,
  • Dobiegniewa w ciągu DK22,
  • Przytocznej w ciągu DK24,
  • Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12.
{"register":{"columns":[]}}