W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Coraz bliżej do budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78

22.11.2024

Uzyskaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78. Trasa o długości ok. 13,1 km realizowana będzie w systemie Buduj w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Obraz przedstawia informację o uzyskaniu decyzji ZRID na budowę obwodnicy miejscowości Szczekociny i Goleniowy w ciągu DK78. W prawym górnym rogu znajduje się logo GDDKiA. Po prawej stronie obrazu (poniżej logo GDDKiA) widoczna jest fotografia przedstawiająca budowę drogi, z zakrętem i materiałami niezbędnymi do budowy drogi. Po lewej stronie znajduje się mapa Polski z zaznaczoną lokalizacją inwestycji (w niebieskim okręgu).
Tekst na obrazie: "Otrzymaliśmy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej na realizację obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78"

Przygotowania do budowy

Program Inwestycji dla tego zadania został podpisany i zatwierdzony 8 maja 2020 r. Nieco ponad pół roku później, 27 listopada, podpisaliśmy umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji obejmującej projekt budowlany i wykonawczy, a także materiały do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). We wrześniu 2022 r. złożyliśmy do Wojewody Śląskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID, a dziś ją otrzymaliśmy. Aneks do Programu Inwestycji został uzgodniony przez Ministra Infrastruktury 27 września br. Budowę obwodnicy zaplanowano na lata 2025-2027.

Cel i uzasadnienie realizacji

Obwodnica Szczekocin i Goleniów przebiegać będzie po nowym śladzie, po północnej stronie istniejącej DK78 jako droga główna ruchu przyspieszonego. Przekrój tej drogi stanowić będzie w większości jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, natomiast w obrębie węzła DK78 z DK46 w Szczekocinach przewidziano odcinek dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Planowana trasa przebiegać będzie po terenach rolniczych, uprawnych oraz terenach zabudowy.

Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców. Po jej oddaniu do ruchu poprawi się przepustowość odcinka oraz skróci czas przejazdu z aglomeracji śląskiej w kierunku Kielc. Zmniejszeniu ulegnie udział w ruchu pojazdów ciężkich w Szczekocinach i Goleniowach, a tym samym obniży się emisja szkodliwych substancji dla środowiska. Poprawi to komfort życia osób mieszkających w budynkach usytuowanych w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej DK78.

Realizacja inwestycji wynika również z konieczności dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś oraz poprawy stanu technicznego jezdni drogi. Obecnie zużycie drogi osiągnęło poziom, w którym realizacja zabiegów doraźnych jest nieuzasadniona.

Tworzymy nowy przebieg DK78

Obwodnica Szczekocin i Goleniów będzie kolejnym elementem układanki tworzącej blisko 50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia (realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych), obwodnicy Kroczyc oraz obwodnicy Pradeł. Projektanci pracują również nad dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła - Irządze. W efekcie tych wszystkich działań do 2029 r. przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa.

Wspomniane wcześniej obwodnice w ciągu DK78 – Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów – powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Podobnie jak kolejna obwodnica w ciągu DK78 – Nakła Śląskiego i Świerklańca – dla której opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wraz z elementami koncepcji programowej. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2029-2032.

Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości z S11.

DK78 Poręba - Zawiercie

Całość podzielona została na dwa odrębne zadania. Pierwsze, o długości 16,7 km i prowadzące przez Siewierz, Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów, jest realizowane w systemie Projektuj i buduj. 28 lutego 2022 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID, co umożliwiło w marcu 2022 r. rozpoczęcie prac budowlanych. Zaawansowanie rzeczowe robót przekroczyło 80 proc. Pierwotnie umowny termin zakończenia robót przypadał w kwietniu 2023 r. Jednakże, po rozpatrzeniu roszczeń wykonawcy, m.in. w związku z przedłużającą się procedurą uzyskiwania decyzji ZRID oraz wydłużonym czasem prowadzenia wycinki, strony umowy podpisały aneks przesuwający czas na ukończenie inwestycji do 25 kwietnia 2025 r.

Dla drugiego zadania, od Kromołowa do podzawierciańskich Żerkowic, 21 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej obejmującej projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID nastąpiło we wrześniu 2022 r. Rok później ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy drugiej części obwodnicy. Odcinek o długości 7,5 km, stanowiący kontynuację budowanego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia, swój początek będzie miał na budowanym węźle Kromołów. Zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach obwodnicy Kroczyc.

W lutym br. otwarliśmy oferty w postępowaniu przetargowym na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji. Umowę z firmą Polaqua z Piaseczna podpisaliśmy 18 listopada br. Inwestycja będzie realizowana w systemie tradycyjnym (Buduj) i powinna zostać ukończona w ciągu 28 miesięcy od daty podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych. Realizacja inwestycji według takiego scenariusza pozwoliłaby na oddanie drogi do użytkowania w I połowie 2028 r.

Obwodnica Kroczyc

Przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy ogłosiliśmy w listopadzie 2023 r. Jednojezdniowa droga o długości ok. 9,1 km przebiegać będzie po nowym śladzie, po terenie, na którym aktualnie znajdują się głównie pola uprawne. Jej realizacja wynika m.in. z konieczności dostosowania całego ciągu drogi krajowej nr 78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Wraz z jezdnią główną powstanie infrastruktura towarzysząca drodze, w tym dwa skrzyżowania typu rondo.

W lutym br. otwarliśmy oferty w postępowaniu przetargowym na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji. Umowę z firmą NDI z Sopotu podpisaliśmy 11 października br. Zadanie będzie realizowane w trybie tradycyjnym (Buduj). Roboty budowalne wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 21 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych). Szacujemy, że oddanie drogi do użytkowania nastąpi w II kwartale 2027 r.

Obwodnica Pradeł

Przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy ogłosiliśmy w maju br. Jednojezdniowa droga o długości ok. 2,3 km przebiegać będzie po nowym śladzie, po terenie, na którym aktualnie znajdują się głównie pola uprawne. Jej realizacja wynika m.in. z konieczności dostosowania całego ciągu drogi krajowej nr 78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Wraz z jezdnią główną powstanie infrastruktura towarzysząca, w tym jednorondo.

W sierpniu br. otwarliśmy oferty w postępowaniu przetargowym na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji, która będzie realizowana w trybie tradycyjnym (Buduj). Roboty budowalne wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych). Szacujemy, że oddanie drogi do użytkowania nastąpi w II kwartale 2027 r.

Kolejna obwodnica w przygotowaniu

Do końca br. planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla ostatniej w naszym województwie inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic, której realizacja pozwoli ominąć Blachownię i Herby w ciągu DK46. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w systemie Projektuj i buduj zaplanowano w IV kwartale 2026 r., a jej realizację w latach 2029-2031.

Trasa pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy, jaki przejeżdża przez miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}