W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruch na drogach krajowych województwa lubuskiego wzrósł o 20 procent

22.11.2021

Nawet o ponad 80 proc. wzrósł ruch na S3 pomiędzy Zieloną Góra a Sulechowem. Obciążenie tej drogi ekspresowej na terenie województwa lubuskiego jest porównywalne, a nawet większe niż na koncesyjnym odcinku A2. Średni dobowy ruchu pojazdów na drogach krajowych województwa, w stosunku do roku 2015, wzrósł o 20 proc. To blisko średniej krajowej, która wynosi 21 proc.

Droga dwujezdniowa biegnąca po estakadzie. Po lewej stronie małe jezioro, po prawej łąka. W oddali zabudowania miejskie.

Mamy już wyniki pomiarów natężenia ruchu wykonanych w okresie 2020/2021 w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR).

Analiza zmian natężenia, struktury i przepływów ruchu to materiał wyjściowy, służący do określania kierunków rozwoju sieci dróg krajowych, a co za tym idzie, planowania inwestycji. Pozwala również ocenić wpływ czynników zewnętrznych na kształtowanie się ruchu w danym regionie. W województwie lubuskim badania ruchu zostały wykonane w 105 różnych lokalizacjach (tzw. punktach pomiarowych).

S3 najbardziej obciążona

Największy przyrost liczby pojazdów samochodowych w regionie, w okresie ostatnich pięciu lat, wystąpił na drodze ekspresowej S3. W zasadzie na niemal całej jej długości, od kilku do nawet ponad 80 procent. Najwyższy przyrost (83 procent) i jednocześnie największą liczbę pojazdów na dobę (ponad 32,2 tys.) odnotowaliśmy na odcinku S3 między Zieloną Górą i Sulechowem, gdzie w 2015 roku liczba ta wynosiła 17,5 tys. Może mieć na to wpływ wiele czynników, m.in. zamknięcie mostu na Odrze na drodze równoległej do S3 oraz nowe inwestycje, a tym samym miejsca pracy w Sulechowie. Najbardziej znaczącym jest jednak z pewnością zakończenie rozbudowy drogi ekspresowej S3 na całej długości przebiegającej przez województwo lubuskie, a tym samym likwidacja wąskich gardeł.

Widoczny wzrost natężenia wystąpił również na odcinku autostrady A2 od skrzyżowania z drogą S3 do granicy z województwem wielkopolskim, z ok. 19,5 tys. w 2015 roku do blisko 23,4 tys. w okresie 2020/2021, co stanowi ok. 20 proc. wzrost.

Policzono samochody na blisko 900 km dróg

Długość dróg będących w zarządzie GDDKiA na terenie województwa lubuskiego wynosi niemal 800 km, w tym:

  • w klasie S (droga ekspresowa) - 183 km
  • w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego) - 546 km
  • w klasie G (droga główna) - 64 km

GPR 2020/2021 został również przeprowadzony na koncesyjnym odcinku autostrady A2 o długości ponad 90 km, pozostającym w zarządzie Autostrady Wielkopolskiej.

Co jest badane

Najważniejsze wielkości ruchu drogowego, które są określone w GPR 2020/2021:

  • średni dobowy ruch roczny (SDRR)
  • średni dobowy ruch w dni robocze (SDRDR)
  • średni dobowy ruch letni (SDRL)
  • średni dobowy ruch zimowy (SDRZ)
  • średni ruch dzienny/wieczorny/nocny (SRD/SRW/SRN)
  • wskaźniki zmian ruchu
  • rodzajowa struktura ruchu

Podstawowe kategorie pojazdów, które są rejestrowane w GPR 2020/2021:

  • motocykle
  • samochody osobowe
  • lekkie samochody ciężarowe (dostawcze)
  • samochody ciężarowe bez przyczep
  • samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami
  • autobusy
  • ciągniki rolnicze
  • rowery

Publikujemy pierwsze wyniki GPR 2020/2021

Materiały

GPR
GPR​_2020​_2021​_Lubuskie.pdf 2.90MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}