W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budując drogi chronimy środowisko

05.07.2023

Na około stu kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 w województwie świętokrzyskim wybudowaliśmy ponad sto przejść dla zwierząt małych, średnich lub dużych. Średnio na kilometr trasy przypada jedno takie przejście. Budując nowe drogi dbamy o środowisko, chronimy przyrodę, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo użytkownikom dróg i migrującym zwierzętom.

S7 przy granicy województwa świętokrzyskiego i mazowieckiego - dwujezdniowa droga ekspresowa z równoległymi drogami po obu stronach. Po lewej zbiornik retencyjny i ciek wodny. W oddali przejście dla zwierząt pod drogą, a dalej nad drogą.

Natura decyduje

Ochrona środowiska to nie tylko budowa przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji drogowych budujemy m.in. specjalne wygrodzenia, urządzenia naprowadzające, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe. Powstają także zbiorniki retencyjne z separatorami i oczyszczalnie wód.  

Jednym z najważniejszych etapów przygotowania inwestycji drogowej jest opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i raportu oddziaływania na środowisko. Raport opracowywany przez specjalistów to wynik profesjonalnej analizy warunków środowiskowych na terenie, przez który ma przebiegać droga. Dokument określa zakres i rodzaj działań, jakie trzeba podjąć dla ochrony środowiska podczas realizacji konkretnej inwestycji. Raport odziaływania na środowisko jest załącznikiem do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.  

Konkretne zapisy decyzji określają np. liczbę i rodzaj przejść dla zwierząt, typ zabezpieczeń przed ich wtargnięciem na drogę czy sposób prowadzenia robót budowalnych zapewniających jak najmniejszą ingerencję w środowisko. Projekt drogi opracowywany jest w oparciu o decyzję środowiskową i zwykle podlega on ponownej ocenie na etapie rozpatrywania wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Decyzji, która pozwala na rozpoczęcie robót przez wykonawcę. 

Zielone mosty, tunele dla żab

Rodzaj urządzeń i działań w zakresie ochrony środowiska dostosowany jest do specyfiki konkretnego terenu. Na przykład, nad kielecką obwodnicą w ciągu drogi ekspresowej S7, która biegnie w dużej części przez tereny leśne, wybudowane zostały m.in. trzy przejścia dla zwierząt dużych typu zielony most. Każde z nich ma szerokość ok. 50 metrów, co pozwala na swobodną migrację tak dużych ssaków jak łosie. Dzięki wygrodzeniu trasy, liczba zdarzeń z udziałem tych zwierząt spadła niemal do zera. Przed realizacją inwestycji do groźnych w skutkach wypadków na tym obszarze dochodziło regularnie.  

Na drodze krajowej nr 42 w okolicach Wąchocka pod kołami samochodów ginęły żaby wędrujące do pobliskiego zalewu Pasternik. Problem został uwzględniony w projekcie nowej obwodnicy. Aktualnie budujemy cztery specjalne, zespolone z ciekami wodnymi przepusty dla płazów pod dwujezdniową drogą. Dodatkowo wykonane zostaną tunele dla żab, ogrodzenia ochronne i urządzenia naprowadzające. Natomiast na terenie typowo leśnym budowane jest górne przejście dla zwierząt typu zielony most.  

Zadania specjalne

Ze względu na ochronę cennych przyrodniczo obszarów na zaprojektowanym odcinku obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73 przewidziane zostały dwie estakady. Pierwsza, blisko półkilometrowa nad Czarną Nidą, będzie najdłuższaą w województwie świętokrzyskim. Druga, nad Morawką, będzie miała długość ok. trzystu metrów. Obiekt pełnić będą funkcję zintegrowanych z ciekami przejść dla zwierząt.  

Z kolei przed rozpoczęciem prac budowlanych na obwodnicy Skarżyska-Kamiennej jednym z najtrudniejszych i najbardziej spektakularnych przedsięwzięć było przeniesienie roślin chronionych i roślin żywicielskich dla cennych gatunków motyli. Działania poprzedziły zmiany projektowe mające na celu zmniejszenie zajętości terenu, na którym żyły owady. Przed rozpoczęciem inwestycji wyspecjalizowana firma przyrodnicza przeniosła ok. sześć tysięcy roślin, również tych z oprzędami motyli. Nowe miejsce dla roślin wskazane było w decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. 

Ochrona przyrody w liczbach

Z ponad stu przejść dla zwierząt, jakie zbudowaliśmy na całym świętokrzyskim odcinku S7, najwięcej na powstało na odcinku Chęciny - Jędrzejów, bo aż 39, w tym sześć przejść dla zwierząt dużych, trzy dla średnich i 30 dla małych.  

Na odcinku S7 Jędrzejów - granica województwa świętokrzyskiego i małopolskiego wybudowane zostały 24 przejścia dla zwierząt, w tym sześć dla średnich czworonogów. Aż 22 przejścia wybudowane zostały na odcinku obwodnicy Kielc, w tym osiem to górne i dolne przejścia dla zwierząt dużych. W tym roku rozpocznie się budowa odcinka S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce i w ramach tej inwestycji przewidzianych jest 29 przejść dla zwierząt.  

O tym, że żyjące w sąsiedztwie nowych dróg zwierzęta i rośliny mają się dobrze, a dedykowane im urządzenia ochrony środowiska spełniają swoją rolę, świadczą wyniki monitoringów przyrodniczych przeprowadzanych po wybudowaniu nowych dróg. Wielokrotnie publikowaliśmy liczne zdjęcia czworonogów uchwyconych przez fotopułapki na przejściach dla zwierząt. 

{"register":{"columns":[]}}