W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jedna z większych palownic w Europie na budowie S19

04.12.2024

Skomplikowane warunki geologiczne na terenach, po których przebiegać będzie ponad 10-kilometrowy odcinek Via Carpatii między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla (woj. podkarpackie), wymagają użycia odpowiednich maszyn budowlanych i technologii. Jedna z największych w Europie wiertnic do palowania pracuje w Równem, gdzie powstanie estakada.

Widok na budowę drogi ekspresowej. Widać pracującą palownicę, która pracuje w Równem w miejscu, gdzie powstaje estakada. Świeci słońce, jesień. Widać dookoła sprzęt budowlany i robotników budowy.

Skomplikowane warunki geologiczne na terenach, po których przebiegać będzie ponad 10-kilometrowy odcinek Via Carpatii między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla (woj. podkarpackie), wymagają użycia odpowiednich maszyn budowlanych i technologii. Jedna z największych w Europie wiertnic do palowania pracuje w Równem, gdzie powstanie estakada.

Na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonaliśmy w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża na całym odcinku przyszłej S19. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny. Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. Zadaniem wiertnicy jest wzmocnienie podłoża pod podpory estakady za pomocą pali betonowych o długości 20 m.

Mała estakada, duża wiertnica

Estakada w Równem (oznaczona jako ES 2-1) znajduje się w sąsiedztwie terenu górniczego Bóbrka – Równe o intensywnej niegdyś eksploatacji górniczej ropy naftowej metodą otworową oraz za pomocą tzw. kopanek. Przebiega w miejscu, gdzie droga ekspresowa krzyżuje się z drogą powiatową, przejściem dla dużych zwierząt, ciekiem wodnym oraz jezdnią dodatkową. Estakada będzie miała długość 96,9 m, a w najwyższym miejscu pobiegnie na wysokości 18,5 m nad ciekiem wodnym. To najmniejsza z trzech estakad na tym odcinku drogi ekspresowej. Konstrukcja obiektu to czteroprzęsłowa, ramownicowa estakada oparta na belkach prefabrykowanych typu T. Opiera się na trzech podporach dla każdej z jezdni, co zapewnia jej dużą stabilność i wytrzymałość.

Wiertnica wykorzystywana na S19 przeznaczona jest do pracy w wymagających warunkach, np. przy budowie mostów, wykonywaniu głębokich fundamentów wieżowców czy największych obiektów przemysłowych.

Parametry wiertnicy:

  • waga robocza maszyny (LB-44 510) w naszej konfiguracji - od 170 do 185 ton, czyli mniej więcej tyle co konstrukcja piramidy w Luwrze w Paryżu,
  • moc głowicy wiercącej:

- pale CFA – podwójna głowica 300 kNm – max. głębokość wiercenia 22-23 m, max. średnica 900 mm,

- pale wielośrednicowe – głowica 510 kNm – max. głębokość do 94 m, max. średnica pali 3000 mm,

  • średnica świdra - 880 mm o długości 21 m,
  • średnie ciśnienie wiercenia - 230 bar,
  • średnia prędkość wiercenia - 1,5 m/min,
  • ciśnienie pompowanego betonu - 240 bar.

Głębokość wiercenia pali na estakadzie w Równem wynosi 20 m. Dla zobrazowania to mniej więcej tyle co wysokość pięciopiętrowego budynku mieszkalnego. Przewidziane są wiercenia pali pod podporami oraz wiercenie palisad, które mają zabezpieczyć teren znajdujący się w strefie obiektu.

Aby wykonywanie pali było możliwe, niezbędne są następujące urządzenia dodatkowe:

  • pompa do betonu, której zadaniem jest przetłoczenie materiału pod odpowiednim ciśnieniem poprzez węże, a następnie przez otwór w świdrze na dno otworu,
  • dźwig podający zbrojenia do otworu z betonem,
  • koparka pomocnicza odbierająca urobek wydobywany z otworu,
  • wibromłot używany do pogrążania zbrojenia wewnątrz pala.

Zakres prac na budowie S19 Miejsce Piastowe - Dukla

W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o długości 10,1 km, o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska. Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla. 

Na tym odcinku S19 powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.

Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}