Program budowy 100 obwodnic - stan zaawansowanie prac w woj. lubuskim po roku od uchwalenia Programu
15.04.2022
Spośród sześciu obwodnic, jakie mają powstać w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na sieci dróg krajowych województwa lubuskiego, jedna jest już na etapie realizacji. Pozostałe są na etapie przygotowania.
Obwodnica Strzelec Krajeńskich jako pierwsza z Programu budowy 100 obwodnic
27 maja 2021r. podpisaliśmy umowę na projekt i budowę obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22. Umowa opiewa na kwotę 78 mln zł. Zakończenie robót planowane jest w 2024 r.
Obecnie przygotowujemy dokumenty do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jest szansa, że decyzję otrzymamy jeszcze w tym roku. Jest ona niezbędna do rozpoczęcia prac budowalnych i uruchomienia procesu wypłaty odszkodowań za grunty przejęte pod budowę drogi.
Wykonawca musi opracować projekt, uzyskać decyzję ZRID i zbudować ponad siedmiokilometrową obwodnicę Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22. Będzie to jednojezdniowa, dwupasowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonana zostanie także infrastruktura towarzysząca, m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadanie jest realizowane w formule Projektuj i buduj.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Strzelec Krajeńskich jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miejscowość i odciążenie istniejącej sieci dróg, a także uspokojenie ruchu w centrum miasta.
Po wybudowaniu obwodnicy i wyprowadzeniu ruchu przelotowego poza centrum Strzelec Krajeńskich nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, komfortu jazdy oraz zwiększenie przepustowości dróg w jego granicach. Skróci się także czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza i dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego, a emisja spalin i hałasu znacznie się zmniejszy.
Droga krajowa nr 22 jest jedyną trasą przejazdową przez Strzelce Krajeńskie w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego oraz w kierunku województwa pomorskiego i portów Trójmiasta. Ponadto przebiega przez strefę zabytkową wpisaną do rejestru zabytków, co uniemożliwia konieczną rozbudowę układu komunikacyjnego miasta. Co istotne, fragment drogi przebiegający przez miasto posiada nawierzchnię z kostki brukowej, co znacznie utrudnia jej utrzymanie w dobrym stanie technicznym przy obecnym natężeniu ruchu, a częste remonty są uciążliwe dla kierowców i mieszkańców miasta.
Obwodnice w przygotowaniu
Pięć obwodnic - Krosna Odrzańskiego, Kostrzyna nad Odrą, Przytocznej, Dobiegniewa oraz Wschowy i Dębowej Łęki - jest obecnie w fazie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dla trzech z nich, tj. Przytocznej, Dobiegniewa oraz Wschowy i Dębowej Łęki, we wrześniu i październiku br. przeprowadziliśmy spotkania informacyjne z mieszkańcami. Zaprezentowaliśmy proponowane warianty przebiegu obwodnic. Udostępniliśmy również materiały do zapoznania się na stronie internetowej. Są już pierwsze efekty zgłoszonych w wyniku akcji informacyjnych wniosków.
Obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29
W październiku 2017 r. podpisaliśmy umowę z firmą Transprojekt Gdański na opracowanie STEŚ-R dla tej inwestycji. Obecnie trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej. Zakończyły się już konsultacje społeczne, przeprowadzone na tym etapie. Nie zgłoszono żadnych uwag do zaprezentowanych materiałów. Trwa szczegółowa analiza rozwiązań przedłożonych w ramach STEŚ-R.
Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim.
Obwodnica Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31
W październiku 2018 r. zawarliśmy umowę z firmą Multiconsult Polska na opracowanie STEŚ-R. Wniosek o wydanie DŚU dla obwodnicy Kostrzyna nad Odrą został złożony do Burmistrza Miasta Kostrzyn nad Odrą w listopadzie 2020 r. Obecnie opracowujemy raport oddziaływania inwestycji na środowisko, w którym uwzględnione musi zostać również oddziaływanie transgraniczne. Uzyskanie decyzji pozwoli ostatecznie zatwierdzić przebieg obwodnicy i kontynuować prace projektowe związane z jej przygotowaniem i realizacją.
Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego z Republiką Federalną Niemiec. Równolegle trwa procedura zmierzająca do budowy nowego mostu granicznego na Odrze (DK22) w ramach zadania komplementarnego.
Obwodnica Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22
Umowę na opracowanie STEŚ-R z firmą MOSTY Katowice podpisaliśmy we wrześniu 2020 r. W październiku ubiegłego roku odbyło się spotkanie informacyjne z lokalną społecznością, na którym zaprezentowaliśmy proponowane warianty przebiegu obwodnicy. Udział w spotkaniu wzięło ponad 100 osób, a ponad 3,5 tys. osób obejrzało film prezentujący warianty trasy zamieszczony w Internecie. Po przeprowadzonej akcji informacyjnej wpłynęły wnioski o przeanalizowanie dodatkowych wariantów przebiegu obwodnicy. Skutkiem tego było wprowadzenie do analizy dodatkowego wariantu przebiegu trasy, stanowiącego modyfikację tych zaproponowanych wcześniej.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Dobiegniewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Dobiegniewie.
Obwodnica poprawi ruch drogowy na odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim oraz pomiędzy Niemcami a korytarzem drogi krajowej nr 11 i dalej autostrady A1 oraz Trójmiasta.
Obwodnica Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24
Od września 2020 r. firma MOSTY Katowice pracuje nad STEŚ-R dla tej inwestycji. W spotkaniu informacyjnym na temat wariantów przebiegu drogi, które odbyło się w październiku ubiegłego roku, wzięło udział ok. 50 osób. Znacznie więcej, bo blisko 3 tys. odsłon miały filmy prezentujące proponowane warianty, zamieszczone w Internecie. Spośród blisko 400 osób, które w ramach akcji informacyjnej wyraziło zdanie na temat budowy obwodnicy, 98 procent opowiedziało się za jej budową.
Droga krajowa nr 24 jest ważnym korytarzem transportowym na osi wschód-zachód, równolegle do autostrady A2.
Dzięki obwodnicy wyprowadzony zostanie ruch dalekobieżny i tranzytowy z miejscowości. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Co istotne, dzięki budowie obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej Przytocznej. Obwodnica poprawi również dostęp do drogi ekspresowej S3.
Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12
Prace nad STEŚ-R trwają od października 2020 r. Prowadzi je firma Multiconsult Polska. Po spotkaniu informacyjnym z lokalną społecznością we wrześniu ubiegłego roku, otrzymaliśmy ponad 50 opinii na temat zaproponowanych wariantów drogi. Nie było ani jednego głosu przeciw budowie obwodnicy.
Obwodnica stanowić będzie fragment ciągu DK12 stanowiącego połączenie nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego.
Planowana obwodnica wiąże się z budową nowego odcinka drogi krajowej nr 12 relacji Głogów - Leszno, stanowiącej obwodnicę miasta Wschowa i m. Dębowa Łęka.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 12. Wpisuje się ona w szereg zadań, jakie są planowane na drodze krajowej nr 12, jak np. planowana budowa obwodnicy Głogowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości we Wschowie oraz na całym fragmencie drogi krajowej nr 12 pomiędzy Lesznem a Głogowem. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju regionu.
O realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w ujęciu całościowym.