Jest decyzja środowiskowa dla obwodnicy Starogardu Gdańskiego
07.06.2022
Urząd Gminy Starogard Gdański przypieczętował wybór wariantu przebiegu obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 22. Trasa jest przygotowywana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Decyzja środowiskowa zatwierdza przebieg wariantu V obwodnicy Starogardu Gdańskiego, który omija miasto od południa. Trasa będzie miała ok. 16,1 km długości i klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (ew. skrzyżowań, w zależności od wyników analiz): Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód.
Obecnie trwa przygotowanie Koncepcji programowej przyszłej trasy, która będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na jej projekt i budowę.
Płynniej, szybciej i bezpieczniej
Głównymi celami budowy obwodnicy są zwiększenie płynności układu komunikacyjnego, wyprowadzenie tranzytu oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu wszystkich użytkowników. Nowa droga to również zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni dla pojazdów ciężkich o nacisku na oś 11,5 t, a także zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców i środowisko. Będzie to możliwe dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Program budowy 100 obwodnic w woj. pomorskim
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie pomorskim powstanie pięć obwodnic:
- Brzezia w ciągu DK25 (trwają prace budowlane),
- Człuchowa w ciągu DK22/25 (trwa przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej - STEŚ-R),
- Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 (trwa przygotowanie dokumentacji STEŚ-R),
- Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 (jest przygotowywana Koncepcja programowa),
- Sztumu w ciągu DK55 (trwa przygotowanie kompleksowej dokumentacji).