Postępują prace przy realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. lubuskim
15.09.2023
W budowie jest obwodnica Strzelec Krajeńskich, a w trakcie przetargu na realizację mamy obwodnicę Krosna Odrzańskiego. Dla pozostałych czterech inwestycji oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej.
Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miejscowość i odciążenie istniejącej sieci dróg, a także uspokojenie ruchu w centrum miasta, przez które obecnie przebiega droga krajowa.
W budowie
27 maja 2021 r. podpisaliśmy umowę na projekt i budowę obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22. Umowa opiewa na kwotę 78 mln zł. W listopadzie 2022 roku wykonawca uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Tym samym dobiegł końca etap projektowania drogi i wykonawca mógł przystąpić do robót budowlanych. Planowane oddanie trasy do ruchu to wiosna 2025 r.
Postęp prac można śledzić na bieżąco na stronie internetowej kontraktu.
Obwodnica prowadzona jest nowym śladem. Będzie to jednojezdniowa, dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 7 km. W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonana zostanie także infrastruktura towarzysząca, m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Poprzez budowę obwodnicy poprawimy bezpieczeństwo mieszkańców miasta, komfort jazdy oraz zwiększymy przepustowości dróg w jego granicach. Skróci się także czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza i dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego, a emisja spalin i hałasu znacznie się zmniejszy.
DK22 jest jedyną trasą przejazdową przez Strzelce Krajeńskie w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego oraz w kierunku województwa pomorskiego i portów Trójmiasta. Ponadto przebiega przez strefę zabytkową wpisaną do rejestru zabytków, co uniemożliwia konieczną rozbudowę układu komunikacyjnego miasta. Co istotne, fragment drogi przebiegający przez miasto posiada nawierzchnię z kostki brukowej, co znacznie utrudnia jej utrzymanie w dobrym stanie technicznym przy obecnym natężeniu ruchu, a częste remonty są uciążliwe dla kierowców i mieszkańców miasta.
W przetargu
W czerwcu br. ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. 4 września otworzyliśmy złożone oferty. Obecnie trwa ich analiza. Umowę z wykonawcą, którego oferta okaże się najkorzystniejsza, planujemy podpisać na początku przyszłego roku.
Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim.
W oczekiwaniu na decyzję środowiskową
Dla czterech pozostałych zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic przewidzianych do realizacji w województwie lubuskim trwa postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Jej uzyskanie pozwoli ostatecznie zatwierdzić przebieg obwodnic i kontynuować prace projektowe związane z ich przygotowaniem i realizacją.
Obwodnica Kostrzyna nad Odrą
Wniosek o wydanie DŚU dla obwodnicy Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31 został złożony do Burmistrza Miasta Kostrzyn nad Odrą w listopadzie 2020 r. W przypadku tego zadania w postępowaniu musiało zostać uwzględnione również oddziaływanie transgraniczne. To wpływa na wydłużenie całego procesu administracyjnego, który jest już bliski zakończenia. Decyzję spodziewamy się otrzymać jeszcze w tym roku.
Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, ułatwi dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego z Republiką Federalną Niemiec. Równolegle trwa procedura zmierzająca do budowy nowego mostu granicznego na Odrze (DK22) w ramach zadania komplementarnego.
Obwodnica Dobiegniewa
W maju br. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU dla obwodnicy Dobiegniewa w ciągu DK22. Jej uzyskanie zakładamy na koniec I kwartału przyszłego roku.
Poza uspokojeniem ruchu w samym mieście obwodnica wpłynie na poprawę ruchu drogowego na całym odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim oraz pomiędzy Niemcami a korytarzem drogi krajowej nr 11 i dalej autostrady A1 oraz Trójmiasta.
Obwodnica Przytocznej
To ostatnia z sześciu obwodnic, dla której uruchomiona została procedura środowiskowa. W drugiej połowie maja br. wniosek o DŚU dla planowanej inwestycji w ciągu DK24 został złożony do Wójta Gminy Przytoczna. Zakończenie procedury i wydanie decyzji przewidujemy na II kwartał 2024 roku.
DK24 jest ważnym korytarzem transportowym na osi wschód-zachód, równolegle do autostrady A2. Obwodnica poprawi również dostęp do drogi ekspresowej S3.
Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki
Postępowanie w sprawie wydania DŚU dla obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12 trwa od grudnia ubiegłego roku. Decyzji spodziewamy się jeszcze we wrześniu br. To pozwoli na dokończenie prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla zadania i zatwierdzi wariant przebiegu drogi, który zostanie zrealizowany w terenie. Przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy planujemy ogłosić w drugiej połowie 2024 roku.
Budowa obwodnicy wpisuje się w szereg zadań, jakie są planowane na DK12, jak np. budowa obwodnicy Głogowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości we Wschowie oraz na całym fragmencie drogi krajowej nr 12 pomiędzy Lesznem a Głogowem.