W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przygotowujemy kolejne inwestycje na lubuskiej sieci dróg krajowych

10.10.2022

Obwodnice miast, rozbudowy dróg, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego - dla takich zadań na drogach krajowych w województwie lubuskim opracowujemy obecnie dokumentacje. To m.in. inwestycje zaplanowane do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic i Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Większość z nich zaplanowana jest do zrealizowania przed końcem 2030 roku.

Zdjęcie lotnicze. Skrzyżowanie typu rondo, czterowlotowe z odcinkami dróg dojazdowych do ronda. W okolicy ronda lasy, łąki oraz obiekty usługowe.

Program budowy 100 obwodnic

Spośród sześciu obwodnic, jakie mają powstać w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na sieci dróg krajowych województwa lubuskiego, jedna jest już na etapie realizacji. Pozostałe pięć jest na etapie przygotowania. Wszystkie zostaną zrealizowane w formule Projektuj i buduj.

Obwodnica Strzelec Krajeńskich najbardziej zaawansowana

27 maja br. podpisaliśmy umowę na projekt i budowę obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22. Umowa opiewa na kwotę 78 mln zł. Zakończenie robót planowane jest w 2024 r. 

W lipcu br. złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jest szansa, że decyzję otrzymamy jeszcze w tym roku. Jest ona niezbędna do rozpoczęcia prac budowalnych i uruchomienia procesu wypłaty odszkodowań za grunty przejęte pod budowę drogi. Prace budowalne planujemy rozpocząć wiosną przyszłego roku.

Postęp prac można śledzić na bieżąco na stronie internetowej kontraktu.

W przygotowaniu

Cztery obwodnice - Kostrzyna nad Odrą, Przytocznej, Dobiegniewa oraz Wschowy i Dębowej Łęki - są obecnie w fazie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego uzyskaliśmy DŚU i przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi.

Obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu drogi krajowej nr 29

W październiku 2017 r. podpisaliśmy umowę z firmą Transprojekt Gdański na opracowanie STEŚ-R dla tej inwestycji. W maju br. uzyskaliśmy DŚU. Obecnie jesteśmy na etapie uzgodnień dokumentacji, która ostatecznie trafi do przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy. Przetarg planujemy ogłosić w pierwszej połowie przyszłego roku.

Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim.

Obwodnica Kostrzyna nad Odrą w ciągu drogi krajowej nr 31

W październiku 2018 r. zawarliśmy umowę z firmą Multiconsult Polska na opracowanie STEŚ-R. Wniosek o wydanie DŚU został złożony do Burmistrza Miasta Kostrzyn nad Odrą w listopadzie 2020 r. Obecnie jesteśmy na etapie zatwierdzania Raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, w którym uwzględnione musi zostać również oddziaływanie transgraniczne. Uzyskanie decyzji pozwoli ostatecznie zatwierdzić przebieg obwodnicy i kontynuować prace projektowe związane z jej przygotowaniem i realizacją.

Obwodnica pozwoli na rozładowanie ruchu w kierunku północnym i zachodnim, dostęp i obsługę strefy ekonomicznej oraz dostęp do przejścia granicznego z Republiką Federalną Niemiec. Równolegle trwa procedura zmierzająca do budowy nowego mostu granicznego na Odrze (DK22) w ramach zadania komplementarnego.

Obwodnica Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22

Umowę na opracowanie STEŚ-R z firmą MOSTY Katowice podpisaliśmy we wrześniu 2020 r. Jesteśmy na etapie uzgadniania materiałów do wniosku o wydanie DŚU dla planowanej obwodnicy.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Dobiegniewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Dobiegniewie.

Obwodnica poprawi ruch drogowy na odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim oraz pomiędzy Niemcami a korytarzem drogi krajowej nr 11 i dalej autostrady A1 oraz Trójmiasta.

Obwodnica Przytocznej w ciągu drogi krajowej nr 24

Od września 2020 r. firma MOSTY Katowice pracuje nad STEŚ-R dla tej inwestycji. Obecnie jesteśmy na etapie uzgadniania materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla planowanej obwodnicy.

Droga krajowa nr 24 jest ważnym korytarzem transportowym na osi wschód-zachód, równolegle do autostrady A2.

Dzięki obwodnicy wyprowadzony zostanie ruch dalekobieżny i tranzytowy z miejscowości. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Co istotne, dzięki budowie obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej Przytocznej. Obwodnica poprawi również dostęp do drogi ekspresowej S3.

Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu drogi krajowej nr 12

Prace nad STEŚ-R trwają od października 2020 r. w ramach umowy zawartej z firmą Multiconsult Polska. Aktualnie jesteśmy na etapie uzgadniania materiałów do wniosku o wydanie DŚU.

Obwodnica stanowić będzie fragment ciągu DK12 stanowiącego połączenie nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego.

Planowana obwodnica wiąże się z budową nowego odcinka drogi krajowej nr 12 relacji Głogów - Leszno, stanowiącej obwodnicę miasta Wschowa i m. Dębowa Łęka.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 12. Wpisuje się ona w szereg zadań, jakie są planowane na drodze krajowej nr 12, jak np. planowana budowa obwodnicy Głogowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości we Wschowie oraz na całym fragmencie drogi krajowej nr 12 pomiędzy Lesznem a Głogowem. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju regionu.

Rozbudowy dróg oraz poprawa bezpieczeństwa

Cztery ciągi dróg krajowych na terenie woj. lubuskiego, tj. DK12, DK22, DK24 i DK27, niemal na całej swojej długości zostaną przebudowane. Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze dla tych zadań. Podstawowym celem inwestycji jest doprowadzenie dróg do standardu klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 tony na oś, a także uzyskanie przekroju jednojezdniowego dwukierunkowego.

Jezdnie będą miały na całej długości pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z obustronnym, półmetrowym poboczem utwardzonym. Przebudowy zakładają również uporządkowanie ruchu, przebudowę skrzyżowań i ograniczenie potencjalnych punktów kolizyjnych, m.in. poprzez likwidację nadmiernej liczby zjazdów. Inwestycje wpłyną również znacząco na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

Na etapie prac przygotowawczych w woj. lubuskim znajdują się dwadzieścia dwa odcinki dróg. Na pięciu zadaniach trwa przygotowanie do ogłoszenia przetargu, a siedemnaście zadań jest już na etapie prac nad dokumentacją.

Prace przygotowawcze dotyczą następujących dróg:

  • DK12 - pięć odcinków o łącznej długości 37,8 km,
  • DK22 - siedem odcinków o łącznej długości 88,6 km (w tym Koncepcja programowa dla mostu granicznego w Kostrzynie nad Odrą),
  • DK24 - dwa odcinki o łącznej długości 26 km,
  • DK27 - pięć odcinków o łącznej długości 40,8 km,
  • DK92 - dwa odcinki o łącznej długości 2,8 km (w tym jeden obiekt),
  • DK2 - A2 - odcinek o długości 2 km.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Działania polegające na poprawie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych założeń Programu.

Z trzystu siedemdziesięciu zaplanowanych w województwie lubuskim zadań wykonaliśmy dziewięć, cztery są w trakcie realizacji, trzy na etapie przygotowania dokumentacji, a dla dwudziestu ośmiu trwa postępowanie przetargowe. Pozostałe w przygotowaniu.

W ramach tych zadań projektujemy i wykonujemy m.in. oświetlenie drogowe na przejściach dla pieszych, budujemy sygnalizacje świetlne, oświetlenie dedykowane przejść dla pieszych wraz z tzw. odcinkami przejściowymi oświetlenia drogowego, budujemy azyle oraz brakujące fragmenty chodników w obrębie przejść.

{"register":{"columns":[]}}