Jest wykonawca obwodnicy Wałcza w ciągu DK22
05.04.2024
Po analizie i ocenie ofert w przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma PORR z kwotą 175,64 mln zł. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Nowa trasa powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic, jej realizacja została zaplanowana w latach 2024-2028.
Przetarg i kryteria
Przetarg na realizację obwodnicy ogłosiliśmy w grudniu ubiegłego roku. Kryteriami oceny ofert była: cena (55 proc.), przedłużenie okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (30 proc.), przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe (10 proc.) i zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego (5 proc).
Projekt i budowa drogi
Zgodnie z zakładanymi terminami w tym roku planowane jest podpisanie umowy. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakładamy, że stanie się to w roku 2025 co pozwoli rozpocząć roboty, na które założono 22 miesiące. Z czasu realizacji wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Oddanie obwodnicy do ruchu przewidziano w 2028 r.
Obwodnica ominie Wałcz od wschodu
Wałcz od końca 2020 roku posiada obwodnicę w ciągu drogi S10. Przez miasto przebiega również DK22 i dopiero budowa obwodnicy w ciągu tej drogi pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się po drogach krajowych. Uwarunkowania terenowe związane głównie z lokalizacją wokół Wałcza licznych jezior powodowały, że przebieg obwodnicy mógł być poprowadzony tylko po wschodniej stronie miasta. Nowa trasa ominie również położoną na południowy zachód od Wałcza miejscowość Strączno. W ramach inwestycji powstanie nowy węzeł na obwodnicy w ciągu S10, do którego włączy się obwodnica w ciągu DK22.
Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Na trasie powstaną dwa mosty, przejazd dla rowerzystów pod drogą, wiadukt na linią kolejową oraz wiadukt nad drogą S10 w ramach nowego węzła drogowego. Zaplanowano również realizację sześciu rond z drogami powiatowymi, gminnymi i drogą wojewódzką.
Prace przygotowawcze
Od czerwca 2020 roku dla inwestycji była opracowywana dokumentacja obejmująca Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z badanami podłoża i elementami koncepcji programowej. Dla inwestycji opracowano łącznie 13 różnych wariantów i podwariantów przebiegu. Wykonano również inwentaryzacje przyrodnicze, analizy akustyczne, prognozy ruchu i analizy finansowe. Na specjalnej stronie internetowej mieszkańcy mogli zapoznać się z wariantami przebiegu i zgłosić swoje uwagi, głos społeczeństwa został uwzględniony w opracowanej dokumentacji.
W grudniu 2021 roku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do Gminy Wałcz. Wskazany został przebieg według wariantu IE. Po przeprowadzeniu niezbędnych procedur administracyjnych, w tym uzgodnieniu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska decyzja środowiskowa została wydana w lipcu 2022 roku.
W kolejnym etapie prac przygotowawczych zostały wykonane elementy Koncepcji programowej – uszczegóławiające rozwiązania projektowe i wykonano badania podłoża w wybranym przebiegu drogi. Łącznie wykonano ponad 300 wierceń o łącznej długości około 1600 metrów i 100 sondowań o łącznej długości 646 metrów.
Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic poza obwodnicą Wałcza znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. W budowie jest obwodnica Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20. W lutym tego roku podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szwecji w ciągu DK22.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany i w ubiegłym roku uzyskana decyzja ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).
W listopadzie ubiegłego roku ogłosiliśmy przetarg na realizację obwodnicy Rusinowa w ciągu DK22. W grudniu ruszył przetarg dla obwodnicy Stargardu w ciągu DK20. Dla obu tych inwestycji poznaliśmy już oferty wykonawców i trwa ich weryfikacja. W tym roku planowany jest przetarg na obwodnicę Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, która jako ostatnia ze wszystkich zachodniopomorskich inwestycji z Programu 100 obwodnic uzyskała decyzję środowiskową, rozstrzygane jest jeszcze przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze odwołanie od tej decyzji.