Przebudowa mostu w Kostrzynie nad Odrą - będą utrudnienia
03.02.2022
W poniedziałek (07.02) o godzinie 11.00 planowane jest wprowadzenie ruchu wahadłowego na moście na Warcie w ciągu DK31 w Kostrzynie nad Odrą. Taka organizacja ruchu została wymuszona ze względu na konieczność podłączenia dróg dojazdowych do mostu tymczasowego, po którym odbywał się będzie ruch podczas przebudowy mostu na Warcie. Przewidywany czas obowiązywania utrudnienia - do 30.04 br.
Ruch wahadłowy będzie obowiązywał na czas realizacji robót. W okresach, kiedy roboty nie będą wykonywane, przywracany będzie ruch dwukierunkowy. W godzinach od 6.00 do 22.00 ruch ma być sterowany ręcznie, w celu minimalizacji czasu oczekiwania na przejazd. Po podłączeniu drogi po obu stronach mostu do przeprawy tymczasowej, ruch po obiekcie będzie się odbywał w obu kierunkach.
Inwestycja realizowana jest przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Wykonawcą zadania jest firma Warbud S.A.
Realizacja inwestycji umożliwi sprawne prowadzenie akcji lodołamania oraz spływ kry wzdłuż rzeki. Celem zadań jest podniesienie klasy żeglowności do piątej, co znaczy, że zwiększony zostanie prześwit między przęsłem żeglownym a najwyższym możliwym stanem wody do poziomu 5,25 m. Jest to istotny element ochrony przeciwpowodziowej. Prace związane z przebudową obiektów mają zakończyć się w 2023 roku. Koszt przebudowy mostu w Kostrzynie nad Odrą to ponad 100 mln zł.
Most na Warcie w Kostrzynie nad Odrą
Obecny stan mostu utrudnia spływ kry w kluczowych momentach lodołamania, a niekiedy zupełnie je wstrzymuje. Przebudowa oznacza, de facto, rozbiórkę istniejącego i budowę nowego mostu. Nowy obiekt będzie trójprzęsłowy. Filary zlokalizowane zostaną na brzegach poza korytem rzeki, a podpory istniejącego mostu zostaną rozebrane do poziomu dwóch metrów poniżej dna, co pozwoli na spływ lodu całą szerokością koryta.
W ramach inwestycji przebudowana zostanie droga krajowa nr 31 na obiekcie oraz na dojazdach, powstanie ciąg pieszo-rowerowy, a modernizację przejdzie m.in. sieć wodno-kanalizacyjna, gazociągowa oraz elektroenergetyczna. Długość planowanego do przebudowy pasa drogowego, włączając odcinek zlokalizowany na moście, wynosi około 585 metrów.
Co ciekawe, nowy obiekt będzie mostem typu exstradosed, który łączy ideę konstrukcji podwieszanej i belkowej sprężonej. Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te znacznie przewyższają mosty belkowe (obecny most), zachowując przy tym ich parametry konstrukcyjne. Będzie to pierwsza taka konstrukcja na sieci dróg krajowych województwa lubuskiego.