Przygotowujemy kolejne bezpieczne i nowoczesne drogi
21.04.2022
Sieć dróg krajowych jest ważna zarówno dla ruchu lokalnego, jak i ogólnopolskiego i międzynarodowego. Drogi krajowe łączą ze sobą największe miasta, przejścia graniczne oraz umożliwiają przejazdy tranzytowe. W woj. lubuskim przygotowujemy obecnie do realizacji kolejne zadania, które mają na celu poprawę parametrów technicznych, utrzymanie właściwego stanu dróg oraz zapewnienie bezpieczeństwa ich użytkownikom.
Program budowy 100 obwodnic
Poprawa bezpieczeństwa na drogach, odsunięcie ruchu ciężkiego i tranzytowego od obszarów zabudowanych i wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, to główne założenia rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100). Efektem realizacji Programu będzie też mniejszy hałas, poprawa przepustowości sieci drogowej, przyśpieszenie rozwoju przyległych do inwestycji terenów oraz zapewnienie większego komfortu jazdy.
Spośród sześciu obwodnic, jakie mają powstać w ramach PB100 na sieci dróg krajowych województwa lubuskiego, jedna jest już w realizacji. Pozostałe są obecnie na etapie przygotowania.
PB100 zakłada powstanie w woj. lubuskim obwodnic:
- Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22,
- Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31,
- Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29,
- Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24,
- Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22,
- Wschowy w ciągu drogi krajowej nr 12.
Więcej na temat realizacji Programu budowy 100 obwodnic w woj. lubuskim przeczytać można w naszym komunikacie z 15 kwietnia.
Lepsze parametry dróg oraz poprawa bezpieczeństwa
Cztery ciągi dróg krajowych na terenie woj. lubuskiego, tj. DK12, DK22, DK24 i DK27, niemal na całej swojej długości zostaną przebudowane. Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze dla tych zadań. Podstawowym celem inwestycji jest doprowadzenie dróg do standardu klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 tony na oś, a także uzyskanie przekroju jednojezdniowego dwukierunkowego.
Jezdnia będzie miała na całej długości pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z obustronnym, półmetrowym poboczem utwardzonym. Przebudowy zakładają również uporządkowanie ruchu, przebudowę skrzyżowań i ograniczenie potencjalnych punktów kolizyjnych, m.in. poprzez likwidację nadmiernej liczby zjazdów. Inwestycje wpłyną również znacząco na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
Na etapie prac przygotowawczych w woj. lubuskim znajdują się 24 odcinki dróg. Dwa zadania są na etapie procedury przetargowej na opracowanie dokumentacji technicznej, na pięciu trwa przygotowanie do ogłoszenia przetargu, a siedemnaście zadań jest już na etapie prac nad dokumentacją.
Prace przygotowawcze dotyczą następujących odcinków dróg:
- DK12 - pięć odcinków o łącznej długości 37,8 km i łącznej wartości blisko 275 mln zł,
- DK22 - siedem odcinków o łącznej długości 88,6 km i łącznej wartości 796 mln zł (w tym Koncepcja programowa dla mostu granicznego w Kostrzynie nad Odrą),
- DK24 - dwa odcinki o łącznej długości 26 km i łącznej wartości 190 mln zł,
- DK27 - sześć odcinków o łącznej długości 42,6 km i łącznej wartości 372 mln zł,
- DK32 - odcinek o długości 0,5 km i wartości 8 mln zł (poprawa BRD - przebudowa skrzyżowania na rondo),
- DK92 - dwa odcinki o łącznej długości 3,7 km i łącznej wartości 53 mln zł,
- DK2 - A2 - odcinek o długości 2 km i wartości 43 mln zł.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Działania polegające na poprawie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń Programu. Na chwilę obecną podpisaliśmy szesnaście umów na zaprojektowanie i budowę sygnalizacji świetlnych oraz oświetlenia drogowego na przejściach dla pieszych. Podpisane umowy oznaczają przystąpienie do realizacji projektu i budowy infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w trzydziestu dwóch lokalizacjach. Kolejnych dwadzieścia osiem programów inwestycyjnych dla stu sześciu zadań jest obecnie na etapie uzgadniania.