W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rok 2024 pod znakiem obwodnic

30.12.2024

Realizacja Programu budowy 100 obwodnic w województwie lubuskim nabrała tempa. Jedna z zaplanowanych obwodnic jest niemal gotowa, druga w realizacji, trzy w przetargu na zaprojektowanie i budowę, a jedna w przygotowaniu. Ale to nie wszystko, nad czym pracowaliśmy w mijającym roku.

Obwodnica Strzelec Krajeńskich wijąca się między polami z dojrzałym zbożem. W oddali widać zbiornik wodny - staw oraz fragmenty lasu.

Obwodnica Strzelec Krajeńskich

Za kilka tygodni do ruchu oddana zostanie obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22. Zgodnie z umową, zakończenie inwestycji przypada na kwiecień 2025 r. Roboty budowlane zostały już w zasadzie wykonane, a obecnie prowadzone są jeszcze prace wykończeniowe i odbiory techniczne. Po oddaniu jej do użytkowania wyprowadzimy ruch tranzytowy poza miejscowość, odciążymy istniejącą sieć dróg, a także uspokoimy ruch w centrum miasta. Tym samym nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, komfortu jazdy oraz zwiększenie przepustowości dróg w jego granicach. Skróci się także czas podróży z Gorzowa Wielkopolskiego do Wałcza i dalej w kierunku Pomorza Gdańskiego, a emisja spalin i hałasu znacznie się zmniejszy. 

Zadanie jest realizowane w formule Projektuj i buduj. To oznacza, że wykonawca, firma Colas Polska, zanim przystąpił do prac w terenie, musiał wykonać projekt i uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 

Obwodnica ominie Strzelce Krajeńskie od strony północnej. Jest jednojezdniową, dwupasową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 7 km. W zakres inwestycji wchodzi budowa obiektów mostowych, skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska, w tym przejść dla zwierząt. Wykonana została także infrastruktura towarzysząca, m.in. oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Obwodnica Krosna Odrzańskiego

W marcu br. podpisaliśmy z firmą Polaqua umowę na realizację obwodnicy w ciągu DK29. Nowa droga zostanie wykonana w systemie Projektuj i buduj. Oddanie obwodnicy do ruchu planujemy na IV kwartał 2027 r.  

Obecnie wykonawca realizuje pierwszą część umowy polegającą na opracowaniu projektu i uzyskaniu decyzji ZRID. Ma na to 17 miesięcy od podpisania umowy. Kolejne 22 miesiące zajmie budowa drogi, z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. 

Obwodnica o długości 11,3 km będzie biegła po nowym śladzie, omijając Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej. W ramach inwestycji wykonawca zbuduje most na Odrze.  

Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim. 

Obwodnica Kostrzyna nad Odrą

W listopadzie br. ogłosiliśmy przetarg na realizację obwodnicy w ciągu DK31 w systemie Projektuj i buduj. W styczniu 2025 r. planujemy otworzyć oferty.  

Inwestycja przebiegać będzie od strony północno-zachodniej miasta i w całości zostanie poprowadzona po nowym śladzie. Długość całej trasy wyniesie blisko 9,2 km. Zadanie zakłada budowę czterech rond, dwóch wiaduktów nad liniami kolejowymi i trzech nad istniejącymi drogami. Ponadto powstanie most przez rzekę Wartę wraz z estakadą o łącznej długości ok. 1 km. Przebieg drogi został zatwierdzony decyzją środowiskową wydaną w marcu br. 

Obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki

Na początku grudnia br. ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy w ciągu DK12. Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie, w pierwszej kolejności, opracowanie projektu i uzyskanie decyzji ZRID, a następnie wybudowanie nowej drogi o długości 7,3 km. Obwodnica ominie od południowego wschodu Wschowę i Dębową Łękę i położona będzie w zdecydowanej większości na terenie województwa lubuskiego, nieznacznie zahaczając o województwo wielkopolskie. 

Obwodnica Dobiegniewa

To kolejne zadanie z listy 100 obwodnic, dla którego ogłosiliśmy przetarg na realizację w grudniu br. Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie opracowanie projektu i uzyskanie decyzji ZRID oraz wybudowanie nowej drogi o długości 5,9 km w ciągu DK22. W ramach zadania zaplanowaliśmy cztery skrzyżowania z istniejącymi drogami, dwa wiadukty drogowe, jeden kolejowy i most nad Mierzęcką Strugą.  

Po oddaniu obwodnicy do użytkowania wyprowadzimy z Dobiegniewa ruch tranzytowy. Tym samym poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, ograniczona zostanie emisja spalin i hałas. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Poza uspokojeniem ruchu w samym mieście obwodnica przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu na całym odcinku pomiędzy Wałczem a Gorzowem Wielkopolskim. 

Obwodnica Przytocznej

W październiku br. uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla obwodnicy Przytocznej w ciągu DK24. Na mocy wydanej przez Wójta Przytocznej decyzji wariant omijający miasto od strony północnej został zatwierdzony do dalszych prac projektowych i realizacji. Uzyskał on największe poparcie społeczne, a także największą liczbę punktów w kryterium środowiskowym. Jest również najkorzystniejszy pod względem techniczno-ekonomicznym. Długość nowej drogi wyniesie blisko 6 km, a w jego ciągu powstaną cztery skrzyżowania z istniejącymi drogami, dwa wiadukty drogowe i most.  

Obwodnica Słubic

Rozpoczęliśmy również przygotowania do realizacji obwodnicy Słubic w ciągu DK31, która została ujęta na liście rezerwowej PB100 jako możliwa do realizacji, lecz bez zapewnionych środków finansowych na ten cel. Ogłoszenie przetargu na prace przygotowawcze było możliwe dzięki podpisanemu porozumieniu z gminą Słubice, która koszty tych prac wzięła na siebie. Obecnie jesteśmy na etapie wyboru najkorzystniejszej oferty. 

Most na Bobrze

Trwają prace przy przebudowie ponad 200-metrowego mostu w ciągu DK32 na rzece Bóbr w okolicach Brzózki. Przebudowa polega de facto na rozbiórce starego mostu i budowie w jego miejscu nowego. Było to konieczne ze względu na stan techniczny obiektu oraz parametry, które znacznie odbiegały od obowiązujących aktualnie norm. Nowa konstrukcja będzie szersza i będzie miała większą nośność.  

Wykonawca w ramach zadania musiał wybudować przeprawę tymczasową, po której, do czasu oddania do użytku nowego obiektu, ruch pojazdów odbywa się dwukierunkowo. Następnie dokonał rozbiórki starego mostu, a obecnie prowadzi prace budowalne przy nowej konstrukcji. Po ich zakończeniu ruch zostanie przerzucony na nowy most, a wykonawcy pozostanie jeszcze rozbiórka obiektu tymczasowego. Zakończenie prac planowane jest w 2026 r.  

MOP-y

W wakacje zakończyliśmy budowę i udostępniliśmy kierowcom kolejne dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych w ciągu drogi ekspresowej S3. Są to pary MOP-ów Niegosławice pomiędzy węzłami Gaworzyce (woj. dolnośląskie) i Nowe Miasteczko (woj. lubuskie) oraz Stożne pomiędzy Zieloną Górą i Sulechowem. Są to nowe obiekty, które zostały wyposażone w infrastrukturę podstawową, tj. parkingi, toalety, miejsca do odpoczynku, plac zabaw dla dzieci oraz siłownię zewnętrzną. W planach jest rozbudowa MOP-ów Niegosławice o stacje paliw i restauracje (przez podmiot zewnętrzny w ramach umowy na dzierżawę).  

Zakończyła się również, realizowana przez dzierżawcę, rozbudowa MOP-ów Racula Wschód i Zachód, które zostały udostępnione w pełnym zakresie odpowiednio w maju i czerwcu br. Pierwszy z nich posiadał tylko podstawowe wyposażenie, na drugim funkcjonowała wysłużona już stacja paliw oraz infrastruktura nieodpowiadająca dzisiejszym standardom. Oba z nich dziś posiadają odpowiednie wyposażenie podstawowe oraz nowoczesne stacje paliw i restauracje. 

Inwestycje w bezpieczeństwo

235 zadań zostało zakończonych, 122 są jeszcze w realizacji, a osiem w przygotowaniu. To stan zaawansowania Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej przyjętego na lata 2021-2024. W województwie lubuskim zaplanowano prace poprawiające bezpieczeństwo na 365 przejściach dla pieszych. 

Zakres inwestycji uwzględnia głównie wykonanie specjalnego oświetlenia, skupiającego się na samym przejściu. Część z zadań została rozszerzona o dodatkowe elementy poprawiające bezpieczeństwo, np. budowę fragmentów chodników, azyli czy montaż oświetlenia stref przejściowych na dojazdach do przejść. 

Przebudowy i rozbudowy

Ogłosiliśmy przetargi na rozbudowę DK92 w Pniowie na odcinku o długości blisko 3 km, przebudowę DK27 Wilkanowo – Zielona Góra o długości blisko 2 km, a także na rozbudowę DK92 polegającą na budowie ronda na skrzyżowaniu z drogą powiatową w m. Trzciel.  

W trakcie przygotowania jest 19 zadań o łącznej długości ponad 190 km, których przedmiotem jest przebudowa lub rozbudowa drogi w celu poprawy jej parametrów, bezpieczeństwa oraz dostosowania nawierzchni do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś. 

Powódź

Powódź, jaka miała miejsce we wrześniu w południowo-zachodniej części kraju, nie pozostała bez wpływu na infrastrukturę drogową. We współpracy m.in. ze strażą pożarną oraz samorządami podejmowaliśmy natychmiastowe działania minimalizujące skutki powodzi, które przyniosły pożądany efekt. Skala zjawiska nie pozostała jednak obojętna na stan techniczny niektórych odcinków dróg krajowych. Na skutek namoknięcia i w efekcie osłabienia korpusu drogi dwa odcinki - DK12 w Szprotawie i DK27 w Nowogrodzie Bobrzańskim - o łącznej długości blisko 7 km zakwalifikowaliśmy do remontu. Dotychczas na usuwanie skutków powodzi na drogach krajowych wydaliśmy ponad 700 tys. zł. 

{"register":{"columns":[]}}