Drugi etap obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w realizacji
06.07.2022
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73. W tym etapie powstanie droga o długości ponad 4 km, a docelowa długość obwodnicy to blisko 9 km. Z pierwszego odcinka korzystamy od stycznia br., drugi ma być gotowy w I połowie 2026 r.
Inwestycję zrealizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Fabe Polska (lider), SP Sine Midas Stroy i Dampak (partnerzy) za kwotę ok. 214,9 mln zł.
Po nowym śladzie
W ramach inwestycji realizowanej w systemie Projektuj i buduj powstanie odcinek DK73 o długości ok. 4,4 km, biegnący nowym śladem i stanowiący drugi fragment obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Obie inwestycje realizowane są w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Nowa, dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) będzie skomunikowana z użytkowanym od stycznia br. pierwszym, ponad 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy w śladzie istniejącej DK73. W ramach drugiego etapu inwestycji planowana jest budowa i przebudowa skrzyżowań oraz dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Wyłoniony w przetargu wykonawca zaprojektuje i wybuduje nową drogę w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Nowym odcinkiem powinniśmy pojechać w I połowie 2026 roku.
Rekordowa estakada
Zaprojektowane i wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, m.in. najdłuższa w województwie świętokrzyskim estakada nad Czarną Nidą, z funkcją przejścia dla zwierząt, o długości 500 metrów! Druga estakada, nieco krótsza, bo licząca ok. 350 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt oraz wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie.
Szybciej i bezpieczniej
Docelowo, po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała niemal 9 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73, która łączy Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas podróżowania tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica.
Oferty przeanalizowane
Przetarg na realizację inwestycji ogłosiliśmy w lipcu ub. roku. Oferty, które do października 2021 roku złożyło siedmiu wykonawców, mieściły się w przedziale kwotowym od 214,2 do 307, 7 mln zł. Były też niższe od kosztorysu GDDKIA wynoszącego ok. 316,4 mln. Komisja przetargowa weryfikując oferty badała między innymi okoliczność wystąpienia rażąco niskiej ceny, a w dalszym postępowaniu odrzuciła jedną z nich. Decyzja komisji przetargowej została utrzymana w mocy. W marcu br. komisja przetargowa uznała za najkorzystniejszą ofertę konsorcjum z liderem Fabe Polska. Postępowanie przetargowe przeszło obligatoryjną kontrolę uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, co umożliwiło podpisanie umowy z wykonawcą.